اما اگر کسانی که متصدی ترویج معارف اسلامی هستند ابهاماتی داشته باشند و برای سؤالات جامعه پاسخ های قانع کننده ای ارائه ندهند جای تأسف بسیار دارد. .

یزدفردا - آیت الله مصباح یزدی گفت: تصور نکنیم امر به معروف و نهی از منکر فقط این است که به خانمی بگوییم رویش را بگیرد، امر به معروف فقط رو گرفتن خانم ها نیست؛ امام حسین(ع) برای امر به معروف و نهی از منکر به شهادت رسیدند.

 رسانوشت، رئیس مؤسسه آموزشی و پژهشی امام خمینی(ره) در دیدار اعضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان خراسان رضوی با تقدیر از تدوین کنندگان قانون امر به معروف و نهی از منکر، از این که عزم لازم برای اجرای این فریضه و قانون وجود ندارد ابراز تأسف کرد.

او افزود: این دو فریضه از واجب های فراموش شده هستند که بسیاری از مردم از محتوا، مفهوم و کیفیت آن اطلاع درستی ندارند، اگر عامه مردم اطلاع نداشته باشند شاید چندان عیبی نداشته باشد اما اگر کسانی که متصدی ترویج معارف اسلامی هستند ابهاماتی داشته باشند و برای سؤالات جامعه پاسخ های قانع کننده ای ارائه ندهند جای تأسف بسیار دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که امام خمینی(ره) احیاگر امر به معروف و نهی از منکر در عصر ما بودند، اظهار داشت: از زمانی که نهضت امام شروع شد یکی از برکات این بود که در حوزه های علمیه انگیزه ای برای تحقیق و پژوهش درباره امر به معروف پیدا شد.

او ادامه داد: زمانی که امام در تبعید بودند از ایشان استفتا کردیم که در غیاب شما چه کاری انجام دهیم، ایشان فرمودند مباحثه داشته باشید و به صورت جمعی و گروهی کار کنید از این رو ما با آقایانی همچون یزدی، مظاهری و محمدی گیلانی موضوع بحث خود را امر به معروف قرار دادیم و بعد هم دیگر مسائل اجتماعی مورد بحث قرار گرفت.

 مصباح یزدی با بیان این که اگر شوک و بیداری حضرت امام برای حوزه و روحانیت نبود همانند سوابق فقط به طهارت و صلاه پرداخته می شد، ابراز داشت: سال ها به برکت رهنمود امام مسائل سیاسی اسلام موضوع بحث ما بود، به وجود آمدن این انگیزه در حوزه امر مبارکی بود اما متأسفانه نا تمام و ناقص ماند.

او با تأکید بر توضیح علمی اصل فراگیر امر به معروف و نهی از منکر که بقای همه احکام دین است، عنوان کرد: متأسفانه آن چه در خور این موضوع حیاتی بود انجام نگرفت، شاید یکی از دلایل تعلل این بود که افراد تصور می کردند حال که دولت اسلامی تشکیل شده خود حکومت کارها را انجام می دهد.

استاد حوزه علمیه قم امر به معروف و نهی از منکر را فریضه ای غریب دانست و خاطرنشان کرد: یکی از میراث مهم جریان کربلا قطعیاتی همانند قیام امام حسین(ع) برای احیای امر به معروف و نهی از منکر بوده است.

او اضافه کرد: این میراث باقی مانده که ما تصور نکنیم امر به معروف و نهی از منکر فقط این است که به خانمی بگوییم رویش را بگیرد، امر به معروف فقط رو گرفتن خانم ها نیست؛ امام حسین(ع) برای امر به معروف و نهی از منکر به شهادت رسیدند.

مصباح یزدی با بیان اینکه قیام امام خمینی(ره) برای انقلاب مصداق امر به معروف و نهی از منکر است، گفت: سال ها ایشان تبعید و زندان و مشکلات بسیار دیگر را تحمل کردند تا امر به معروف انجام شود، امام راحل به وظیفه خود بر اساس آیات و روایات عمل کردند دیگران هم باید سهم خود را انجام دهند.

او امر به معروف و نهی از منکر را دارای مصادیق و درجات گوناگونی دانست و افزود: باید محتوا، مفهوم و کیفیت اجرای امر به معرو و نهی از منکر تبیین شود، باید جزئیات کار معلوم باشد تا همه بدانند در هر زمان و مکانی چگونه باید به وظیفه دینی خود عمل کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که در زمینه امر به معروف در حوزه های علمیه کمبود وجود دارد، اظهار داشت: وقتی در حوزه ها کمبود وجود داشته باشد تکلیف جاهای دیگر مشخص است، از این رو باید تلاش بیشتری در این عرصه صورت گیرد.

او ادامه داد: یکی از مصادیق امر به معروف تلاش برای تحقیق و پژوهش علمی و اجتهادی در تبیین امر به معروف و نهی از منکر است، از این رو باید به این مسأله حداقل از باب مقدمه واجب توجه داشت؛ قیام امام حسین(ع)، قیام امام راحل و قیام نواب صفوی هر کدام درجه ای از امر به معروف است، نواب صفوی را بیان کردم چون مورد علاقه حضرت امام و مقام معظم رهبری است، ایشان می گفت من در امر به معروف خودم مجتهد هستم اما در مسائل دیگر تقلید می کنم.

مصباح یزدی با بیان این که یکی از وظایف قشر فرهیخته جامعه تبیین و تحقیق درباره مفهوم و کیفیت مسأله امر به معروف و نهی از منکر است، ابراز داشت: همچنین مطالبه از افراد مسؤولان در این زمینه هم از وظایف به شمار می رود و از مصادیق امر به معروف است.

او تأکید کرد: هر کس بتواند در ترویج، تبلیغ و تبیین فریضه امر به معروف و نهی از منکر تلاش کند اما این کار را انجام ندهد غیرقابل قبول بوده و باید پاسخگو باشد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) همچنین برای همکاری پژوهشی و علمی این مؤسسه برای ترویج و فرهنگ سازی فریضه امر به معروف و نهی از منکر اعلام آمادگی کرد و بر ضرورت شکرگزاری بابت وجود رهبری آگاه در جامعه تأکید کرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا