یزدفردا "معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد گفت: کوره‌های آجرپزی در بحث محیط زیست با دو مشکل مواجه هستند.کوره های آجرپزی بهترین آب و خاک یزد را از بین برده و در این کوره ها از لاستیک به عنوان سوخت استفاده می شود که آلودگی های زیست محیطی را به دنبال دارد.

 سیدمحمدرضا سیدحسینی عصر چهارشنبه در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان یزد درباره وضعیت کوره های آجرپزی اظهار کرد: نخستین بحث و مشکل در این زمینه، آلودگی هواست این کوره ها مشکلات متعددی برای محیط زیست در دو مقوله آلودگی هوا به دلیل نبود فیلتر در برخی از واحدها و کوره های آجرپزی و نیز آلودگی و نابودی آب و خاک را باعث می شود، به گونه ای که بهترین آب و خاک استان در خشت زنی آجر استفاده می شود. در حال حاضر بسیاری از کوره‌های آجرپزی بهترین آب  و بهترین خاک را حتی در مناطق کشاورزی استفاده کرده و با مصرف بالای آب در خشت زنی آجر تولید می‌کنند.
سیدحسینی با اظهار تاسف از اینکه هیچ یک از این کوره‌ها هم حاضر نیستند که به تکنولوژی روز دست پیدا کنند، گفت: برای نصب فیلتر هوا هرچه التماس کوره‌ها کردیم که به دلیل جلوگیری از ایجاد مشکل برای مردم فیلتر نصب کنند حاضر نشدند تا ما مجبور شدیم سوخت آنها را قطع کنیم و به این وسیله برخی از آنها فیلتر نصب کردند.
وی در ادامه افزود"که این مشکل در برخی از واحدها و کوره‌های آجرپزی با گذاشتن فیلتر برطرف شده است و موضوع دوم بحث آب و خاک است که به سرعت توسط کوره‌های آجرپزی در حال تخریب است.

وی افزود: از سوی کوره های آجرپزی اشتغالی را برای استان ایجاد نکرده، زیرا عمده نیروی انسانی این کوره ها را اتباع بیگانه تشکیل می دهد.
معاون عمرانی استاندار یزد اضافه کرد: همه تولیدی که این کوره‌های آجرپزی دارند هم به خارج از استان می‌رود و عملا هیچ ارزش افزوده‌ای برای استان ندارند.عمده تولید کوره های آجرپزی به خارج از استان صادر می شود و این در حالی است که با این همه آلودگی برای استفاده از تکنولوژی روز یا نصب فیلتر برای کاهش آلودگی اقدام نمی کنند.
وی خاطرنشان کرد: اگر در این کوره ها از تکنولوژی روز استفاده و فیلتر نصب شود، تسهیلات نیز به این واحدها پرداخت می شود.

وی خاطرنشان کرد: هنوز هم برخی از کوره‌های آجرپزی فیلتر هوا نصب نکرده‌اند ضمن اینکه ما فیلم و سند داریم که تعدادی از کوره‌های آجرپزی شبانه اقدام به سوزاندن لاستیک می‌کنند و به وسیله لودر لاستیک در کوره‌های خود ریخته و می‌سوزانند.
این مسئول گفت: برخی از این کوره ها شب ها به دلیل قطع سوخت از لاستیک به جای سوخت استفاده می کنند و با روش سنتی و مصرف بالای آب به محیط زیست استان خسارت های زیادی می زنند که تسهیلات به این گونه واحدها داده نمی شود و سوخت آنها نیز قطع می شود.
استان یزد از قطب های مهم تولید آجر و کاشی کشور است./

 سیدحسینی افزود: متاسفانه در این بی‌آبی که استان یزد با آن روبرو است، کوره‌های آجرپزی به روشهای سنتی و با استفاده از تکنولوژی قدیم هم آب و هم خاک استان را از بین می‌برند به همین دلیل ما هم هیچ تسهیلاتی به آنها پرداخت نمی‌کنیم.

 

 

 

 

 


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا