عملیات مرمت اضطراری حصار شمالی غربی نارین قلعه توسط پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی میبد آغاز گردید.

به گزارش روابط عمومی، امورفرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد مدیر پایگاه پژوهشی میبد در این خصوص گفت: کهن سالی و فرسودگی زیستی تخریب زیادی در بخش‌های گوناگون نارین قلعه میبد بر جای نهاده است. افزون بر آن بخشی از دروازه‌ی اصلی، خندق، ادامه حصار و بستر رسی پیرامون آن در اثر خیابان‌کشی و توسعه شهر در  دهه چهل و اوایل دهه پنجاه شمسی تخریب شده است. حصار سمت غربی و شمال غربی نیز به دلیل قرارگیری در برابر فرسایش مستمر عوامل آسیب رسان طبیعی و محیطی همچون باد، باران و تابش، دچار فرسودگی و هوازدگی در نقاط مختلف گردیده بود. این فرایند باعث از بین رفتن استحکام و پایداری لازم و بوجود آمدن خطر ریزش شده و نگرانی هایی را در پی داشت.

وی در ادامه بیان داشت: براین اساس با توجه ریزش مختصر در لایه بیرونی بستر رسی در بخش شمالی، تیم اجرایی حفاظت و مرمت پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی شهر تاریخی میبد به منظور محافظت و نجات بخشی در محل استقرار یافت و اقدامات رفع خطر، زیر بندی، مرمت بخش های ریخته بستر رسی با خشت، استحکام بخشی پایه های فضای بوکن با چوب تراورس و مرمت بخش های فرسوده در حال اقدام است.

ساشا ریاحی مقدم در خصوص وضعیت مجموعه و اقدامات صورت گرفته عنوان کرد: در سال گذشته، با مساعدت و همکاری معاونت میراث فرهنگی اداره کل استان یزد و حمایت اداره کل امور پایگاه های سازمان، گسترده ترین فعالیت های حفاظت و مرمت در مکان های اضطراری با هدف تداوم حیات و جلوگیری از فرسودگی کالبدی این مجموعه کهن توسط پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی میبد با هزینه ای بالغ بر یکصد و بیست میلیون تومان از محل اعتبارات ملی و استانی به سرانجام رسیده است.

این مقام مسئول در مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی از این بنای نفیس نیز اشاره کرد: با توجه به اهمیت و منحصر به فرد بودن کهن دژ نارین قلعه در استان و ارزش های موجود آن، در سه ماه نخست سال جاری بیش از بیست و پنج هزار توریست از مجموعه بازدید نمودند که از این میان بیست هزار نفر گردشگر داخلی و پنج هزار و دویست نفر گردشگران خارجی را شامل گردیده است. در این میان توریست های علمی با رویکرد تخصصی از میان دانش پژوهان رشته مرمت و معماری کشورهای ژاپن، ایتالیا و آلمان نیز حضور داشتند.

وی خاطرنشان ساخت: عدم مدیریت صحیح و اصولی در برابر آسیب های ناشی از حضور گردشگران در این سایت تاریخی در گذشته فرسایش های فراوانی را به وجود آورده بود که هم اکنون بسیاری از آن ها کنترل، نجات بخشی و حفاظت شده است.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا