عزاداری‌های هیئت‌های یزد که از شبکه‌ی تابان و شبکه‌های سراسری بعضا پخش زنده می‌شوند بینندگان زیادی را پای گیرنده‌ها می‌نشاند و به سبب نوع مداحی‌ها و مضامین زیبای اشعار و همچنین نوع عزاداری، صاحب سبک شده است

 

آرش قدیریان

هر ساله از آغازین روزهای ماه محرم شبکه‌های سیمای جمهوری اسلامی ایران، ساعاتی از زمان پخش خود را به مراسم عزاداری در هیئت‌های مختلف اختصاص می‌دهند. این ساعات به فراخور جدول پخش هر شبکه و نیز میزان جذابیت نوع عزاداری‌ها متفاوت است. برخی از این برنامه‌ها به حق بیننده را مجذوب می‌کنند؛ بعضی به سبب زیبایی و شعر و اجرای مرثیه، بعضی به خاطر نوع دسته‌جات و بعضی دیگر نیز به علت سبک کمتر دیده شده و عموما غیر رایج آن‌ها.

عزاداری‌های هیئت‌های یزد که از شبکه‌ی تابان و شبکه‌های سراسری بعضا پخش زنده می‌شوند بینندگان زیادی را پای گیرنده‌ها می‌نشاند و به سبب نوع مداحی‌ها و مضامین زیبای اشعار و همچنین نوع عزاداری، صاحب سبک شده است. اصالتی که این سبک خاص حفظ کرده است موجب می‌شود که تماشاگران رسانه ملی شبکه‌های تلویزیونی را به شبکه‌ی استانی یزد تغییر دهند. این موهبت قطعا اعتبار ویژه‌ای به شبکه‌ی استانی یزد می‌بخشد و آن را متمایز می‌کند. اما در مقابل برخی دیگر از شبکه‌ها که عنوان سراسری را هم یدک می‌کشند، نه تنها از پخش عزاداری‌های اصیل و ریشه‌دار استان‌ها مغفول مانده‌اند، به پخش مداحی‌هایی روی آورده‌اند که ریتم و نوع شعر آن‌ها در شان رسانه‌ی ملی نیست. وقتی شعر یک مداحی از نظر فنی و محتوایی حتی در طراز شعرهای متوسط نیست چگونه یک شبکه‌ی سراسری اعتبار خود را با پخش آن پایین می‌آورد؟ با این که علمای زیادی از نوع اجرای برخی مرثیه‌ها شکایت می‌کنند شاهد پخش همان سبک‌های غیر وزین از سیمای جمهوری اسلامی ایران هستیم. به نظر می‌رسد رسالت صدا و سیما ترویج انواع صحیح و سنگین عزاداری حسینی است که باید بیش از این به آن توجه شود. در این راه خوب است تمام شبکه‌های سیما برای پخش عزاداری ها وزانت مراسم‌هایی را که در حسینیه‌ی امام خمینی برگزار می‌شود الگو قرار دهند. خوشبختانه شبکه‌ی تابان همیشه مفتخر به پخش عزاداری‌های وزین مردم شریف استان یزد بوده است و امید است که در حفظ شکل زیبای آن قدم بردارد.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا