نایب رئیس بانوان هیأت پزشکی ورزشی استان یزد، اعلام کرد برنامه های هیئت پزشکی ورزشی یزد حول "ورزش سلامت محور"هماهنگ شده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان استان یزد ، دکتر مژگان حبیبی نیا، نایب رئیس امور بانوان هیأت پزشکی ورزشی استان در گفت و گویی با سایت خبری این هیأت عملکرد و برنامه هایی کمیته بانوان را برشمرد.

برنامه های هیئت پزشکی ورزشی یزد از 2 سال پیش حول "ورزش سلامت محور"هماهنگ شده است.

  • دلیل انتخاب این هدف برای هیئت پزشکی ورزشی چه بوده است؟

موقعیت خاص هیئت پزشکی ورزشی که از یک طرف، پزشکی به عنوان مجموعه ای از تعاریف مربوط به زندگی انسان شامل سلامتی و توانمندی و پیشگیری و درمان را در خود جا داده و از طرف دیگر ورزش به عنوان مهمترین و بهترین عامل پیشگیری و حفظ سلامت انسان شناخته شده است، این فرصت را برای ما ایجاد کرده تا برای ارتقاء سطح سلامت جامعه و بهره وری از آثار مفید جسمی و روانی ورزش که در قدم اول پشگیری از بسیاری بیماری ها و قدم دوم درمان بسیاری دیگر از بیماری هاست، اهدافمان را در جهت نهادینه کردن ورزش در زندگی روزمره مردم هماهنگ کنیم.

  •  نهادینه کردن ورزش یعنی چه؟

سئوال بسیار مهمی که طی این مدت ذهن ما را مشغول کرده است این است که با وجود آگاهی اکثریت مردم از اثرات مثبت ورزش بر سلامتی(پیشگیری و درمان)، چرا مردم کمتر به این رویکرد توجه و اهتمام دارند؟!! طبق تحقیقاتی که در تمام زمینه ها در دنیا به عمل آمده است حتی موضوع ترافیک، می بینیم هر چه در دوران کودکی آموزش داده شود در تفکر و زندگی بچه ها ماندگار می شود. به همین جهت اولویت ما در این راستا، همکاری با آموزش و پرورش در مقطع دبستان و نیز آموزش مربیان پیش دبستانی برای آموزش مفاهیم سلامتی از این مقطع سنی می باشد، تا ورزش در زندگی بچه ها مانند غذا خوردن اساسی و ماندگار شود.

  •  آیا فکر می کنید این کار موثر است؟

البته این هدف یک هدف بزرگ و چند محوری است که نیاز به همکاری نهادهای مختلف دارد.

ما در این راستا طی دو سال گذشته فعالیت های زیاد کردیم، دعوت به همکاری فرهنگی ورزشی شهرداری با نصب بنرهای آموزشی تا همکاری دانشگاه علوم یزد برای استفاده دانشجویان تربیت بدنی جهت آموزش غربالگری ناهنجاری های اسکلتی و آموزش حفظ سلامت اسکلت و تفاهم نامه با مرکز دیابت استان برای بیمه ورزشی بیماران دیابتی جهت ایجاد الگوی متفاوت زندگی بیماران دیابتی و دوره های آموزشی پزشکان برای نسخه نویسی ورزشی دیابت و تفاهم نامه با آموزش و پرورش.

در راستای این هدف هیئت پزشکی ورزشی یزد اقدام به افتتاح کلینیک هیئت پزشکی ورزشی نموده است که کلیه خدمات مورد نیاز ورزشکاران و علاقه مندان به ورزش شامل        (استعداد یابی) (روانشناسی) (تغذیه) (درمان ناهنجاری های اسکلتی)  ارائه می گردد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا