استاندار یزد سه‌شنبه شب 16 آذر ماه در همایش روز دانشجو که در دانشگاه یزد برگزار شد، با بيان اين كه مبارزه با آسیب‌های اجتماعی مهمترین رسالت جامعه به‌ویژه دانشجویان به شمار مي رود که در افزايش سلامت اجتماعی جامعه نقش چشمگیری دارد، گفت: از شما دانشجویان تقاضا مي كنم در اندیشۀ راه‌اندازی جنبش مبارزه با آسیب‌های اجتماعی باشيد.

به گزارش دفتر استاندار و روابط عمومی استانداری یزد، آيين گراميداشت روز دانشجو در دانشگاه یزد با حضور استاندار یزد، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، ريیس دانشگاه یزد و شماري از مدیران و استادان و دانشجویان این دانشگاه در سالن دکتر جلیل شاهی دانشگاه یزد برگزار شد.
استاندار یزد در آغاز سخنانش خاطرۀ شهدای 16 آذر 1332 را گرامی داشت و گفت: بنیان جنبش دانشجویی در این روز و با ریختن خون 3 نفر از دانشجویان کشور نهاده شده و سال به سال شکوفاتر می‌شود.
«سیدمحمد میرمحمدی» دانشجویان را طیفی دانست که از نظر خلاقیت و نوآوری بسیار تأثیرگذار و کارساز هستند و جنبش دانشجویی را محدود به مسائل سیاسی نکرده‌اند بلکه به اقتضای زمان گاهی با استبداد مبارزه می‌کردند؛ گاهی درگیر استعمار می‌شدند؛ گاهی همدلی با رنج‌ها و دردهای مردم داشتند و امروز نیز مسائل بین‌المللی را پيگيري می‌کنند.
وي آزادی‌خواهی، انديشة انقلابی، حس امیدواری، حس رقابت‌پذیری، حس الگوسازی و ریسک‌پذیری، برخورد هوشمندانه با موضوعات، قرارگیری در مسیر پویایی، روحیۀ ایثار و گذشت و روحیۀ تعامل را از ویژگی‌های دانشجویان برشمرد و بر این اساس دانشجویان را افرادی دانست که به دلیل پویایی انديشهف محدودیت‌ها را تاب نمي آورند خواهان ریشه‌یابی جرایانات هستند.
میرمحمدی دربارۀ ویژگی‌های دانشجویان افزود: دانشجو دوستدار دگرگوني و تغییر است و از سکون دوری می‌کند تا ناشناخته‌ها را بشناسد و کشف کند و به دلیل جوهرۀ جوانی، توان انديشه و جسمیِ بالایی دارد و نسبت به موضوعات با تدبیر برخورد می‌کند تا آنچه به سود جامعه است را گسترش و آنچه به زیان جامعه است را کاهش دهد.
وی ادامه داد: دانشجو مسیری را برمي گزيند که جامعه را در شرایط بهتری قرار دهد و جامعۀ شاداب‌تری بسازد و از آنجا که دانشجو در محیط علم و دانش تنفس می‌کند و بنا به شرایط محیطی، شجاعت بالایی دارد و حس احتیاط و محافظه‌کاری در وجودش رخنه نکرده است.
 استاندار یزد دانشجویان را قشری دانست که در پي محبت و مقبولیت هستند؛ تکرار در زندگی آنها نقشی ندارد؛ در هر مقطع با توجه به شرایط دست به كار مي شوند تا سلامت اجتماعی را فراگیر و با آسیب‌های اجتماع رويارويي کنند.
میرمحمدی شرایط امروز را شرایطی دانست که نیاز به حضور چشمگیر دانشجویان در رويارويي با آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد، ناهنجاری‌ها، حاشیه‌نشینی و طلاق دارد.
وی با بیان اینکه باید دید چرا دانشجویان ضداستکبار هستند، گفت: استکبار به جامعه آسیب می‌زند، آزادی‌ها را مي گيرد  و هزینه‌های بالایی به بار مي آورد، از این‌رو دانشجویان در مسیر توسعۀ سیاسی و در عرصه‌های گوناگوني مانند دانشگاه‌ها، جبهه‌های جنگ، و نشست ها نقش مهمی ایفا کرده‌ و نیاز جامعه را احساس می‌کند.
ميرمحمدي نیاز امروز جامعه را مبارزه با آسیب‌های اجتماعی دانست و با توجه به نقش دانشجو در مبارزه با آسیب‌ها، گفت: مبارزه با آسیب‌های اجتماعی نیاز جامعه است و امروز که روز جنبش دانشجویی است باید توجه داشت که دانشجویان با دانش و آگاهی خود نقش مؤثری در افزايش سلامت اجتماعی و مبارزه با آسیب‌های دشمنان ایفا خواهند کرد.
استاندار يزد در پايان سخنانش با اشاره به پیام و بینش «ز گهواره تا گور دانش بجوی» روز دانشجو را متعلق به همه دانست و گفت: شايسته است تا جامعه در زمينه معیارهای سلامت اجتماعی حساس و بسیج شود زیرا آسیب‌هایی مانند اعتیاد، فرزندان ما، خانواده‌ها و جامعه را دچار آسیب می‌کند.


قرارگیری دانشگاه یزد در لیست 13 دانشگاه برتر کشور


ريیس دانشگاه یزد نيز در بخش ديگري از اين همايش با اشاره به نقش دانشجویان در ارتقای دانشگاه، افزايش کیفیت را در گروی روحیۀ مطالبه‌گری و كوشش‌های دانشجویان دانست.
«محمدصالح اولیا» گفت: دانشگاه یزد با روش‌های تشویقی گوناگون شاهد وجود دانشجویان برتر در این دانشگاه و در خدمت ارائۀ خدمات آموزشی، پژوهشی به آنها است.
به گفتۀ وی، برای نخستين بار دانشگاه یزد در لیست 13 دانشگاه برتر کشور قرار گرفته است که این رتبۀ دانشگاه یزد مجموعه‌ای از شاخص‌های آموزشی و پژوهشی را نشان می‌دهد.
ريیس دانشگاه یزد در پايان سخنانش گفت: مجموعۀ خدمات رفاهی و خوابگاهی دانشگاه یزد در کشور برجسته بوده و وجه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دانشجویان این دانشگاه نیز درخور و شایسته بوده است.  
گفتنی است در پایان همايش روز دانشجو، با حضور استاندار یزد و معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار از برگزیدگان دانشجویی در سطح ملی تقدیر شد و در این میان از برگزیدگان جشنواره‌های ملی مانند جشنوارۀ ملی کرسی‌های آزاداندیشی، جشنوارۀ ملی حرکت، المپیاد ورزشی دانشجویان، جشنوارۀ دانشجویی قرآن و عترت، جشنوارۀ دانشجوی فرهیخته، و نيز المپیادهای علمی دانشجویی تجلیل شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا