تخم مرغ یکی از پرمصرف ترین فراورده های خام دامی می باشد که علاوه بر مصارف غذایی در سبد خانوار، طیف بسیار عمده و وسیعی از صنایع  غذایی و صنعتی را شامل می گردد. از جمله این موارد می توان به مصرف تخم مرغ در کیک، کلوچه، بیسکویت، شکلات و انواع شیرینی جات اشاره نمود.

مسئول شبکه دامپزشکی شهرستان مهریز گفت: از آنجایی که در صنایع غذایی معمولا به علت صرفه اقتصادی از تخم مرغ مایع استفاده می گردد، لذا تولید و عرضه این فراورده خام دامی بسیار زیاد است در نتیجه دامپزشکی براساس وظیفه ذاتی خود این فرایند را به صورت دقیق تحت نظارت  قرار داده و مانع از استحصال و عرضه غیر بهداشتی تخم مرغ مایع توسط افراد و واحد های متخلف و غیر مجاز می گردد.  در این راستا کارشناسان شبکه دامپزشکی شهرستان مهریز از شیرینی پزی های این شهرستان بازدید به عمل آوردند و از تخم مرغ های مصرفی این واحدها نمونه گیری و به آزمایشگاه     اداره کل دامپزشکی ارسال نمودند.

دکتر مجتبی آغاز در ادامه تصریح کرد: آنچه در این میان حائز اهمیت می باشد شرایط استحصال تخم مرغ مایع است که بر اساس قوانین سازمان دامپزشکی کشور تنها واحدهای تحت پوشش دامپزشکی مجاز به تهیه و عرضه تخم مرغ مایع هستند.

آغاز در مورد شرایط مراکز مجاز تهیه تخم مرغ مایع تصریح کرد: با توجه به احتمال بروز آلودگی در مراحل جداسازی زرده و سفیده و به دلیل فساد پذیر بودن این فراوده خام دامی، مراکز مجاز مورد بازدید و نظارت مستقیم و مداوم کارشناسان دامپزشکی قرار دارند و بر اساس رعایت شرایط بهداشتی مورد نظر دامپزشکی برای محصولات خود از برچسب بهداشتی استفاده می کنند که بر روي آن شماره پروانه بهداشتی بهره بردای، نوع محصول، نام و آدرس واحد توليدكننده و تاریخ تولید و انقضاء قيد شده است.

وي در پايان ضمن تأكيد بر مصرف تخم مرغ مايع بهداشتي توسط مراكز مربوطه از صنايع غذايي و مصرف كنندگان تخم مرغ مايع درخواست كرد در صورت مشاهده هرگونه تخلف موارد را به شبكه های دامپزشكي اطلاع دهند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا