رییس سازمان نظام صنفی رایانه استان یزد گفت: نخستین همایش حقوق مالکیت فکری  با حضور اعضای صنف رایانه استان، فناوران اطلاعات و جمعی از علاقمندان به مقوله حق تالیف در پارک علم و فناوری یزد برپا شد.

 

 محمد حسین تقوایی زحمتکش :

 

حمیدرضا قمی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار  یزدفردا گفت : همایش مالکیت فکری با هدف آشنایی کارشناسان و فعالان حوزه های مختلف به خصوص فناوران اطلاعات با مقوله حق تالیف، چگونگی ثبت اختراع و نرم افزار و قوانین جاری کشوری برگزار شد.
وی افزود: در بخشی از همایش، مبحث حقوق ناشی از آفرینشها و خلاقیتهای  فکری و آشنایی با مبانی، برند، نشان تجاری توسط سرکارخانم حمیده زابلی، وکیل پایه یک دادگستری تببین شد.
قمی گفت: در بخش دیگر، شیوه ثبت قانونی اختراعات و نرم افزارها و برندها، علائم تجاری و دامنه های اینترنتی در فضای سایبر و همچنین  مراجع  ملی و بین الملی مرتبط با مالکیت فکری توسط شهرام ثبوتی پور کارشناس ارشد فناوری اطلاعات تشریح شد.
این فعال فناوری اطلاعات کشور، ضمن اشاره به مغفول ماندن قوانین و مقررات حامی آفرینش ها و خلاقیتهای فکری، افزود :قوانین برای حمایت از این گروه وجود دارد اما متاسفانه مردم ، تولیدکنندگان نرم افزار و متخرعین از حقوق خود اطلاع کافی ندارند.
وی خاطر نشان کرد: به نظر کارشناسان،هر ایده ممکن توسط ده ها نفر کار شود اما فردی برنده است که بتواند آن را به نتیجه برساند و ایده حفاظت شود و گرنه حس سرمایه گذاری در کارهای خلاقانه از بین می رود.
رییس سازمان نظام صنفی رایانه استان یزد افزود: ثیت نرم افزار در شرکتهای فناوری اطلاعات به عنوان دارایی نامشهود مهم است و با ثبت آن می توان سند مکتوبی داشته باشیم که در صورت بروز مشکل حداقل بتوان در مراجع ذیصلاح شکایت نمود.
حمید رضا قمی ضمن اشاره به تلاش برای آشنایی عموم مردم با قوانین حق تالیف و ثبت اختراع افزود: تلاش شده تا حداقل در حوزه صنفی بتوانیم قوانین حمایتی از تولید کنندگان نرم افزار و مخترعین را تبیین کنیم.
عضو اتحادیه صنف رایانه استان یزد گفت: در بحث صادرات نرم افزار، تولید کنندگان باید با قوانین حق تالیف بین المللی آشنا شود و از سویی برای ارایه تولیدات نرم افزاری خود در کشورهای دیگر، باید نرم افزار را ثبت کنند.
همایش مالکیت فکری با حمایت سازمان نظام صنفی رایانه یزد، اتحادیه صنف رایانه یزد، اتاق اصناف مرکز یزد، اتاق بازرگانی صنایع؛ معادن  و کشاورزی یزد، خانه صنعت و معدن یزد، اتحادیه فروشندگان فرش دستباف یزد، و اتحادیه صنف عطاران و حناساب یزد درمرکز همایشهای پارک علم و فناوری یزد برپا گردید.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا