مدیر دفتر تحقیقات شرکت توزیع نیروی برق استان یزد گفت : طراحی و ساخت پروژه تحقیقاتی سازه نگهدارنده پنل خورشیدی باعث کاهش 75 درصدی هزینه ها می شود.

مهندس فریده بهداد با اشاره به اهمیت طراحی و ساخت نمونه آزمایشی پروژه تحقیقاتی سازه نگهدارنده پنل خورشیدی در این شرکت ، افزود: نمونه آزمایشی طراحی و ساخته شده پایه یک پنل خورشیدی 500 واتی است که توانایی مقاومت در برابر حداکثر سرعت باد در استان ( 126 کیلومتر بر ساعت ) را دارد.

وی اضافه کرد: این سازه مختص صفحه‌های خورشیدی ؛ علاوه بر مقاوم بودن در برابر نیروهای اِعمالی، از نظر اقتصادی مقرون به صرفه بوده و بیشترین بازده در شرایط اقلیمی خاص و مستعد استان یزد را خواهد داشت.

فریده بهداد افزایش بازده تولید برق از 11 تا 14درصد در مدت طول عمر مفید ، سهولت حمل و نصب وکاهش 75 درصدی هزینه پایه برای مصرف کنندگان را از دیگر مزیت های این طرح تحقیقاتی برشمرد.

وی به قابلیت تنظیم زاویه انحراف این سازه نسبت به سطح زمین در دو فصل تابستان و زمستان اشاره داشت و خاطرنشان کرد: همه اتصالات این سازه به صورت پیچ و مهره ای طراحی شده و از نظر هزینه ساخت نیز قابلیت رقابت با سازه‌های موجود در بازار را دارد.

بهداد یادآور شد : شبیه‌سازی المان محدود سازه در نرم‌افزار آباکوس نشان دهنده آن است که تنش‌ها و تغییر شکل‌های اجزای مختلف سازه کاملاً در محدوده قابل قبول است و سازه با ضریب اطمینان بالایی طراحی و ساخته شده است.

مدیر دفتر تحقیقات شرکت توزیع نیروی برق استان یزد از اتمام فرآیند آزمایش نمونه در اسفندماه سال جاری خبر داد و متذکر شد: در سال آینده 30 درصد از جامعه هدف این پروژه از نتایج مطلوب این طرح بهره مند شده و سپس به عنوان نقشه پایه در استان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا