اختیاری : "دیار دارالعلم دارالعباده یزد را از دیر باز با این سه صفت شاخص می شناخته اند .

از جهتی در سرزمین خشک و کویری همچون یزد که هر قطره آب حکمش کیمیاست در صدها و شاید هزاران سال پیس مردمان یزد در اوج نبوغ و خلاقیت یکی از بزرگترین شاهکارهای مهندسی در علم هیدرولیک را بنا نهاده اند تا آب را از کیلومترها و بعضا فرسنگها دورتر به مکانهایی که قابلیت زیست و سکونت داشته اند منتقل نمایند .

گفتیم شاهکار مهندسی ؛  زمانی بیشتر به مفهوم این اصطلاح واقف خواهیم شد که اندکی با علوم مهندسی بخصوص مهندسی آب آشنا باشیم ؛  اینکه  با امکانات و ابزار اندک و ابتدایی آنروزها که هیچکدام از ابزار دقیق مهندسی همچون ادوات نقشه برداری در دسترس نبوده ، چگونه می توان آنقدر محاسبات دقیقی داشت که قناتی همچون قنات زارچ یا قنات حسن آباد پس از فرسنگها گذر از زیر زمین دقیقا در محل مورد انتظار به سطح زمین یرسد ، محاسبات بسیار دقیقی که از جنبه های گوناگون مد نظر بوده همچون محاسبات دقیق مسیر و مخصوصا رعایت شیبهای لازم ! .

وقنوت که مصداقی از بندگی است در برابر معبود یکتا ، که از دیر زمانها یزد را دیار دارالعباده می خوانده اند و این صفت شاخص مردمان متعبد یزد زبانزد خاص و عام است .

تعدد بسیار مراکز بندگی علی الخصوص مسجدهایی که نهایت هنرهای بشری در زمان خود را در ساخت آنها بکار گرفته اند و بوضوح گویای ارزش و اهمیت جایگاهی است که مردمان یزد برای بندگی و عبادت بعنوان جزء جدایی ناپذیری از زندگی خویش برای آن ارزش قائل بوده اند .

و قناعت که حلقه دیگری از زنجیره خصائص ارزشمند انسانیست چرا که برای مردمانی که بندگی خداوند را مهمترین ارکان زندگانی خویش قرار داده اند ، توجه به این فرموده خداوند که  " کلو والشربو ولا تسرفو "  بالاترین و والاترین جایگاه را دارد .

یزد را همواره استانی سرامد و برخوردار و حتی اسوه ای برای بسیاری دیگر نقاط کشور پهناور ایران می دانسته اند ؛ و این امری گزاف نخواهد بود ، چرا که در یزد و فرهنگ یزدی ، مجموعه جامعی از خصلتهای نیکوی انسانی و لوازمات زندگی بشری را در خود جای داده است که ثمره صدها و شاید هزاران سال زندگانی و تجربه اندوزی مردمان یزد است .

اما ، آنچه باید اینروزها بیشتر از گذشته مورد عنایت باشد اینستکه با هجمه حجم انبوه دستاوردهای تکنولوژیهای مدرن ، کاملا حواسمان را جمع نماییم که انبوه این ابزار و بخصوص رسانه ها ، فرهنگ و اصالتهای ناب یزد و یزدی را هدف قرار ندهد و دیار دارالعباده یزد همچون گذشته ها چون نگینی بر انگشتری ایران پهناور درخشان باشد .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا