متخصص مغز و اعصاب گفت: استعمال قلیان در بین مردم رایج شده است در حالی که یکی از عوامل مهم بروز سکته مغزی محسوب می شود

الهه تقوایی متخصص مغز و اعصاب یزد در حاشیه در همایش مردمی" صدای سکته مغزی را بشنویم" گفت: استعمال قلیان در بین مردم رایج شده است در حالی که یکی از عوامل مهم بروز سکته مغزی محسوب میشود

نماینده انجمن سکته مغزی ایران در یزد، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار یزدفردا گفت: متاسفانه مردم نسبت به مضررات سیگار آگاه هستند و خانواده به خصوص فرزندان خود را از سیگار منع می کنند اما نسبت به قلیان حساسیتی ندارند و حتی خود نیز مصرف می کنند.

متخصص مغزو  اعصاب گفت:  ضرر قلیان نسبت به سیگار،به مراتب بیشتر است و عامل برخی از بیماری ها از جمله سکته مغزی است که متاسفانه استعمال قلیان در کشور گسترش یافته است در حالی که باید ضرر و زیان قلیان برای عموم مردم اطلاع رسانی شود.

تقوایی خاطر نشان کرد: خانواده های نسبت به مصرف قلیان می بایست مانند سیگار و مواد مخدر حساسیت نشان دهند، استعمال هر گونه قلیان باعث بروز بیماریهای زیادی می شود.

وی با اشاره استعمال دخانیات، سیگار، قلیان، پیپ، چپق ،مواد مخدر،روانگردانها و مشروبات الکی به عنوان عوامل سکته مغزی خاطرنشان کرد: متاسفانه در برخی از باشگاهها و یا آرایشگاهها به عنوان قرص لاغری مواد مخدر به جوانان داده می شود و آنها بی اطلاع هستند و به نام دارو یا پودر از آن استفاده می کنند.

متخصص مغز و اعصاب ضمن اشاره به افزایش آمار سکته مغزی در کشورهای در حال توسعه گفت: سکته مغزی دومین عامل مرگ و میر در ایران است و اولین علت ناتوانی طولانی مدت در جهان و ایران است که بیست درصد سکته های مغزی در افراد کمتر 55 سال اتفاق می افتد.

تقوایی خاطرنشان کرد: ورزش و تحرک روزانه،کنترل دیابت، کنترل کلسترول،-کنترل اضافه  وزن، کنترل ،فشار خون بالا،تغذیه سالم و دوری از چربی و نمک احتمال بروز سکته مغزی را کاهش می دهد.

تقوایی با اشاره به تفاوت نشانه های سکته مغزی نسبت به قسمت آسیب دیده و نوع سکته خاطرنشان کرد: یکی از نشانه سکته مغزی فلج شدن ناگهایی یک قسمت از بدن، اختلال در در دید و حرف زدن و کج شدن صورت و دهان است.

وی افزود در وهله اول احساس بی حسی و ناتوانی عمومی است که بیشتر نیمی از بدن بیمار بی حس، ناتوان و کرخت می شود، گاه نیمی از بدن فلج می شود، عدم تحرک یکی از دستها، اختلال در صحبت کردن و درک کلام، دو بینی،حتی گاه نابینایی که بیشتر در یک چشم اتفاق می افتد،
متخصص مغز و اعصاب یادآور شد: بروز سرگیجه ناگهانی شدید، سردرد ناگهانی شدید، عدم تعادل و زمینخوردن بیمار و از دست دادن حافظه که گاه اتفاق می افتد از علائم سکته مغزی است، فراموش نکنیم همیشه در هنگام بروز سکته مغزی همه علائم  بروز نمی یابد.

نماینده انجمن سکته مغزی ایران گفت: در صورت بروز نشانه ها با حفظ خونسردی در اولین فرصت ممکن با 115 تماس بگیرد تا زمان رسیدن اورژانس هیچ اقدامی نکنید تنها بیمار را به صورت نیم نشسته یا خوابیده بخوابانید به صورتی که سر بیمار 30 درجه بالاتر از بدن قرار داشته باشد .

الهه تقوایی با اختلال در بلع  بیمار سکته مغزی یادآور شد: به بیمار هیچ گونه آشامیدنی یا خوردنی ندهید،در صورتی داشتن بیماری قبلی مانند فشار خون، از استعمال هر گونه دارو خودداری کنید و منتظر حضور پرسنل کارآزموده اورژانس بمانید.

متخصص مغز و اعصاب گفت: برخی به تصور اینکه  زودتر اقدام کنند، با خودروی شخصی بیمار را به مراکز درمانی منتقل می کنند که باعث بروز عوارض جبران ناپذیر و حتی مرگ بیمار میشود.

الهه تقوایی گفت: زیرساختارهای درمان برخی از سکته  های مغزی دریزد با روش روز دنیا فراهم شده که بیماران سکته مغزی، پس از درمان، با کمترین عوارض به زندگی بازگردند، مشروط به آنکه درمان در زمان طلایی انجام شود.

متخصص مغز و اعصاب یزدی گفت: این روش موسوم به TPA  یا همان داروی حل کننده لخته اولین بیمار سکته مغزی در یزد درمان شده و اکنون پس از طی دوره درمانی به زندگی عادی خود بازگشته است.

این متخصص مغز و اعصاب گفت: در تمام سکته های رایج، شروع درمان سه تا چهارساعت پس از بروز سکته مغزی حیاتی است به گونه ای که این زمان وقت طلایی گفته میشود.

وی ضمن اشاره به افزایش شیوع سکته مغزی در کشورهای در حال توسعه یافته گفت: هر 5 دقیقه یک نفر در ایران گرفتار سکته مغزی می شود و هرساله در ایران  100 هزار نفر دچار سکته مغزی می شوند که امیدواریم با آگاهی عموم مردم و توسعه زیرساختار این آمار کاهش چشمگیری یابد و حداقل سکته مغزی عامل ناتوانی دائمی یا مرگ عزیزانمان نباشد.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا