رییس پژوهشکده علوم بهداشتي جهاددانشگاهی کشور:خط بطلان بر افسردگی یزدی‌ها؛نتايج تحقیق چهار سال پيش قابل استناد نیسj/کسانی كه این مسایل را مطرح می‌کنند، یک بار هم به اصل تحقیق مراجعه کنند تا متوجه این موضوع شوند

رییس پژوهشکده علوم بهداشتي جهاددانشگاهی کشور:
خط بطلان بر افسردگی یزدی‌ها؛نتايج تحقیق چهار سال پيش قابل استناد نیست
رییس پژوهشکده علوم بهداشتي جهاددانشگاهی کشور و محقق طرح بررسي شادكامي مردم ايران با تاكيد بر اين نكته كه نشاط اجتماعی يزدي‌ها فاصله چندانی با میانگین کشوری ندارد، مدعی است که نتایج تحقیقی که چهار سال از انجام آن گذشته است، قابل استناد به عنوان دليلي بر ناشادكامي يا افسردگي يزدي‌ها نیست.

بنابر گزارش ایسنا یزد، استناد به نتایح تحقیق پژوهشگران جهاددانشگاهی کشور مبنی پایین بودن سطح نشاط اجتماعی در بين يزدي‌ها، این روزها نقل فضاهای مجازی استان است.

نتایج این تحقیق که سال 1391 منتشر شده است، این روزها به گونه‌ای در فضاهای مجازی در حال تحلیل و اظهار نظر است که انگار تحقیق دوباره‌ای در این باره انجام شده است اما بررسی‌ها نشان مي‌دهد که این اظهارنظرها و مباحث مطروح درباره بحث شادکامی مردم استان یزد، همچنان برگرفته از نتایج تحقیق منتشر شده در سال 1391 است.

اگر چه استناد به نتایج تحقیق قبلی نیز گواهی بر افسردگی و ناشادکامی مردم استان نیست چرا که میانگین شادکامی مردم کشورمان بر اساس نتایج آن تحقیق 3.4 است و بالاترین میزان نشاط اجتماعی نیز مربوط به شهر زنجان با 3.6 و در این میان نشاط اجتماعی مردم یزد نیز 3.1 بوده است که هيچ‌كدام فاصله چندانی با میانگین کشوری ندارند.

دكتر "علي منتظري" رییس پژوهشکده علوم بهداشتي جهاددانشگاهی کشور و پژوهشگر این بررسي هم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) – منطقه يزد، مدعی است که نتایج تحقیقی که چهار سال از انجام آن گذشته است، قابل استناد نیست.

وی افزود: تحقیقی که از سوی جهاد دانشگاهی کشور درباره نشاط اجتماعی مردم کشورمان انجام شده مربوط به سال 90 است که نتایج آن در سال 91 منتشر شده است.

منتظري ادامه داد: معیارهای ارزیابی در این تحقیق فقر، سلامت و موقعیت جغرافیایی است و هیچ ارتباطی به نبود فضای تفریحی و برگزار نشدن کنسرت‌ها یا برعکس برگزاری مراسم عزاداری ندارد چرا كه در مورد موضوع اخير نيز بررسي‌هاي علمی ثابت کرده که گریه کردن برای امام حسین(ع) باعث بهجت و شادی انسان مي‌شود.

وي افزود: البته کسانی که بخواهند با مسائل دینی مخالفت کنند، همواره در تلاش برای گرفتن ماهی از آب گل آلود هستند و برای خود بهانه‌هایي درست می‌کنند.

وي برداشت افسردگی مردم استان از نتایج این تحقیق را نوعی کج‌فهمی و عدم آشنایی با حوزه‌های علمی و پژوهشي دانست و اظهار كرد: شادی به لحاظ تئوریک و مفهومی، یک امر فردی است حتی واژه نشاط اجتماعی نيز از لحاظ نظری غلط است، چون اجتماع شاد از افراد شاد به وجود می‌آید.

این پژوهشگر کشورمان با بيان این که تحقیق مذكور در یک مجله علمی معتبر چاپ شده و با استانداردهای جهانی مطابقت دارد، تصريح كرد: در تحقیق مزبور مصادیق و معیارهای شادی از زبان افلاطون بیان شده و شادکامی مردم شهرهای مختلف کشور برهمين اساس از یک تا پنج تعیین شده که میانگین کشوری نشاط و شادکامی در کشور بر اساس نتایج این تحقیق، 3.4 به دست آمده است.

وی با تاکید بر این که تعاریف افسردگی و ناشادکامی با یکدیگر متفاوت و مجزاست، افزود: براساس این تحقیق مردم شهر زنجان با کسب عدد 3.6 بالاترین سطح شادکامی در کشور را به دست آوردند و مردم استان یزد نیز عدد 3.1 را کسب کردند که فاصله چندانی با میانگین کشوری ندارد.

منتظری تاکید کرد: قطعاً این اختلاف 0.3 با میانگین کشوری اصلاً قابل توجه نیست و نباید به استناد به این اختلاف وضعیت مردم یزد را اسفناک جلوه دهيم.

وي خاطرنشان كرد: علاوه بر این، تحقیق مذکور در سال 1391 منتشر شده و مطالعات آن نیز یک سال قبل یعنی در سال 90 انجام شده است و لذا به این ترتیب استناد به نتایج این تحقیق که مربوط به یک مطالعه مقطعی با يك برش زمانی خاص است، صحیح نیست.

ريیس پژوهشکده علوم بهداشتي جهاددانشگاهی کشور در پايان متذكر شد: افسرده خواندن مردم یزد و این که بگویم وضع یزد از همه جا بدتر است، با استناد به این تحقیق صحیح نیست و خوب است کسانی كه این مسایل را مطرح می‌کنند، یک بار هم به اصل تحقیق مراجعه کنند تا متوجه این موضوع شوند

يادآور مي‌شود؛ دکتر منتظری كه از ابتدای تاسيس جهاد دانشگاهی در اين سازمان مشغول به فعاليت است و دو دوره رياست اين نهاد را به عهده داشته hsh

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا