انواع خشت هاي مورد استفاده در بافت تاريخي يزد در کارگاههاي ميراث فرهنگي توليد مي شود.

به گزارش روابط عمومي، امورفرهنگي و اجتماعي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد، مهندس شرافت، مدير کل ميراث فرهنگي استان يزد در اين خصوص گفت: خشت کهنترين مصالح ساختماني بشر در فلات مرکزي ايران است، که در ادوار مختلف به اشکال مختلف توليد و مصرف مي شده است.

مهندس شرافت در خصوص روش توليد اين عنصرسازنده بافت تاريخي شهر يزد افزود: روش ساخت خشت بسيار آسان بوده و با ترکيب آب و خاک و ساختن گل و ريختن آن در قالب و خشک کردن آن در مجاورت نور خورشيد خشت خام ساخته مي شود. بنابر اين توليد خشت خام يکي از ساده ترين و کم هزينه ترين روشهاي توليد مصالح ساختماني در ايران بويژه شهر تاريخي يزد بوده است.

وي در ادامه افود: هرچند خشتها ظاهري ساده و شبيه به هم دارند اما ويژگيهاي خشتهاي هر دوره تاريخي با دوره ديگرمتفاوت است و باستان شناسان گاها از روي ابعاد و مواد سازنده و شيوه ساخت خشتها قدمت بناهاي تاريخي را تعيين مي کنند.

مديرکل ميراث فرهنگي استان يزد در خصوص محاسن بناهاي خشتي افزود: يکي از محاسن اين مصالح ساختماني کهن در مناطق کويري ايران بوِژه شهر تاريخي يزد، پايداري و ماندگاري آن است. تا حدي  که بعضي از بناهاي خشتي شهر تاريخي يزد، بيش از هزار سال قدمت دارند و هنوز با قامتي استوار پا برجا ايستاده اند.از ديگر محاسن خشت خام بايد از عايق بودن آن در برابر حرارت نام برد. 

وي در ادامه تصريح کرد:اگر خشت خام در دسترس پيشينيان ما نبود، زندگي در تابستانهاي طاقت فرسا و زمستانهاي خشک و سرد کوير يزد هرگز ميسر نمي گشت و حتي با پيشرفت تکنولوژي، مصالح جديد امروزي نيز نتوانسته است مشکل گرما و سرماي کوير ايران را حل کرده و جايگزين خشت گردد.

وي در پايان متذکر شد: جهت تامين مصالح مورد نياز براي حفظ بافت تاريخي و همچنين آشنايي مردم و بازديدکنندگان بافت تاريخي شهر يزد با اين مصالح بومي و تاريخي، کارگاههايي در بافت تاريخي شهر يزد داير گرديده و بازديد از اين کارگاهها براي عموم مردم آزاد است.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا