کارشناس مسئول بررسی، مبارزه و مراقبت بیماری های زنبور عسل اداره کل دامپزشکی استان یزد در این خصوص اظهار داشت: از آنجا که طبق قانون سازمان دامپزشكي، زنبور عسل تحت پوشش برنامه هاي كنترلي و پيشگيرانه دامپزشكي قرار دارد كنترل بیماری های آن نیز توسط کارشناسان دامپزشکی صورت می گیرد. به بیان دیگر کارشناسان دامپزشکی حافظ صنعت زنبور داری و سلامت محصولات آن در استان می باشند.

دکتر حمید پورمیرزایی در ادامه افزود: با عنایت به فعالیت کلنی های زنبور عسل و به منظور پیشگیری از بیماری های واگیر آن، بررسی مسائل بهداشتی، مدیریتی و فصلی زنبورستان ها اهمیت ویژه ای داردکه درهمین این راستا اقدامات مراقبتی متعددی در دستور کار دامپزشکی قرار دارد که از آن جمله میتوان به آموزش زنبورداران در خصوص شرایط جمعیتی زنبورها، بیماری های زنبور عسل ، نحوه مدیریت فنی بهداشتی پرورش در جهت تولید پایدار و درمان کلنی های درگیر بیماری اشاره نمود.

وی با بیان این نکته که بیماری های عمده زنبور عسل به دو نوع انگلی و باکتریایی تقسیم می شوند افزود: نوزما، لوک آمریکایی و واروا از جمله شایع ترین بیماری های تهدید کننده سلامت زنبورهای عسل می باشد که هر کدام از راه های گوناگونی از طریق تغذیه با آب و غذای آلوده، غارت کندوها، ملکه آلوده، نقل و انتقال کندوها، انتقال قاب های شفیره از کلونی های آلوده به کلونی های سالم و رعایت نکردن نکات بهداشتی در هنگام

وارد نمودن بچه کندو به زنبورستان قابل انتقال و انتشار می باشند.

     پورمیرزایی با بیان اینکه در حال حاضر 41  هزار کلنی در زنبورستان‌های استان وجود دارد، افزود: طبق نتایج به دست آمده در طرح پایش بهاره، میزان آلودگی کندوها به بیماری‌های واروا، نوزما، آکاراپیس و لوک آمریکایی که به‌صورت همزمان و سراسری در زنبورستان‌های استان انجام گرفت، وضعیت آلودگی زنبورستان‌ها به عوامل ذکر شده بسیار مطلوب گزارش شد.

این مقام مسئول با اشاره به ضرورت حمایت بیشتر از صنعت پرورش زنبور عسل در استان تصریح کرد: مبارزه با بیماری‌های زنبور عسل و جلوگیری از وارد آمدن خسارت به زنبورداران همواره یکی از اهداف دامپزشکی بوده است.

وی در خاتمه به زنبور داران توصیه نمود با حفظ ارتباط خود با کارشناسان دامپزشکی و رعایت دقیق توصیه های آنان و فراهم آوردن شرایط بهداشتی ضمن تضمین موفقیت شغلی خود، محصولی سالم و با کیفیت را به مصرف کنندگان ارائه دهند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا