یزد فردا:مدیرکل اموال دولتی و اوراق بهادار وزارت امور اقتصادی و دارایی از شناسایی و ثبت اموال و دارایی های دولت در دستگاههای اجرایی خبر داد و گفت:  این اموال در بانک اطلاعاتی سامانه سادا  ثبت می شود.

به گزارش واحد دریافت خبر یزد فردا: " فریدون قربانپور " روز دوشنبه در همایش آشنایی با رویکرد های نوین در مدیریت اموال دولتی و اوراق بهادار در یزد افزود:  این سامانه در دستگاههای اجرایی دو استان کشور راه اندازی و در آینده سایر استان ها نیز راه اندازی خواهد شد.

وی  با اشاره به اینکه بخش مهمی از اموال دولت در اختیار دستگاههای اجرایی است اضافه کرد: دستگاهها موظفند تمامی اطلاعات اموال خود را از طریق سامانه سادا ( سامانه اجرای اموال دستگاههای اجرایی کشور) در این بانک قرار دهند.

وی رویکرد دولت تدبیر و امید و وزارت اقتصاد و دارایی در خصوص ساماندهی اموال دولتی را خوب ارزیابی کرد و گفت: متاسفانه مشخص نبودن اطلاعات اموال دولتی، هزینه هایی را بر دولت تحمیل می کند؛ در حالی که شناسایی کیفی و کمی و تعیین ارزش ریالی آنها می تواند مدیریت کشور را در ارزیابی میزان داده ها و ستاده های دستگاههای اجرایی کمک کند.

قربانپور تصریح کرد : در آینده با راه اندازی سامانه اموال دولتی غیرمنقول و شناسایی ارزش ریالی اراضی و املاک  به جایی خواهیم رسید که کارنامه اموال دولتی از سوی دولت پاسخگو به صورت شفاف در اختیار شهروندان قرار گرفته و از سوی دیگر در هزینه ها و نگهداری اموال صرفه جویی خواهد شد.

مدیرکل اموال دولتی و اوراق بهادار وزارت امور اقتصادی و دارایی همچنین از ایجاد بانک های اطلاعاتی خودروهای دستگاههای دولتی و همچنین اوراق بهادار برای ثبت اطلاعات آن خبر داد و افزود: در حال حاضر نزدیک به 100 درصد اطلاعات بانک خودرو های دولتی در اختیار  استان ها می باشد.

این مقام مسئول، شفاف کردن اطلاعات اموال دولت برای مردم به عنوان صاحبان نظام و دستیابی به اطلاعات کمی اموال و دارایی های دولت را از اهداف ایجاد بانک اطلاعاتی اموال دولتی برشمرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش ماموریت های وزارت امور اقتصادی و دارایی در  خصوص نظارت بر اموال دولتی دستگاههای اجرایی را یاد آور شد و داشتن آمار و اطلاعات را در ساماندهی اموال دولتی ضروری خواند و بر تعامل و همکاری دستگاههای اجرایی با ادارات کل امور اقتصادی و دارایی برای سند دار کردن اموال دولتی تاکید کرد  و گفت: بدون داشتن اطلاعات نمی توان اموال دولت را ساماندهی کرد.

قربانپور اظهار داشت: برخی دستگاهها در گرفتن سند اموال دولتی با مشکلاتی مواجه هستند که لازم است با هماهنگی دستگاههای مرتبط، این مشکلات حل و اموال و دارایی دولت شناسایی و مستند  شوند.

وی اجرای حسابداری تعهدی را از دیگر رویکرد های وزارت امور اقتصادی و دارایی در راستای ساماندهی اموال دولتی بیان کرد و ادامه داد: بعد از شناسایی اموال دولت، بحث تقویم ارزش ریالی دارایی و اموال در اختیار دستگاهها مطرح است که باید در قالب حسابداری تعهدی دنبال و در صورت های مالی لحاظ شود.

معاون اداره کل اموال دولتی و اوراق بهادار وزارت امور اقتصادی و دارایی هم در این همایش از اطلاعات به عنوان یک سرمایه یاد کرد و گفت: احاطه و اشراف به اراضی و املاک دولتی در اختیار دستگاههای اجرایی و تثبیت  و مستند سازی اراضی و املاک فاقد سند در برنامه های دستگاههای اجرایی باید مورد توجه قرار گیرد.

" فرح دخت گودرزی " افزود: وحدت نظر و عمل بین وزارت اقتصاد و دارایی و ادارات کل اقتصاد و دارایی استان ها با سازمان مدیریت و برنامه ریزی ، دیوان محاسبات و بازرسی کل کشور در جهت اجرای قوانین و مقررات به عمل آمده است.

وی بر هماهنگی و همکاری همه دستگاهها برای ثبت مالکیت دولت بر اموال غیر منقول فاقد سند تاکید کرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا