مدیرکل استاندارد یزد اعلام کرد :اولین همایش ملی استاندارد ، برگزار خواهد شد

 یزدفردا"مدیرکل استاندارد استان یزد ، درجمع صاحب نظر ان ، مسئولین و کارشناسان استانداردگقت : اولین همایش ملی استاندارد ، بارویکرد ، استانداردها ، ضوابط ومقررات ، 22مهرماه سال جاری که مصادف با 14اکتبر، روزجهانی استاندارد می باشد در محل دانشگاه یزد برگزار خواهد شد .

محمد حسین ماجدی اردکانی اظهار داشت : نا هم خوانی استاندارد ها ، ضوابط ومقررات فنی در کشور ، عدم نهادینه شدن جایگاه مناسب استاندارد در جامعه ، نیاز به بازنگری جدی ومهندسی مجدد مفهوم ومعنای قوانین و مقررات استاندارد ، تبیین دقیق وموشکافانه دیدگاهها ، چالش ها وتجارب موفق سازمانها ونهادها در استانداردسازی واجرای استانداردها ی تولید وخدمات از جمله عواملی هستند که درباب معرفی همایش
می توان از آنها نام برد .

وی ادامه داد  : شناسایی دقیق استاندارد های تولید و خدمات ، بررسی آثار هماهنگ استانداردها با قوانین ومقررات در سازمانها ونهادها ی مرتبط ، ضرورت شناخت بیشتر استاندارد به عنوان زیر ساخت توسعه جامعه از دیگر مواردی می باشند که مارا ترغیب به برگزاری این همایش در سطح ملی نموده است . ضمن اینکه ضرورت شناخت بیشتر استانداردبه عنوان زیرساخت توسعه ای جامعه ، ارتباط و هم خوانی قوانین ومقررات موجود با استاندارد ، می تواند بهترین وکارآمدترین وسیله برای ترویج وارتقای کیفیت باشد . که در این همایش با پرداخت به مسائل گفته شده ، سعی در هم سونمودن دستگاههای ذیربط می گردد .

مدیرکل استاندارد یزد گفت : جایگاه فنی استانداردها ، ضوابط و مقررات در کشور -چالش های حقوقی در ضوابط ومقررات استاندارد و حقوق شهروندی – تولیدات غیر صنعتی ، استاندارد ها ، ضوابط ومقررات – مراچع قانونی تصویب کننده – استاندارد ، سلامت وبهداشت – گردشگری بارویکرد استاندارد سازی ومحیط زیست ، همگام با  استاندارد محورهای این کنفرانس بوده که مهلت ارسال خلاصه مقاله تا دهم شهریور واصل مقاله تا اول مهرماه سالجاری تمدید شده است .

این مقام مسئول خاطر نشان ساخت : دانشگاه یزد ، استانداری، جهاد دانشگاهی ، اداره کل صنعت ، معدن وتجارت ، دانشگاه آزاد اسلامی ، دانشگاه پیام نور ، اداره کل محیط زیست ، سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری ، دانشگاه علم وهنر و دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد حامیان استانی وسازمان ملی استاندارد ایران ، پژوهشگاه استانداردومرکز تحقیقات راه مسکن وشهرسازی حامیان کشوری این همایش می باشند .

ماجدی اردکانی در پایان گفت : برگزارکنندگان این همایش ، اداره کل استاندارداستان وانجمن کارشناسان استاندارد یزد بوده واز گروه کارخانجات شیشه اردکان ، کانون تبلیغات پیام آگهی وصنایع غذایی نشاط آور
( داتیس ) می توان به عنوان حامیان مالی نام برد .

رویکرد استاندارد یزد، تعاملی است.

یزدفردا"رویکرد اصلی اداره کل استاندارد استان یزد، در برابر کلیه واحدهای تولیدی استان، تعاملی و مشاوره ای بوده و به هیچ عنوان به دنبال مچ گیری از کارخانجات تولید ی نمی باشد.

این مطلب را مدیر کل اداره استاندارد استان یزد، در روز اول سفر سه روزه اش به شهرستان اردکان و هنگام بازدید از شرکت کاشی برج ،عنوان و گفت:همانگونه که مطلعید، قانون سازمان ملی استاندارد ایران، از جمله قوانین با قدمتی است، که در مقاطع زمانی مختلف بر غنای آن افزوده گردیده است، این قانون از سال 1304، با تصویب قانون اوزان و مقیاسها توسط مرکز قانون گذاری وقت به منصه ظهور آمده و کلیه اقداماتی که مسئولین و کارشناسان استاندارد در کلیه مناطق کشور انجام می دهند براساس همین قانون است، وبا وجود اصلاحیه های قبلی، مسئولین فعلی سازمان به دنبال تصویب اصلاحیه جدید آن نیز هستند.

محمد حسین ماجدی اردکانی، که در جمع مسئولین شرکت کاشی برج و همچنین مدیران و کارشناسان استاندارد یزد در حال سخنرانی بود افزود: طبق بند 4 از ماده 3 قانون اصلاح قوانین و مقررات سازمان ملی استاندارد ایران، نظارت بر اجرای استانداردهای اجباری وظیفه ما بوده، که براین اساس ،نمونه برداری و بازرسی از واحدهای تولیدی در فواصل زمانی معین صورت می پذیرد. مضافاً اینکه طبق دستورالعمل نمونه برداری، روش نمونه برداری و میزان نمونه باید طبق استاندارد ملی مربوط به کالا انجام شده و نمونه برداری برای کالاهای تولید داخل باید از محل تولید، انبار، توزیع و فروش انجام شود.

وی ادامه داد: طی بازدید هایی که از واحدهای تولیدی کاشی به عمل آمده است، مشخص شده ،که تولیدکنندگان بهترین تجهیزات خطوط تولید را از کشورهای مطرح اروپایی وارد و در کارخانجات خود مستقر نموده اند ولی متاسفانه به نظر می رسد که واحدهای تولیدی با داشتن بهترین تکنولوژی ها، از ارائه بهترین محصولات به بازار مصرف عاجزند، که دپو شدن، حدود75 میلیون متر مربع کاشی در انبارهای واحدهای تولیدی و توزیعی گواه این نقیصه است . کارشناسان استاندارد یزد، آمادگی کامل دارند، تا به کمک واحدهای تولیدی آماده و نسبت به ارتقاء کیفیت محصولات آنها اقدام نمایند تا منبعد شاهد دپوی بیشتر تولیدات در انبارها نباشیم.

مدیر کل استاندارد یزد تصریح کرد: تقریباً 50 درصد تولید کاشی و سرامیک کشور در استان یزد انجام می شود و صنعتگران این رشته به منظور فائق آمدن بر رکود بازار، اولاً باید خود را از بداخلاقی های تولید و تجارت دور نگه دارند و ثانیاً، با ارایه طرحهای متنوع و تولیدات با کیفیت، فرهنگ گرایش مردم به سوی خرید کالاهای بی کیفیت و ارزان را تغییر دهند.

 ماجدی اردکانی در پایان گفت: از تولیدکنندگان این منطقه عاجزانه درخواست داریم، استاندارد را در راس امور تولیدی خود قرار دهند تا با تولید کالاهای با کیفیت ،وارائه به بازارهای داخل و خارج کشور،شعار((اردکان نگین کویر ایران)) را هر روز پر رنگ تر از دیروز نمایند.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا