دکتر محمد عبدالحسین زاده ضمن معرفی اين اداره تخصصي به عنوان متولی اصلی پایش سلامت و مراقبت فعال جمعیت دامی استان افزود: برنامه ریزی دقیق و اجرای منظم طرح های پایش سلامت دام ها شرط اساسی تحقق پیشگیری و کنترل بیماری های دامی می باشد.

       دکتر محمد عبدالحسین زاده ضمن معرفی اين اداره تخصصي به عنوان متولی اصلی پایش سلامت و مراقبت فعال جمعیت دامی استان افزود: برنامه ریزی دقیق  و اجرای منظم  طرح های پایش سلامت دام ها  شرط اساسی تحقق  پیشگیری و کنترل بیماری های دامی می باشد.

رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماری های دامی  اداره کل دامپزشکی استان یزد در ادامه اعلام کرد: به منظور پیشگیری و کنترل بیماری های فراگیر دامی علاوه بر واکسیناسیون به موقع دام ها انجام مراقبت فعال توسط کارشناسان مربوطه ضروری می باشد.

وی در ادامه سامانه الکترونیکی GIS تحت وب پایش و مراقبت بیماریهای دام را از نرم افزارهای به روز پایش بیماری های دامی معرفی کرد و گفت: این سامانه یک سامانه کارآمد و با قابلیت به روز شدن است كه شامل مشخصات تمامی واحدهاي اپيدميولوژيك دامي كشور است و هر گونه فعالیت بهداشتي در واحدهاي پرورش دام از مراحل ابتدایی تا انتها ازجمله واکسیناسیون، بروز بيماري و درمان كليه دام ها در آن ثبت و مورد سنجش روزانه قرار می گیرد.

این مقام مسئول در ادامه خاطرنشان کرد: به کمک  سیستمGIS  پیگیری دقیق موارد بروز و درمان بيماري‌های دامی و انجام مراقبت های فعال ممکن شده و سطح کمی و كيفي فعالیت های دامپزشکی به نحو چشمگیری افزایش می یابد.

عبدالحسین زاده ضمن اعلام بیماری تب برفکی بعنوان یکی از بیماری های واگیر دامی که از اواخر سال گذشته در تعدادی از استان های کشور شایع گردیده و در استان نیز کانون های بیماری بروز یافته است، یادآور شد دامداران گرامی از خرید دام های فاقد سابقه بهداشتی مشخص بویژه   دام های کشتاری از میادین دام خودداری نمایند.

در سال 94 طي 2497 نوبت بازدید توسط كارشناسان سطح استان 55490  نوبت سر گاو و 258078  راس نوبت سر گوسفند و بز تحت مراقبت فعال و كنترل هاي بهداشتي جهت پايش بيماري هايي مانند شاربن، تب برفكي، بیماری لمپی اسکین و جنون گاوي قرار گرفتند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا