یزدفردا:مدیرکل میراث فرهنگی یزد شاخص ترین اقدامات دو ساله اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد را برشمرد.

به گزارش یزدفردا"محمدمهدي شرافت عنوان کرد: يکي از مهمترين اقدامات اجرايي که طي دو سال گذشته به انجام رسيده است ارسال پرونده ثبت جهاني شهر تاريخي يزد به يونسکو مي باشد که با تلاش بي وقفه کارشناسان اين اداره کل و سازمان ميراث فرهنگي تهران و با اعتباري بالغ بر هشت هزار و پانصد ميليون ريال به انجام رسيده است.

مديرکل ميراث فرهنگي يزد افزود: مرمت و تملك ششصد و هشت اثر تاريخي استان با هزينه اي بالغ بر ‎1‎3‎7‎6‎3‎8 ميليون ريال از ديگر اقدامات خاص و منحصر به فردي مي باشد که از سال نود و دو تاکنون انجام شده است.

وي خاطرنشان ساخت: شهر يزد داراي خانه هاي با ارزش و با قدمت تاريخي مي باشد که مرمت، احيا و نگهداري از آنها جزء وظايف اصلي اين اداره کل به حساب مي آيد و در اين راستا طي دو سال گذشته سيصد و نود و هشت خانه ايراني در سطح استان با هزينه ‎31500 ميليون ريال مرمت گرديده است.

اين مقام مسئول ساماندهي و لايروبي قنوات يزد (قنات زارچ ، حسن آباد‏)‎ و همچنين باغ هاي جهاني دولت آباد يزد و پهلوان پور مهريز را از پروژه هاي اجرايي در سطح جهاني ذکر کرد و افزود: همچنين در راستاي ثبت جهاني فناوري بادگير در سال جاري مرمت پنجاه بادگير تاريخي در سطح استان به انجام رسيده است.

شرافت تصريح کرد: در شش ماهه اول سال جاري يکصد اثر غيرمنقول فرهنگي ـ تاريخي، ده اثر منقول، پنج اثر و همچنين شش اثر ناملموس در سطح استان به ثبت آثار ملي کشور رسيده است.

مديرکل ميراث فرهنگي يزد اظهار داشت: حجم سرمايه گذاري بخش خصوصي در مراکز گردشگري استان طي دو سال گذشته بالغ بر ‎4‎0‎0 ميليارد ريال مي باشد که اين رقم نسبت به بازه زماني مشابه در چهار سال گذشته سي درصد افزايش داشته است و در اين راستا چهل و سه مجوز جهت احداث تأسيسات گردشگري صادر گرديده که اين موضوع نشانگر افزايش رو به رشد گردشگران و همچنين آماده سازي مردم بيش از پيش مردم براي بازديد از گردشگران مي باشد.

وي يادآور شد: از ديگر مسايل مهم و با اهميت فعال بودن ده مرکز اطلاع رساني در سطح و همچنين ارائه هشتاد درخواست جهت راه اندازي واحدهاي بوم گردي مي باشد که از ميان سي و هشت مجوز نيز صادر گرديده است.

اين مقام مسئول باز زنده سازي دو رشته از رشته هاي صنايع دستي را جزو عملکرد بسيار مهم اين اداره کل طي دو سال گذشته عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: رشته هاي زري بافي و احرامي بافي که رو به فراموشي مي رفت با همت کارشناسان اين اداره کل و همکاري صنعتگران پيشکسوت اين رشته ها دوباره احيا گرديد.

گفتني است: چهل و سه نشان ملي و بين المللي مرغوبيت کالا (مهر اصالت‏)‎ نيز در بخش صنايع دستي به صنعتگران صنايع دستي اين استان اهدا گرديده است که براي استان افتخاري قابل توجه مي باشد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا