یزدفردا"چهارمین و آخرین میزگرد فن‌بازار با موضوع نقش پژوهش و فناوری در توسعه کارآفرینی و فناوری‌های نرم روز چهارشنبه 25آذرماه درسالن غدیر دانشگاه یزد برگزار شد.

دکتر غضنفر میرجلیلی دانشیار دانشگاه یزد و نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان یزد، عدم مهارت را مهمترین عامل بیکاری دانش‌آموختگان دانست.
وی با بیان صنعتی بودن استان یزد و دارا بودن بالغ بر3300 کارخانه گفت: کارخانه‌های استان نیازمند نیروی کارآزموده و دارای مهارت هستند اما به دلیل مهارت نداشتن دانش‌آموختگان، نیروی انسانی مراکز صنعتی تامین نمی‌شود و بنابراین نکته اصلی که باید به آن توجه شود ایجاد شرایط برای ماهر شدن دانش‌آموختگان در رشته خود است.
وی با اشاره به تئوری بودن کلاس‌های درس گفت: در مقایسه با کشورهای دیگر دانشجویان ما دانشجویان باهوش و فعالی هستند ولی فضای کار ندارند و نمی‌توانند وارد جامعه و صنعت شوند.

دانشیار دانشگاه یزد گفت: فرصت و فضاسازی برای حضور دانشجویان در صنعت دغدغه اتاق بازرگانی به عنوان حلقه واسط بین صنعت و دانشگاه و جامعه است.
دکتر میرجلیلی ایجاد مرکز علم و کار در استان را برای اشتغال‌زایی بسیار موثر توصیف کرد و آن را پوشش‌دهنده فعالیت اتاق بازرگانی خواند.
دکتر محمد شهبازیان مدیر مرکز کارآفرینی استان یزد یکی دیگر از اعضای پنل، هدف از ایجاد کانون کارافرینی را ایجاد ارتباط بین پیشکسوتان کسب و کار و نیروی جوان و تحصیل‌کرده و شناسایی ظرفیت‌ها عنوان کرد.
وی کارآفرینی را ایجاد کسب و کاری خواند که جامعه به آن احتیاج دارد و متقابلا ایجاد اشتغال می‌کند.
وی مشکل جامعه را دانش‌آموختگان بیکار دانست و گفت: ماباید کسب و کارهایی ایجادکنیم که از نیروی جوان و تحصیل کرده استفاده کنیم.
مدیر مرکز کارآفرینی استان بابیان اینکه استان یزد دیگر کشش کارخانه‌های کاشی و فولاد را ندارد گفت: کسب و کار صرفا فقط صنعت نیست و ما از پتانسیل‌های دیگر می‌توانیم استفاده کنیم.
شهبازیان گردشگری را یکی از فرصت‌های بالقوه استان دانست و گفت: درکارآفرینی استفاده از فرصت‌ها و پتانسیل‌ها بسیار مهم است.

وی ایجاد فضای مناسب برای ارتباط بین صنعت و دانشگاهیان را وظیفه مدیران دانست و خواستار همکاری بیشتر دانشجویان با صنعت شد.
شهبازیان کسب مهارت و تجربه در یکی از بخش‌های صنعت و خدمات در جامعه همراه با تحصیل را برای دانشجویان ضروری و مهم برشمرد.
وی نیاز فعلی جامعه را سمت و سو دادن به تحقیقات دانشگاهی و پژوهش‌ها دانست تا گرهی از مشکلات جامعه باز شود.
در ادامه دکتر مجتبی ناهید، مشاور حوزه کارآفرینی و  معاون منابع انسانی گروه صنعتی الکترو کویر، بزرگ‌شدن جوامع و پیچیده‌شدن نیازها  را سرآغاز  انقلاب صنعتی خواند و  افزود: کارآفرینی عمومی یعنی هر فعالیت اقتصادی جدیدی که رفتار بازار را تغییر دهد، در واقع کارآفرینی باید رقبا را به چالش بکشاند و نتیجه‌اش باید موفق یا موثر باشد.
ناهید با اشاره به اینکه هر کارآفرینی به ایجاد اشتغال ختم نمی‌شود، گفت: کارآفرینی اقسام مختلف دارد مانند کارآفرینی اجتماعی که تاثیرگذار است.

وی تصریح کرد: دو دیدگاه در جامعه مطرح است، یکی اینکه همه افراد کارآفرین شوند و دوم اینکه بعضی افراد مستعد را پرورش دهیم تا کارآفرین شوند و دیگران را تحت نظارت خود قرار دهند.
ناهید، شور کارآفرینانه را در جامعه خطرناک خواند و گفت قرار نیست همه کارآفرین شوند و باید این مسأله کنترل شود.
مشاور حوزه کارآفرینی، توسعه کارآفرینی در جامعه را وابسته به ارتقا پیداکردن سه حوزه آموزشی، علمی و پژوهشی با یکدیگر دانست و افزود: اگر بخواهیم برچسب کارآفرینی را به یک کسب و کار بزنیم باید خروجی آن‌را در نظر بگیریم.
یکی دیگر از اعضای پنل دکتر علیرضا نبی کارآفرین برتر کشور بود که در این میزگرد، سیاست‌گذاری تحقیق و توسعه را در کشورهای پیشرفته و یا در حال توسعه، سیاست پایدار و مبتنی بر بهره‌وری و تقاضای سبز دانست.
نبی تحقیقات دانشگاهی و تمرکز بر توسعه مهارت‌های نیروی انسانی و تعامل با آن را رویکرد کارآفرینی در کشورهای توسعه یافته دانست.

کارآفرین برتر کشوری ایجاد فضا برای شناسایی ظرفیت دانشجو را گامی مهم در راستای شکوفایی جامعه و اقتصاد آن خواند.
دکتر عباس باقی مدیر مرکز رشد بیوتکنولوژی پارک علم و فناوری استان یزد در این نشست گفت:  متولی حوزه فناوری و تحقیق و توسعه در کشور مشخص نیست و یکی از مسائلی که در جامعه اقتصادی به آن اهمیت داده نمی‌شود جایگاه سیستمی است، یعنی ما در جامعه در مورد فرد صحبت می‌کنیم و کار گروهی و سیستمی را کنار گذاشته‌ایم. باقی نبود نظام مصوب فناوری و الگوی نوآوری در کشور را مشکلی بحرانی دانست.
وی گفت: در کشور ما، مدل‌های کارآفرینی زیادی وجود دارد اما ما مدل‌های خود را کنار گذاشته و الگوهایی را که از خارج ازکشور وارد شده‌اند را با تعریفی لغتی مورد استفاده قرار داده‌ایم که نظام سرمایه‌داری را تقویت کرده است. نظام سرمایه‌داری ادبیات کارآفرینی و تولیدی نیست.
دکتر باقی سواد صنعت و یا همان دانش فنی را از دانشگاه بالاتر دانست و گفت به همین دلیل است که صنعت به سمت دانشگاه نمی‌آید. 
به گفته وی احیای نظام استاد و شاگردی عامل موفقیت است. وی گفت: همه در ابتدا خواستار آن هستند که به مقام بالا دست پیدا کنند در صورتی که باید مراتب طی شود.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا