خروج این مقدار سرمایه از چادرملو به خارج از استان و خزانه در واقع به معنای بی نصیب شدن یزد از سرمایه گذاری های چادرملو است.
یزدفردا "مدیرعامل چادرملو گفت: در سال 93 با اعتراض و پیشنهاد ما مبنی بر 15 درصد فروش، در کمیسیون تلفیق با 25 درصد توافق شد که نمایندگان استانهای ذیربط بجای آنکه کمک کنند و خواهان افزایش سهم 20 درصد خود باشند متاسفانه اصرار بر افزایش بهره مالکانه داشتند و آن را 30 درصد پیشنهاد دادند که مورد تصویب قرار گرفت. با این وجود سهم استان بطور کامل حذف شد و در نتیجه استانهای یزد و کرمان که ذینفع موضوع بودند از حق انتفاع آن محروم شدند.

به گزارش  یزدفردا "محمود نوریان در جمع خبرنگاران استان یزد با انتقاد از تصویب قانون بهره مالکانه افزود: خروج این مقدار سرمایه از چادرملو به خارج از استان و خزانه در واقع به معنای بی نصیب شدن یزد از سرمایه گذاری های چادرملو است.
وی اظهار کرد: در سال 1392، 948 میلیارد تومان ، سال 93 مبلغ 636 میلیارد تومان و امسال نیز با اصلاح بند 55 قانون مبلغ 340 میلیارد تومان بهره مالکانه پرداخت کرده ایم و ظاهرا این روند همچنان برای سالهای آتی ادامه دارد.
به گفته مدیرعامل چادرملو در سال 92 با تصویب بهره مالکانه در قانون بودجه حدود 50 درصد فروش شرکت به عنوان بهره مالکانه باید به حساب خزانه واریز می شد که 20 درصد آن سهم استان بود.
نوریان اضافه کرد: در سال 93 با اعتراض چادرملو و گل گهر و پیشنهاد ما مبنی بر 15 درصد فروش، در کمیسیون تلفیق با متقاعد شدن اعضای کمیسیون با 25 درصد توافق شد که نمایندگان استانهای ذیربط بجای آنکه کمک کنند و خواهان افزایش سهم 20 درصد خود باشند متاسفانه اصرار بر افزایش بهره مالکانه داشتند و آن را 30 درصد پیشنهاد دادند که مورد تصویب قرار گرفت.
مدیرعامل چادرملو ادامه داد: با این وجود سهم استان بطور کامل حذف شد و در نتیجه استانهای یزد و کرمان که ذینفع موضوع بودند از حق انتفاع آن محروم شدند.
وی درباره دلیل اختلاف مبلغ اعلامی بدهی این شرکت گفت: این بدهی مربوط به مابه التفاوت بهره مالکانه سال 92 و ناشی از ابهامات فراوان در متن بند مورد نظر است که مقداری از آن را پرداخت کردیم و باقیمانده آن را نیز قرار است در طول سال 1395 پرداخت کنیم که رقم بدهی ما پس از رفع مغایرت و نهایی شدن در سال 1395 پرداخت خواهد شد و چک های آن در یک جلسه توافقی در تهران داده شده است.
نوریان تصریح کرد: در سال92 نیز شرکت چادرملو طبق محاسبات خود و براساس برداشتی که از قانون داشت 513 میلیارد تومان از عوارض بهره بردای خود را پرداخت کرد اما طرف مقابل مدعی است که حدود 300 میلیارد عوارض به کنسانتره مصرفی در گندله سازی هم تعلق می گیرد که در این رابطه با نامه ای به رئس مجلس خواستار تشریح موضوع شدیم.
وی اضافه کرد: در پاسخ ما معاونت قوانین مجلس به تاریخ سوم تیرماه امسال اعلام کرده که 'حق انتفاع مستناد از بند 55قانون بودجه 1392 کل کشور صرفا ناشی از حق انتفاع حاصل ازفروش سنگ آهن دانه بندی و یا کنستانتره می باشد لذا حق انتفاع مذکور مشمول مقدار تولید فروخته نشده سنگ آهن دانه بندی و کنستانتره نمی شود. '
این مسئول یادآور شد: بر اساس بند 55 قانون اساسی ، بهره مالکانه (حق انتفاع) در سال 92 به گندله تعلق نمی گرفت که در سال 93 با رفع بخشی از ابهامات 30درصد به گندله هم تعلق گرفت و امسال نیز این بهره برای گندله 18درصد ، دانه بندی 25 درصد ، کنستانتره 21 درصد و آهن اسفنجی 16درصد تعیین شده است.
نوریان ادامه داد: بخش اختلافی ما در پرداخت این مبلغ مربوط به کنسانتره ای است که ما در اردکان به گندله تبدیل کرده ایم و این نامه را به دیوان محاسبات داده ایم تا نتیجه را بررسی کنند با این حال از ابتدای سال 1395 چک داده ایم تا اگر نظر ما تایید نشد بدهی تسویه شود.
مدیرعامل چادرملو یادآور شد: در کنار این همه بدهی که در رسانه ها مطرح می شود ما هم اکنون 1200 میلیارد تومان از فولادی ها طلبکاریم و با وجود وضعیت رکود بازار طبیعتا این بدهی نیز عادی است ضمن آنکه ما که بخش خصوصی هستیم و سهامدار داریم، باید اقتصادی فکر و از حقوق آنان دفاع کنیم.
وی تکید کرد: سعی کرده ایم در آمدهایمان را در استان هزینه و سرمایه گذاری کنیم که تکمیل زنجیره تولید برای جلوگیری از خام فروشی در اردکان ، با تولید 2میلیون تن فولاد در10سال و یک کارخانه در ابرکوه گویای این مسأله است.
نوریان درباره وضعیت این شرکت نیز گفت: در ابتدایی که به چادرملو آمدم 50میلیارد تومان سرمایه این شرکت بود با سه خط تولید و سالانه چهار میلیون و 200 تن کنستانتره و امروز علاوه بر پنج خطه شدن چادرملو میزان تولید به 10.5 میلیون تن کنسانتره و 3.4 میلیون تن گندله رسیده و سرمایه شرکت نیز 1800میلیارد تومان شده و شرکت چادرملو با تولید 2 میلیون تن فولاد جزو شرکتهای مطرح فولادی درآمده و قسمت مهمی از آرزوی دیرین استان یزد را به عنوان قطب سوم فولاد کشور محقق کرده است.
وی اضافه کرد: ضمن آنکه اشتغال چهار هزار نفر بصورت مستقیم و سه برابر این تعداد به صورت غیرمستقیم ، کارخانه گندله سازی ، و دو مجموعه آهن اسفنجی به اضافه یک نیروگاه برق و یک کارخانه در ابرکوه گویای رشد چشمگیر این مجموعه در سالهای اخیر است.
این مسئول درباره مصرف آب و مشکلات زیست محیطی چادرملو نیز خاطرنشان کرد: هم اکنون قسمت مهمی از مصرف آب این معدن از دشت سپیدان است که آب شور با EC 30 هزار دارد و بعد از تصفیه و شیرین سازی در مجموعه 100 میلیارد تومانی این شرکت وارد مدار تولید چادرملو می شود ضمن آنکه پیگیر انتقال آب خلیج فارس نیز هستیم و هیچگونه مشکلی برای محیط زیست و مناطق محافظت شده استان نداشته ایم.
مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو در استان یزد، 180 کیلومتری شمال شرقی شهر یزد، حاشیه کویر ساغند قرار دارد.
این شرکت در زمان شروع با سرمایه گذاری بانک سپه و شرکت ملی فولاد ایران تاسیس شد و در حال حاضر نیز سهامداران شرکت عبارتند از: شرکت مدیریت سرمایه گذاری امید، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات و سایر سهامداران بخش حقیقی و حقوقی است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا