در جلسه شوراي ثبت سازمان ميراث فرهنگي، بافت تاريخي هفتادر واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملي کشور شناخته شد.

به گزارش روابط عمومي، امورفرهنگي و اجتماعي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد محمدمهدي شرافت اظهار داشت: پرونده ثبت بافت تاريخي هفتادر که توسط کارشناسان اين اداره کل آماده گرديده بود، پس از مطرح شدن در شوراي ثبت سازمان، مورد تأييد کارشناسان مربوطه قرار گرفت و واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملي کشور شناخته شد.

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد خاطرنشان ساخت: براي شناخت معيارهاي تعيين محدوده بافت با ارزش هر روستا بايد به مهمترين وجه ارزشمند هر روستا يعني منحصر به فرد بودن آن توجه کرد و براي تعيين محدوده بافت تاريخي بايستي از ارزش‌هايي چون برج و بارو، عناصر شاخص، معابر، دانه‌هاي تاريخي و با ارزش بهره گرفت.

وي افزود: بافت تاريخي روستاي هفتادر داراي ساختاري متراکم و به هم پيوسته است که در يک حصار خشتي ـ چينه اي با چهار دروازه محصور بوده است که عبارتند از ‎1‏- دروازه زينب ‎2‏-دروازه بز گله کن ‎3‏-دروازه صحرا ‎4‏-دروازه شمس و در قرن هشتم به گرد آن بارويي کشيده شده و همچنين در اين روستا خانه‌ هاي تاريخي متعلق به دوره‌ هاي ايلخاني، تيموري و صفوي نيز ديده مي‌شود.

اين مقام مسئول تصريح کرد: «روستاي «هفتادر» در دهستان عقدا از توابع شهرستان اردکان استان يزد واقع شده و از سمت جنوب به جاده اردکان ـ نائين، از غرب به روستاي عقدا، از شمال به کوير سياه کوه و از طرف شرق به روستاي سرو سفلي منتهي مي شود و به طور کلي از نظر موقعيت جغرافيايي در منطقه دشت هاي کوير و محصور در ارتفاعات است.

به گفته شرافت: دو بناي ارزشمند و شاخص اين روستا امامزاده و آب انبار مجاور آن مي باشد که در حومه شرقي و خارج از روستا قرار داشته ولي وابسته به آن مي باشند. اجزاي تشکيل دهنده اين مجموعه علاوه بر برج و بارو شامل معابر عمومي اعم از مسقف و روباز، ابنيه مسکوني، ابنيه مذهبي شامل مساجد، حسينيه ها و ابنيه عام المنفعه مي باشد.

مديرکل ميراث فرهنگي يزد عنوان کرد: امامزاده سيدمحمد، مسجدجامع هفتادر، مسجد چادک، خانه قاضي، آب انبار شهريار، آب انبار هفتادر، برج حاجي ابوالقاسم، حسينه سفلي، حسينيه عليا، خانه شيرين، مکتب خانه حاجي فاطمه خانم از جمله عناصر شاخص روستاي هفتادر مي باشند.

وي در پايان خاطرنشان ساخت: بهره ‌وري کاربردي معنوي از ثروت ‌هاي فرهنگي، تاريخي و طبيعي، بيشتر از راه بصري صورت مي ‌گيرد و بر اين اساس به جاي اينکه تنها به بنا، بافت يا ثروت ديگري توجه شود بايد به محيط پيرامون و بستر آن نيز توجه کنيم، بنابراين خود بنا و گستره فراگير آن، به عنوان دو موجوديتي که مکمل هم هستند بايد مورد توجه قرار گيرد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا