به يمن ورود رييس جمهور محبوب و شايسته جمهوري اسلامي ايران به استان و همراه با ورود به برنامه سال خوش آمد به يزد، هشت پروژه در حوزه هاي سه گانه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در سطح استان آماده بهره برداري مي باشد که درصورت صلاحديد مسئولين استان افتتاح خواهد شد.

محمدمهدي شرافت اظهار داشت: به مناسبت ورود مبارک و فرخنده رييس جمهور مردمي کشور به استان يزد پروژه هاي شاخص حوزه هاي سه گانه اين اداره کل به بهره برداري رسيده و آغاز به کار خواهند کرد.

مديرکل ميراث فرهنگي يزد با بيان اينکه پايه و اساس عملکرد اين اداره کل حوزه ميراث فرهنگي مي باشد عنوان کرد: ساختمان ماليه در سال ‎1‎3‎1‎3 در ميدان تاريخي سعادت يزد که مرکز تعاملات اقتصاد فرهنگي در دوره قاجار بوده احداث گرديده است. اين بناي تا اواخر دهه شصت مورد بهره برداري قرار مي گرفت و اخيراً به دليل عدم توجه بهره برداران به ارزش فرهنگي ـ تاريخي آن، توسط اداره کل ميراث فرهنگي و با مشارکت اداره کل دارايي و با هدف مرکز سرمايه گذاري خارجي و موزه سرمايه گذاري با اعتباري بالغ بر بيست و چهار ميليارد ريال و در بازه زماني يازده ماهه مرمت و احيا شد.

وي همچنين پروژه اميرچقماق را از ديگر پروژه هاي شاخص اين اداره کل دانست و افزود: طح پروژه اميرچقماق از سال ‎7‎8 در کميسيون ماده پنج مصوب و به تأييد شوراي عالي شهرسازي رسيد. در اين راستا پس از آن در سال ‎8‎4 اقدام به آزادسازي مسير راستگرد و اجراي جداره هاي شمالي جنوبي شد که حدود چهل درصد از آن اجرا گرديد. در سال ‎9‎3 به منظور ساماندهي و بازسازي محوطه ميدان اميرچقماق، مشارکتي مابين شهرداري و ميراث فرهنگي صورت گرفت و در ادامه جداره سازي و محوطه سازي جلو خان مسجد اميرچقماق به عنوان پروژه ساماندهي مطرح گرديد که در اين راستا ميراث فرهنگي اعتباري بالغ بر ‎0‎0‎0‏/‎0‎0‎0‏/‎2‎0‎0‏/‎1 ريال جهت ساماندهي و محوطه سازي تخصيص داد. زمان پايان مرحله اول پروژه پانزدهم اسفندماه سالجاري مي باشد.

اين مقام مسئول خاطرنشان ساخت: باتوجه به افزايش ورود گردشگر به کشور و به خصوص به استان يزد، افزايش تعداد واحدهاي اقامتي مسئله اي چشم گير و حائز اهميت مي باشد که در اين راستا در سالجاري هفده اقامتگاه بوم گردي در سطح استان آماده بهره برداري مي باشد. در اين ميان چهار اقامتگاه در شهرستان يزد، چهار اقامتگاه در شهرستان ميبد، سه اقامتگاه در شهرستان مهريز در هرکدام از شهرستان هاي ابرکوه و اردکان دو اقامتگاه، و در هرکدام از شهرستان هاي تفت و اشکذر يک اقامتگاه آماده بهره برداري هستند که همزمان با حضور رئيس جمهور محبوب به استان يزد افتتاح و راه اندازي خواهند شد.

اين مقام مسئول تصريح کرد: همچنين فاز پذيرايي و رستوران مجموعه اقامتي ـ پذيرايي خانه پدري واقع در محله تاريخي لرد کيوان يزد در مساحتي به متراژ چهارصد مترمربع و توسط بخش خصوصي و سرمايه گذاري بالغ بر پانزده ميليارد ريال راه اندازي مي شود. همچنين در راستاي توسعه هتل هاي استان يزد نيز فاز جديد هتل داد با سي اتاق و شصت تخت و فاز جديد هتل سنتي خوان دوحد با هفت اتاق و بيست تخت به مجموع اتاقها و تختهاي هتل هاي استان اضافه مي گردد.

شرافت اظهار داشت: با راه اندازي و بهره برداري از هتل هاي مذکور مجموع کل واحدهاي اقامتي استان به ‎7‎2 واحد، مجموع اتاق ها به ‎1‎6‎0‎8 و مجموع تخت ها به ‎4‎0‎1‎9 خواهد رسيد که اميد است با افزايش اين واحدها و همچنين بهبود کيفيت خدمات رساني به مسافران و گردشگران، روز به روز شاهد افزايش حضور گردشگران در استان باشيم.

مديرکل ميراث فرهنگي يزد در ادامه گفت: پروژه مرمت و احياي بازارچه چهارسوق شاهي يزد واقع در انتهاي خيابان مسجدجامع، جنب کتابخانه وزيري شامل بيست و پنج باب مغازه متعلق به آستان قدس رضوي و ده باب مغازه متعلق به شهروندان با اعتباري بالغ بر ده ميليارد ريال توسط شرکت توسعه گردشگري استان و همکاري اداره کل ميراث فرهنگي يزد انجام گرديده است. بهره برداري از اين مجموعه به عنوان بازارچه دائمي صنايع دستي با اجاره مغازه ها به هنرمندان صنايع دستي صورت مي پذيرد.

وي راه اندازي بازارچه صنايع دستي خانه حيران را از ديگر اقدامات انجام شده در حوزه صنايع دستي عنوان کرد و افزود: مرمت خانه تاريخي حيران در سالجاري با اعتباري بالغ بر يک ميليارد و ششصد ميليون ريال توسط اين اداره کل و با کاربري بازارچه صنايع دستي صورت گرفته است. در اين خانه تاريخي دوازده غرفه صنايع دستي براي دوازده رشته شاخص تعريف شده است که سفال، سراميک، زيورآلات سنتي، چاپ باتيک، منسوجات سنتي (احرامي بافي، زري بافي، کاربافي‏)‎، سنگ هاي قيمتي، مشبک و معرق از جمله رشته هايي است که در اين غرفه ها عرضه خواهد شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا