رییس مرکز بهداشت، درمان و مشاوره دانشجویی دانشگاه یزد از بازدید معاون دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و رییس امور دانشجویان از مرکز مشاوره دانشگاه در پایان هفته سلامت و در آستانه روز جهانی مشاور و روان‌شناس خبر داد.

دکتر حسن زارعی با اعلام این خبر گفت: معاون دانشجویی وزیر علوم و رییس سازمان امور دانشجویان در بازدید خود از مرکز مشاوره در راستای تجهیز مرکز برای ارائه خدمات بهتر قول مساعد داد.

وی افزود: همچنین قول مساعد برای خرید دستگاه سی‌بی‌سی (برای آزمایش اولیه دانشجویان جدیدالورود و تامین هزینه آن)، خرید دستگاه شوک و دوربین‌های پیشرفته فیلم‌برداری برای این مرکز از دیگر دستاوردهای این بازدید بود.

نقش مشاوران و روان‌شناسان حساس و ظریف است

وی با اشاره به دیدار اعضای شورای مرکزی سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره با مقام معظم رهبری‌، یادآور شد: حساس و خطیر بودن کار روان‌شناسی و مشاوره، اهمیت و ضرورت مراجعه افراد و خانواده‌ها به روان‌شناس، مشاوره، ضرورت توجه به اخلاق حرفه‌ای و قابل اعتماد بودن روان‌شناس و مشاور از موارد مهم مدنظر رهبر انقلاب در این دیدار بوده‌ است.

دکتر زارعی با بیان اینکه مقام معظم رهبری تاکید کردند کار شما روان‌شناسان و مشاوران بسیار حساس و ظریف است مثل خود مساله روان که در مقایسه با جسم حساس‌تر و ظریف‌تر است افزود: این نشان‌‌دهنده درک و آگاهی مقام معظم رهبری نسبت به مساله روان و اهمیت مشاوره و روان‌شناس است و باید این را به فال نیک گرفت.

وی از دانشگاهیان خواستار شد مرکز را محلی امن برای بازگویی مشکلات و مطالب محرمانه خود بدانند.

 

برون‌سپاری مرکز مشاوره و راه‌اندازی درمانگاه در دانشگاه

وی مهم‌ترین اقدام مرکز بهداشت، درمان و مشاوره دانشجویی دانشگاه یزد را بحث برون‌سپاری و برگزاری مزایده برای درمانگاه مرکز مشاوره عنوان کرد و افزود: امیدواریم در آینده‌ای نزدیک این مرکز با کادر متخصص و مجرب راه‌اندازی شده و پاسخگوی نیاز دانشگاهیان و حتی افراد بیرون از دانشگاه باشد.

وی همچنین از دیگر اقدامات مرکز را راه‌اندازی کانون همیاران سلامت با هدف برگزاری کارگاه‌ها و کلاس‌ها در زمینه سلامت جسم و روان و راه‌اندازی واحد مددکاری اجتماعی عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه دانشجویان کارشناسی ارشد مددکاری در واحد مددکاری اجتماعی مشارکت دارند گفت: این واحد به بررسی پرونده‌های دانشجویان کم‌بضاعت زیر نظر مرکز می‌پردازد و در صورت بروز حادثه در سطح دانشگاه به افراد صدمه دیده کمک می‌‌کند. 

 

بیش از ۹۰۰ نفر مراجعه کننده در ۶ ماه اخیر

وی گفت: در حال حاضر مرکز مشاوره دانشگاه تعداد ۲۸ نفر روان‌شناس و مددکار فعال دارد و به طور متوسط ماهیانه بالای ۱۵۰ نفر مراجعه‌کننده شامل دانشجویان، کارمندان، استادان و افراد بیرون از دانشگاه به این مرکز رجوع می‌کنند.

وی تصریح کرد: در شش‌ماه اخیر این مرکز بیش از ۹۰۰ نفر مراجعه‌کننده در زمینه‌های مختلف داشته است.

به گفته وی اجرای طرح پایش از جمله اقدامات این مرکز در ابتدای سال تحصیلی بود که بیش از دو هزار و ۴۰۰ نفر دانشجوی جدیدالورود در این طرح شرکت کردند.

 

برگزاری بیش از ۱۵ کارگاه آموزشی

وی با اشاره به عملکرد ۶ ماهه مرکز مشاوره دانشگاه گفت: در شش ماه اخیر مرکز مشاوره دانشگاه حدود ۱۷ کارگاه آموزشی در زمینه مسائل و مشکلاتی که امروزه جوانان با آن مواجه هستند، برگزار کرد.

وی از جمله این کارگاه‌ها را، کارگاه تربیت مربی پیشگیری از اعتیاد ویژه معلمان (۴۰ ساعت)، کارگاه مشاوره ازدواج، تربیت مربی مهارت‌های زندگی با ارائه مدرک کشوری (۴۰ ساعت)، پیشگیری از دیابت، آشنایی با تاثیر مواد مخدر بر زندگی، آسیب‌شناسی فضاهای مجازی، آموزش کمک‌های اولیه ویژه نیروهای انتظامات و مسئولان خوابگاه (۴۰ساعت) عنوان کرد.

دکتر زارعی همچنین برگزاری کارگاه آسیب‌شناسی روابط دختر و پسر، هنر ارتباط با هم‌اتاقی در خوابگاه، مهارت‌های ارتباط موثر، اضطراب تحصیلی و شیوه‌های مطالعه، آسیب داروهای غیرمجاز آرایشی بر پوست، مهارت‌های خودآگاهی، کلاس‌های متعدد مشاوره در خوابگاه و ... را از دیگر فعالیت‌های ۶ ماه اخیر مرکز اعلام کرد.

وی افزود:‌ توزیع جزوه و بروشور متناسب با مناسبت‌ها، استقرار پزشک در خوابگاه، ارائه خدمات پزشکی و ویزیت دانشجویان در مرکز، سخنرانی استادان در خوابگاه‌ها، راه‌اندازی کانال تلگرام مرکز مشاوره و ... نیز از جمله فعالیت‌های مرکز بهداشت، درمان و مشاوره دانشجویی بوده است.

به گفته وی ساعت ارائه خدمات مرکز، از ۸ صبح تا ۱۶ عصر است که متناسب با افزایش مراجعه‌کنندگان تا ۱۸ عصر نیز دایر خواهد بود.

وی با قدردانی از اعضای هیئت علمی و کارشناسانی که با مرکز همکاری دارند گفت: آماده همکاری با افراد صاحب‌نظر و متخصص هستیم.

دکتر زارعی در پایان یادآور شد: مرکز مشاوره و بهداشت دانشگاه در هفته سلامت اقدام به برگزاری مسابقه‌ای تحت عنوان دیابت کرده است. علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت دانشگاه به سؤالات پاسخ دهند. افرادی که به ۸ سؤال پاسخ صحیح بدهند در قرعه‌کشی شرکت داده خواهند شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا