آرشیوی

یزدفردا"شب شعر شهدای گمنام حسینیه امیرچخماق یزد چهارشنبه دوم دی‌ماه با حضور مسئولین و شاعران برجسته استان یزد در سالن شهید عباسپور اداره برق منطقه‌ای برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگسرای تخصصی امام مهدی(عج) شب شعر شهدای گمنام، یادبود 8 شهید گمنام حسینیه امیرچخماق همزمان با سالروز دفن این شهدا دوم دی ماه برگزار شد. در این محفل معنوی و پرشور که با همکاری بسیج اصناف کشور، بسیج هنرمندان، فرهنگسرای تخصصی مهدی(عج)، سازمان فرهنگی هنری شهرداری، اداره برق منطقه‌ای و هیأت خادمین شهدای گمنام امیرچخماق برپا شده بود، پس از تلاوت آیات نورانی قرآن مجید گروه مارش ستاد سپاه الغدیر یزد به صورت زنده سرود جمهوری اسلامی را اجرا نمودند، در ادامه  شاعران استان به شعرخوانی در وصف شهدای گمنام پرداختند.

دکتر غلامرضا محمدی(کویر)، سیدداوود دهقانی، پدر شهیدان میرزمانی، محمدجواد حیدری، سلیمانی محمدرضا اسلامی، افسانه نوری، سیدصادق آتشی، عالیه مهرابی، محمود ملک‌ثابت، ایمان شایق و حجت‌الاسلام قاسم اردکانی اشعار زیبای خود را به 8 میراث فرهنگی حسینیه امیرچقماق یزد تقدیم نمودند.

عالیه مهرابی؛‌ دبیر علمی همایش اوج هنر در سخنانی  در این مراسم گفت:‌ این شهدا آمده‌اند تا حسینیه امیرچخماق با حماسه جاودانشان سرفراز و سربلندتر بایستد و با افتخار رازهای بی‌نشانی را که در سینه‌اش آرام گرفته زمزمه کنند. محفل 8 شهید گمنام میدان امیرچقماق استان یزد؛ شب شعر اوج هنر ویژه سالگرد تدفین 8 شهید گمنام برگزار شده. این برنامه افتتاحیه‌ای است بر یک همایش کشوری که با حضور شاعران در سراسر کشور در دهه اول فروردین 1395 برگزار خواهد شد. فرخوان همایش کشوری اوج هنر در دو بخش شعر کلاسیک و در قالب رباعی تا نیمه دی‌ماه پذیرای آثار شاعران از سراسر کشور خواهد بود.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید کاظم مدرسی نیز  در این مراسم در سخنانی به اهمیت جایگاه شهدا و ایثارگری‌های آنان در به ثمر رسیدن انقلاب و نشر آن در جهان پرداخت. ایشان خاطرنشان کرد:‌ با تجلی دادن اینگونه مراسم و دعوت هنرمندان جلوه بارزتری از حادثه دفن شهدا در میدان امیرچخماق را ماندگارتر می‌کنیم و جلوه‌ای است از ماندگاری آن حادثه تاریخی و ماندگار یزد به عنوان چراغ راه ما یزدی‌ها بلکه چراغ راه همه پیروان ارزش‌ها. وی افزود:‌ اگر بخواهیم ببینیم جامعه یا افراد آن چه جایگاهی از انسانیت را دارند باید با انسان‌های ایثارگر مقایسه کنیم. امام(ره) با چنین یاراتی نظامی را آورد که تمام نظام‌های سلطه‌پذیر و سلطه‌گر را تحت‌الشعاع قرار داد.

حجت‌الاسلام مدرسی در بخش دیگری از سخنانش به حوادث نیجریه اشاره کرد و اظهار داشت:‌ نیجریه کشوری است که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی یک شیعه در آن وجود نداشت به برکت حوزه علمیه قم باعث شد کسانی مثل شیخ ابراهیم زاکزاکی تربیت شوند و شاگردانی را تربیت کنند و حوزه‌هایی را در همان کشور مظلوم نیجریه تشکیل دهند و در طول بیست سال بالای ده میلیون نفر شیعه تربیت نمایند. و تشکیل آن به برکت انقلاب و با پایداری و فداکاری شما مردم هست اگر این مقاومت‌ها نبود و تسلیم می‌شدیم امروز چنین میراثی را نداشتیم. و ما امروز از همه کسانی که دست‌اندر کار جریان فاجعه نیجریه یودند-چه گروهک‌های تکفیری چه ارتش و چه دولت نیجریه- می‌خواهیم که بزرگان حوزوی و شخصیت‌های جلودار فکری آن کشور از جمله شیخ ابراهیم زاکزاکی را به جای خودشان برگرداننند.

  همچنین در این محفل گروه سرود عاشقان ولایت یزد به سرپرستی آقای کیوانی‌نسب با اجرای سرود زیبای «شهدای گمنام» حال و هوای این شب شعر را لبریز از عطر شهیدان کردند.

لازم به ذکر است در پایان به برگزیدگان این محفل لوح تقدیر اهد ا شد.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا