حصير يک دست ساخته طبيعي و بومي ارگانيک است که از آن مي توان براي زيبايي بصري بافت تاريخي بهره برد.

به گزارش روابط عمومي، امورفرهنگي و اجتماعي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد، مهندس شرافت مديرکل ميراث فرهنگي استان يزد در اين خصوص گفت: کولرهاي آبي وسيله مناسبي براي ساختمان هاي بافت تاريخي شهر يزد نيست، چرا که با ايجاد رطوبت و نشت آب مي تواند به ساختمانهاي سنتي شهر آسيب بزند، اما به دليل شرايط اقليمي بسيار خشک و گرم استان يزد عموم مردم ناچار به استفاده از اين وسيله هستند و تا هنگامي که جايگزيني مناسب و مقرون به صرفه براي آن پيدا نشود امکان جمع آوري آن از سيماي بافت تاريخي ميسر نيست.

وي در ادامه افزود: يکي از معضلات کولرهاي آبي ناهماهنگي بصري آن با بافت تاريخي شهر يزد است. لذا براي تعديل اين مشکل و حفظ سيماي شهر تاريخي و کنترل منظر بصري کارشناسان ميراث فرهنگي استفاده از حصير را براي پوشش کولرهاي آبي پيشنهاد دادند، که مورد استقبال عمومي قرار گرفت.

مديرکل ميراث فرهنگي استان يزد در خصوص پوشش حصيري چنين توضيح داد: حصير يک دست ساخته طبيعي و بومي ارگانيک است که از آن مي توان براي زيبايي بصري بافت تاريخي بهره برد. حصير از جمله توليدات صنايع دستي استان محصوب مي شود که از نظر بصري با بافت تاريخي همخواني دارد و باعث عملکرد بهتر کولرهاي آبي در برابر نور خورشيد و گرماي هوا مي شود.

وي در ادامه تصريح کرد: با توجه به نزديک شدن زمان حضور ارزيابان يونسکو جهت ثبت جهاني بافت تاريخي و ارزشمند شهر يزد و لزوم حفظ منظر بصري بافت تاريخي، استفاده گسترده از پوشش حصيري براي پوشش کولرهاي آبي و برخي معابر و گذرها در دستور کار اين اداره کل قرار گرفته و اميدواريم با اين تغيير خلاقانه بر زيبايي بافت تاريخي و ارزشمند شهر يزد افزوده شود.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا