به همت خبرگزاری قرآنی شعبه یزد و در آستانه دهه بزرگداشت و ترویج وقف میزگرد صنفی "توسعه وقف های قرآنی ، راهبرد ها و راهکار ها" در جهاد دانشگاهی استان یزد برگزار شد.
حجت‌الاسلام محمود میرجلیلی، معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امورخیریه استان یزد در میزگرد تخصصی «توسعه وقف‌های قرآنی، راهبردها و راهکارها» در ایکنا یزد اظهار کرد: در استان یزد بیش از ۱۲ هزار موقوفه به ثبت رسیده که ۳ درصد از آن‌ها یعنی تعداد ۳۵۱ موقوفه خاص وقف قرآنی و در حوزه توسعه و ترویج قرآن کریم است که عمدتا مقید به زمان و مکان خاصی است.
۳درصد موقوفات یزد قرآنی است 
میرجلیلی افزود: از تعداد ۳۵۱ موقوفه قرآنی در استان یزد فقط ۱۲۲ موقوفه در آمدزا است و بالاترین تعداد موقوفات قرآنی در شهرستان اردکان با ۱۰۲ موقوفه که فقط ۳۰ درصد آنها درآمد دارد، همچنین کمترین وقف قرآنی در شهرستان ابرکوه که ۷ موقوفه است و ۲ مورد آن درآمدزا است و در مرکز استان نیز ۶۵ موقوفه قرآنی داریم که فقط ۱۹ موقوفه درآمدزا است.
وی ادامه داد: غالبا در موقوفات قرآنی نیت‌ها در توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی، تعلیم و آموزش قرآن، قرائت و تلاوت قرآن، حفظ قرآن، چاپ قرآن، هدیه و توزیع قرآن کریم است، البته در اکثر موقوفات قرآنی استان یزد واقفان نیت خاصی دارند مثلا در شهرستان اردکان که بیشترین وقف قرآنی استان را دارد واقفی نسبت به وقف در زمینه تلاوت قرآن فقط در مسجد زیر ده اردکان اقدام نموده و یا دیگر مواردی که فقط موارد خاص را مشخص کرده‌اند و لذا دست ما در این زمینه کاملا بسته است.
شهرستان اردکان بیشترین وقف قرآنی استان را دارد  
میرجلیلی افزود: از دیگر نیات وقف‌های قرآنی این است که در ۱۴ و ۱۵ شعبان سه قاری در محلی خاص تلاوت قرآن داشته باشند و یاختم قرآن فقط در خانه واقف انجام شود و این گونه موارد در برنامه‌ریزی متمرکز ما را با مشکل مواجه کرده است و طبق قانون و همچنین شرع مقدس در زمینه موقوفات باید عینا طبق نص وقفنامه اقدام شود.
معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امورخیریه استان یزد گفت: کل عایدی که در زمینه موقوفات قرآنی در یکسال به دست آمده فقط مبلغ ۱۶ میلیون تومان است که همه موارد تلاوت، آموزش و حفظ قرآن را شامل می‌شود و عمدتا نیز نیت‌های خاص دارد البته اوقاف بنا بر وظایفی که دارد نسبت به برگزاری کارگاه‌های آموزشی و همچنین برگزاری مسابقات قرآن کریم از مرحله شهرستان تا بین المللی اقدام نموده است و این اقدامات جدای از موقوفات است.
وی ادامه داد: همکاری برای برگزاری محافل انس با قرآن، برگزاری کلاس‌های آموزشی با حضور اساتید استانی و کشوری، برگزاری محافل انس با قرآن با حضور قاریان بین المللی، تجلیل از پیشکسوتان قرآنی در سه نوبت، تجلیل از خانواده شهدای قرآنی که در حد بضاعت این نهاد اقدام شده البته شانیت و جایگاه قرآن بسیار بیشتر از این است ولی در حد مقدورات آنچه از دستمان برآمده اقدام کرده و هیچ گونه کوتاهی نشده است.
۲۲ هزار یزدی در طرح «تربیت حافظان قرآن» حافظ شده‌اند 
میرجلیلی افزود: تنها مسابقه‌ای که در جمهوری اسلامی ایران به صورت همگانی برگزار می‌شود مسابقات اوقاف است که سی و نهمین دوره آن در سال جاری برگزار شد و هچمنین طرح تربیت حافظان قرآن کریم با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در ۵ سال گذشته اجرا شده و تاکنون در استان یزد ۲۲ هزار و ۸۹۵ نفر حافظ قرآن شده‌اند و ۸۸۷ نفر نیز در مسابقات موضوعی قرآن شرکت کرده‌اند.
ضرورت احیا و شناسایی موقوفات قرآنی
معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امورخیریه استان یزد گفت: ۳ درصد وقف قرآنی در استان دارالعباده یزد واقعا کم است و یکی از راهکارها احیا و شناسایی موقوفات قرآنی است چون عمدتا این موقوفات کشاورزی هستند و به دلیل خشکسالی‌های پیاپی در استان یزد هیچ گونه منعتی ندارند و باید نسبت به کشت‌های جایگزین و کم آب خواه اقدام شده و از ثمره این موقوفات استفاده شود همچنین نسبت به توسعه موقوفات قرآنی و همچنین وقف‌های جدید فرهنگسازی شود. 
وی ادامه داد: هزینه برای فعالیت‌های قرآنی دیدهای مختلفی دارد و از تلاوت تا حفظ دیدگاه‌ها فرق می‌کند اما اگر نیازها احصا شده و مشخص شود قطعا در کمبودهای پیش رو نیز آشکار و رفع خواهد شد اگر کمبودها بهتر تبیین شود قطعا خیران هم کمک خواهند کرد در حال حاضر همه دغدغه قرآنی دارند اما هیچ تحقیقی صورت نگرفته تا به جامعه اعلام شود اولویت و نیازهای مهم فعالیت‌های قرآنی چیست تا بتوان در آن زمینه اقدام کرد.
میرجلیلی افزود: به عنوان مثال همه ارگان‌ها برگزاری مسابقات قرآن را برای پرسنل خود دارند و عمدتا نیز داور و سوالات مسابقه با همکاری اوقاف انجام می‌شود اما هیچ سطح بندی یا پرورش استعدادهای کشف شده وجود ندارد و لذا اعلام آمادگی می‌کنیم در صورتی که تمایل داشته باشند همه مسابقات را به صورت متمرکز و با هر شرایطی که اعلام شد برگزار کنیم و هزینه‌ای هم نخواهیم گرفت در این صورت از موازی کاری دوری شده و هزینه اضافی نیز انجام نمی‌شود علاوه برآنکه استعدادها مشخص شده و جهت پرورش کمک می شوند.
اعلام آمادگی برای راه‌اندازی انجمن یاوران وقف جامعه قرآن
معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امورخیریه استان یزد با دعوت از موسسات قرآنی برای راه اندازی انجمن یاوران وقف جامعه قرآن و اعلام آمادگی اداره کل اوقاف گفت: این انجمن مثل هیات امنای امامزادگان است از ایجاد وقف تا اجرای نیات واقف را خود موسسات همچون هیات امنا در دست بگیرند و ما آمادگی خود را جهت راه‌اندازی این انجمن اعلام می‌کنیم. 
کمبودهای قرآنی به مردم اعلام شود
سعید ملکوتیان، معاون آموزشی موسسه قرآنی، فرهنگی، هنری ثقلین یزد نیز در این نشست گفت: مردم استان یزد همواره در مجالس روضه امام حسین بوده و هستند و در خصوص قرآن و اهل بیت همیشه اقدامات زیادی داشته‌اند و اگر می‌بینیم علی رغم وجودحسینیه‌های متعدد در استان در زمینه موقوفات قرآنی کمتر اقدام شده چون جامعه و مسئولان ما نتوانستند به مردم جهت بدهند و البته اوقاف وظیفه بیشتری در این زمینه دارد هرچند در چند سال اخیر اداره اوقاف به گونه ای عمل کرده که روی آوردن مردم به وقف بیشتر شده و هرکس بر اساس سلیقه خود نسبت به وقف اقدام می‌کند. 
وی ادامه داد: تنوع کار در فعالیت‌های قرآنی بسیار بالاست اما با توجه به تغییرات در فرهنگ مطالعه و وجود گروه‌های مجازی باید نسبت به پیداکردن راهکارهای جدید اقدام کرد، متاسفانه در حال حاضر نهادهای مختلفی همچون اوقاف، ارشاد، آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات در زمینه قرآنی فعالیت می‌کنند که تکثر زیاد موازی کاری‌ها را افزایش داده و باید در این زمینه راهکار جدید اندیشیده شود.
وی ادامه داد: اگر برای مردم درست تبیین شود که چه کمبودهایی داریم قطعا خوذشان کمک خواهند کرد به عنوان مثال در زمینه جوایز قرآنی و یا حتی برگزاری مسابقات می توان از کمک خیران استفاده کرد و هرگونه کمک در این زمینه باعث تشویق نسل جوان و نوجوان به ادامه فعالیت‌ها خواهد بود، هرچند عمدتا به دلیل معنویت و ثواب فعالیت‌های قرآنی در این رشته حضور دارند اما مشوق های دیگری هم لازم است. 
ملکوتیان افزود: به نظر من از دیگر مشکلاتی که باعث کمرنگ شدن وقف‌های قرآنی شده دیر بازده بودن وقف‌های قرآنی است یعنی مثلا اگر وقفی در زمینه پخت نذری برای مراسم عزاداری باشد دو روز بعد غذا پخته شده و بین مردم توزیع می شود اما در زمینه مثلا تربیت حافظ یا برگزاری کلاس‌های قرآنی شاید تربیت یک حافظ چند سال  طول بکشد.
وی ادامه داد: لذا باید به مردم اعلام شود که شاید این بازدهی وقف مدتی بیشتر طول بکشد اما اثرات آن بسیار زیاد است، مثلا امام خمینی ره تربیت یافته قرآن بود و توانست مسیر یک ملت را اصلاح کند و برای همین است که پیامبر اکرم ص فرمودند برای قرآن کار کنید لذا اگر به واقفان اعلام شود که فعالیت در این زمینه قرآنی چه ثمرات ماندگاری دارد قطعا کمک خواهند کرد. 
ملکوتیان گفت: همچنین باید به واقفان اعلام شود تا نیت‌های آنان به گونه ای باشد که این وقف در طول زمان از بین نرود و امکان هزینه کردن عواید موقوفات در همه فعالیت های قرآنی وجود داشته باشد.
معاون آموزشی موسسه ثقلین یزد تصریح کرد: هر مسئولی در نظام جمهوری اسلامی باید نگاه کند که چکار برای قرآن می‌کند و در روز قیامت چه پاسخی برای قرآن داریم و همه ما وظیفه داریم جهت ترویج فرهنگ قرآنی هر کاری از دستمان ساخته است انجام دهیم.
اهل بیت و قرآن دو بال جدانشدنی هستند
حجت‌الاسلام مجید کرمی، رییس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان یزد نیز در این نشست گفت: پیامبر اکرم(ص) در بین امت خود کتاب خدا که قرآن کریم است و عترت خود را به امانت گذاشتند لذا قرآن و اهل بیت دو بال سعادت برای همه مسلمانان هستند. 
کرمی افزود: متاسفانه در برخی موارد فقط از یک بال استفاده شده و می‌خواهیم با یک بال پرواز کنیم که شدنی نیست و یک روز گفته شد حسبنا کتاب الله و یا در دوره‌ای فقط به سمت عزاداری و مراسم‌های اهل بیت رفتیم که این اقدام بسیار پسندیده و نیکو است اما کفایت نمی‌کند و در صورتی موفق خواهیم بود که قرآن و اهل بیت را با هم در جامعه داشته باشیم و باید با مدیریت صحیح و تفکر قرآنی در جامعه اقدام شود و هر مشکلی داشته باشیم با استفاده از قرآن قابل حل است.
وی با اشاره به کم بودن موقوفات قرآنی در کل کشور و استان یزد گفت: آمار وقف قرآنی بسیار پایین است و در شهرستان یزد از کل موقوفات فقط ۲ درصد متعلق به موقوفات قرآنی است و بیش از ۷۰ درصد موقوفات شهرستان یزد در رابطه با اهل بیت است و هر چند به عرق مذهبی مردم دارالعباده بر می‌گردد اما همان مشکلی که فقط یک بال گرفته ایم وجود دارد.
حجت‌الاسلام کرمی افزود: نیاز است همه رسانه‌ها، دستگاه‌ها، وعاظ جامعه قرآنی کمک کنند تا این فرهنگ نهادینه شود و استان یزد این ظرفیت را دارد.
با شعار همه واقف باشیم بسیاری از مشکلات قابل حل است
رییس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان یزد گفت: بنده به مدرسه‌ای رفتم که مدیر آن واحد آموزشی درخواست تعدادی قرآن داشت و هنگامی که در آموزشگاه بین دانش آموزان صحبت کردم هر کدام یک جلد یا چند جلد قرآن به مدرسه وقف کردند و مشکل حل شد لذا زمینه وقف بسیار وسیع است اما متاسفانه حتی در مقاطع تحصیلی هم آشنا نیستند و هر دانش آموز، کارمند، معلم و اقشار دیگر یک واقف هستند و می‌توانند با وقف هر چیزی که مورد نیاز جامعه است واقف باشند و این شعار سازمان اوقاف و امورخیریه است که همه واقف باشیم و اگر همه کمک کنند این اتفاق می‌افتد.
وی ادامه داد: باید همه پای کار بیایند و کمک کنند تا یزد دارالقرآن کشور شود همان گونه که در ۱۳ محرم امسال با عنوان یزد، حسینیه ایران همه هیات‌های مذهبی آمدند و این تجمع بزرگ انجام شد لذا اگر همه مدارس، نهادها و اقشار مختلف مشارکت کنند دارالقرآن کشور شدن استان یزد دور از دسترس نیست. 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا