به گزارش واحد دریافت پایگاه خبری یزدفردا "دکتر محمد رضا متوسل الحسینی با بیان این خبر اظهار داشت:

تخم مرغ یکی از پرمصرف ترین فراورده های خام دامی می باشد که علاوه بر مصارف غذایی در سبد خانوار، طیف بسیار عمده و وسیعی از صنایع  غذایی و صنعتی را شامل می گردد. از جمله این موارد می توان به مصرف تخم مرغ در کیک، کلوچه، بیسکویت، شکلات و انواع شیرینی جات اشاره نمود.

وی در ادامه تصریح کرد: از آنجایی که در صنایع غذایی معمولا به علت صرفه اقتصادی از تخم مرغ مایع استفاده می گردد لذا تولید و عرضه این فراورده خام دامی بسیار معمول است در نتیجه دامپزشکی براساس وظیفه ذاتی خود این فرایند را به صورت دقیق تحت نظارت  قرار داده و مانع از استحصال و عرضه غیر بهداشتی تخم مرغ مایع توسط افراد و واحد های متخلف و غیر مجاز می گردد.

این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد: علاوه بر کارگاه ها و کارخانجات شیرینی پزی و ساخت تنقلات انواع کارخانه های تهیه کننده ماکارونی و پاستا، سس های مختلف، غذای کودک، بستنی، فراوده های گوشتی فراوری شده و غذاهای آماده طبخ نیز از جمله مصرف کنندگان تخم مرغ می باشند

که عمدتا این فراورده را به صورت تخم مرغ مایع تهیه می نمایند در نتیجه در صورت بروز آلودگی  در مراحل جداسازی زرده و سفیده و یا شرایط نگهداری و یا بسته بندی غیر بهداشتی تخم مرغ مایع، طیف وسیعی از صنایع غذایی در معرض آلودگی های مختلف و خطرناک  قرار می گیرند.

لذا استفاده از ظروف مورد تایید دامپزشکی با الصاق برچسب بهداشتی که بر روی آن شماره پروانه بهداشتی بهره برداری، نوع محصول، نام و آدرس واحد تولید کننده و تاریخ تولید و انقضاء قید شده باشد بر روی محموله های تخم مرغ مایع الزامی بوده و تنها واحدهای تحت پوشش دامپزشکی مجاز به تهیه و عرضه این فراوده خام دامی پرمصرف می باشند.

دکتر متوسل الحسینی در پایان از صاحبان کارگاه ها و صنایع غذایی مصرف کننده تخم مرغ مایع تقاضا کرد: با تهیه تخم مرغ مایع بهداشتی از مراکز مجاز تحت نظارت دامپزشکی ضمن حفظ کیفیت و خوشنامی محصول خود به تامین سلامت شهروندان کمک نمایند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا