یزدفردا"هیئت مهدی فاطمه(عج) پنجشنبه هشتم بهمن ماه -در آستانه دهه فجر انقلاب اسلامی- جلسه‌ای ویژه و متفاوت با سخنرانی حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان و بحث و مناظره بین مهدی‌یاوران با موضوع «دانش‌آموز انقلابی» برگزار کرد.

در این جلسه‌ی متفاوت مهدی‌یاوران ابتدا به فرازهایی از صوت این سخنرانی جذاب گوش فرادادند و سپس با هم به بحث وگفتگو پیرامون آن پرداختند. ضرورت اصلاح نگرش به دانش‌آموزان دبیرستان، دانش‌آموز و توان تغییر جامعه، نقش‌ دانش‌آموزان در انقلاب و جنگ، تأثیر دانش‌آموزان بر هر نوع تغییر مهم در کشور، دانش‌آموز و احساس تکلیف، دانش‌آموز در مورد کشورهای منطقه، دانش‌آموز و مسؤولیت‌های سنگین اجتماعی، ضرورت‌ نگاه انقلابی برای دانش‌آموزان، مبارزه با راحت‌طلبی در سن دبیرستان، مبارزه با شهوات در سن دبیرستان و انقلابی زیستن، راه حفظ دین خود و دیگران از محورهای این سخنرانی بود.

 حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در ابتدای این سخنان اظهار داشت: یکی از نقایصی که در میان دانش‌آموزان، والدین و آموزش و پرورش وجود دارد این است که دانش‌آموزان دوره متوسطه را دانش‌آموز و بچه می‌نامند، خود دانش‌آموزان نیز نباید نام دانش‌آموزی خود را به معنای دانش‌آموز مقطع پایین ببینند. همچنین باید در ادبیات آموزش و پرورش این اسم تغیرکند تا بار روانی کودکی را به همراه نداشته باشد. همان‌طور که دانش‌آموز برای ورود به دانشگاه اسمش تغییر می‌کند و با نام دانشجو وارد دانشگاه می‌شود در دوره متوسطه هم باید نامش تغییرکند تا نشانگر ماهیت وی باشد.

وی افزود:‌ اگر این اسم در همین ابتدا تغییر کند امکان افزایش هیجان و باور بزرگی و انجام کارهای بزرگ نیز در آنها موج می‌زند و این امواج باعث می‌شود تا دانش‌آموز در خود تکانی دهد و این تکان‌ها باعث تغییر و تحول جامعه می‌شود و معمولاً در قدیم خود دانش‌آموزان به تنهایی بدون والدین و کادر مدارس تکانی بزرگ و کارساز انجام می‌دادند، اما متأسفانه حال دانش‌آموزان برای تغییر وضع خود هم برنامه‌ریزی نمی‌کنند و همان‌گونه هستند که خانواده و مدارس می‌خواهند و در برابر خواسته‌های آنها هم فراری و منفعل‌اند در همان حدی که والدین و مدارس سکوت کنند.

پناهیان خاطرنشان کرد:‌ این نکته بسیار مهم است که دانش‌آموزان خود را متعهد، مسئول و مؤثر بدانند در برابر تغییرات مثبت و مهم جامعه نه به معنی دانش‌آموز مقطع پایین. شما دانش‌آموزان باید این موضوع را بفهمید و درک کنید که فرهنگ آموزش و پرورش در دوره متوسطه فرهنگ مناسب منطقی نیست. آموزش و پرورش تمام سعی خود را به کار می‌گیرد تا با برنامه‌ریزی و اساتید مجرب مختلف و کلیپ، فیلم و... به دانش‌آموزان بفهماند که فقط نُه ماه مدرسه را خوب درس بخوانند و موفق شوند و سه ماه تابستان را خوب استراحت کنند و به عبارتی بخورند و بخوابند در صورتی که بدترین و غلط‌ ترین فرهنگ است.

حجت‌الاسلام پناهیان در بخش دیگری از این سخنرانی گفت:‌ شما دانش‌آموزان با قلبی پاک و مغزی باز و با درک و امکانات بیشتری که در اختیار دارید مسئولیت بیشتر و سنگین‌تری هم دارید و هرکس دین و ایمان دارد مسئول و متعهد است مسئول نسبت به جامعه، فرهنگ جامعه و وضع جامعه.

پناهیان در ادامه افزود: امام صادق(ع) می‌فرمایند: به خدا قسم اگر ببینم جوانی از جوانان شیعه بیکار است خودم او را با شمشیرم ادب می‌کنم چون بیکاری یکی از گناهان است. و متأسفانه این بیکاری در آموزش و پرورش نهادینه شده است. شرکت در این مجالس (محافل فرهنگی) هنر بزرگی نیست چون این حداقل کاری است که می‌توانید برای جامعه انقلابی و فاقد فساد انجام دهید.

گفتنی است که این اقدام نمادین بسیار مورد توجه مهدی‌یاوران نوجوان قرار گرفت.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا