یزدفردا "سردبیر "جلالی:شهرمذهبی یزد روزهایی را می گذراند که آن را به تجربه هشتاد و شش ساله  اداره شدن به شیوه های نوین تر و با مسئولیت شخصی به عنوان شهردار نزدیک می سازد و از دیگر سو این روزها که مدت کمی برای آغاز  فعالیت پنجمین دوره  شورای اسلامی شهر یزد  است.
انتخاب شهردار شاید از اولین وظایفی باشد که پس از شنیدن نام شورا به ذهن متبادر می شود و دغدغه ای که در بین عموم مردم، نخبگان و مسئولین به جهت سپردن سکان این شهر تاریخی که حالا نیز جهانی شده به کدامین منتخب وجود دارد، این روزها پررنگ تر از پیش نمایان می شود .

چند نكته را به عنوان یك عضو از جامعه رسانی استان ویک رای دهنده  به اعضاء محترم شورا متذكر می شویم

1-در ابتدا  آنچنانکه مقام معظم رهبری در دیدار با شهردار و اعضای شورای شهر دوم تهران عنوان کردند " ایشان را به انتخاب مسئولینی با مقبولیت و معیارهای مقبول توصیه نمودند. معظم له در پیام آغاز به کار شوراها نیز ملاک های امانت و دینداری، کفایت و کارآمدی، نجابت و حسن سلوک با مردم را نیز از شروط انتخاب شهردار دانستند ".

و جادارد یادی از یادگار سومین شهید محراب   امام جمعه فقید ونماینده محترم ولی فقیه حجت الاسلام صدوقی کنیم که با صراحت كامل فرمودند :ملاك انتخاب اعضای شوراها برای تعیین شهردار باید تعهد ، تخصص و توانمندی باشد" این گونه نباشد كه به دلیل مسایل شخصی و گروهی افرادی كه دارای توانایی هستند رد شده و غیرمتخصصین انتخاب شوند.


اداره شهری چون ی یزد با مسائل پرشمار خود (که یقینا در فرصت دیگری به آنها خواهیم پرداخت) علاوه بر مقبولیت مردمی که به عنوان کاتالیزوری برای مدیریت عمل خواهد کرد نیازمند اوصاف دیگری نیز هست.

ساحت تخصصی امور و پیچیدگی ماموریت ها، داشتن سوابق علمی، تخصص و پیچیدگی ماموریت ها، داشتن سوابق علمی و تخصصی را ضروری می سازد و از سویی موجب آن است که بگوییم مدیر منصوب بر شهر یزد باید از سوابق مدیریتی و اجرایی در شهر یزد و شهرداری  برخوردار باشد و در ضمن روحیه کار گروهی و کارشناسی شده و علمی را نیز داشته باشد.

بخش عمده ای از مسائلی که حول محور شهرداری به بحث گذاشته می شود ، موضوع درآمدها و موضوعات مالی آن است که موجب اصلی بخشی از بی اعتمادی ها به مدیریت شهری می گردد لذا از سویی ضروری است که شهردار برنامه ای مشخص برای پایدار نمودن درآمدهای شهرداری و ایجاد منابع جدید داشته باشدو این مهم میسر نخواهد بود مگر بومی بودن شهردار که به حمدالله با پیگیری های صورت گرفته در زمان مهندس عظیمی زاده شهردار فعلی این مهم تا حدودی رفع شده و براساس نظر کارشناسان شهرداری کمتر با بی پولی دست به گریبان است و طی چهارسال گذشته حداقل هیچ پیمانکار یا کارگری به خاطر عدم پرداخت حقوق خود در جلو شورای شهر تحصن نکرده و پرسنل شهرداری نیز حقوق خود را در ابتدای هرماه دریافت کرده اند و خبری از پرداخت حقوق ماه قبل در نیمه دوم ماه بعد نبوده است ولی پیگیری امور انجام شده از اولویت های کاری شهردار و شورا خواهد بود .


اداره امور شهر بدون استفاده از ظرفیت های مشارکت معنی دار مردم در تمام ابعاد ناممکن است و از سویی تحقق آن نیازمند رویکردی فرهنگی و اجتماعی می باشد. تقویت نهادهای مردمی شهری اعم از NGO ها، هیات مذهبی ، شورایاری ها و ... از نیازهای مدیر شهری یزد است . بارزترین شرط موفقیت شهردار آشنائی كامل با جریانات شكل گرفته و خط و خطوط اجرائی و سیاسی داخل استان است که بتواند در این زمینه موفق عمل کند و اسیر یک جانبه گری و افتادن در دام باندهای مختلف سیاسی اجتماعی و اقتصادی استان  نشود.


توجه به جایگاه شورا و ایجاد ساز وکارهای نظارت هر چه موثرتر آن ،نیز پیش نیاز اساسی برای  شهردار منتخب یزد به شمار می رود که در کنار فراهم ساختن تیم اجرایی قوی، تعامل و هماهنگی در انتخاب مدیران، اصلاحات ساختاری، توجه به بدنه و برنامه محوری با روحیه ای تحول گرا ، به تحقق آرمان هایی مانند معنویت، رفاه، آسایش و امنیت در شهر کمک نموده و سرمایه "اعتماد" را که مقام معظم رهبری آن را سرمایه ای ارزشمند دانستند افزایش می دهد.

آنچه گفته شد تنها مروری اجمالی است برقوانین و صفاتی که زیبنده شهردار جهان شهر تاریخی و دارالعباده یزد است که وصف دلایل هر یک نیز مجال دیگری را می طلبد اما ذکر نکته ای بسیار ضروری است که این شهر پس از انقلاب، مدیریت 11 شهردار و سرپرست شهرداری را تجربه کرده است که خود نشان از پایداری جدی و عمر نسبتا خوب مدیریت است (میانگین بیشتر از 3.5سال) پس نمی توان از نظر دور داشت که ثبات به عنوان مقدمه همه برنامه هایی که ذکر شد می باشد و شورا باید به گونه ای انتخاب خود را انجام دهد تا مشكلات شورای دوم و سوم در بركناری شهردار منتخب خود را نداشته باشد و شهردار چهار ساله شورای پنجم اولین افتخار كارنامه این شورا خواهد بود

2-آنچه كه تاكنون افكار عمومی را رنج می دهد عدم اطلاع رسانی توسط شورای اول تا جهارم  است

 این در حالی است كه ماده 66 آیین نامه اجرائی شورا به صراحت مشخص نموده "  شورای‌ شهر پس‌ از شروع‌ هر دوره‌ طی‌ اطلاعیه‌ای‌ از عموم‌ شهروندان‌ حوزه انتخابیه خود ‌، اشخاص‌ و گروههای‌ صاحب‌نظر دعوت‌ می‌نماید تا خود یا افراد واجد شرایط‌ را به‌ منظور تصدی‌ مقام‌ شهرداری‌ شهر پیشنهاد نمایند. این‌ افراد با ذكر خلاصه‌ای‌ از توانایی‌ها و برنامه‌ هایشان‌ برای‌ اداره‌ شهر حداكثر ظرف‌ مدت‌ یك‌ هفته‌ به‌ دبیرخانه‌ شورا معرفی‌ خواهند شد"

بی توجهی به قانون آنهم توسط بالاترین نهاد مردمی شهر دور از انتظار و خود دارای تبعاتی است كه شهروندان را هم به قانون گریزی تشویق می نماید .عملكرد اینچنینی حاصل  بی اطلاعی اعضاء شورای پنجم از قوانین است   و یا فراقانونی عمل نمودن آنان است كه در هر دو صورت مایه تاسف است .

3-نكته دیگری كه طی  ماده 67آئین نامه اجرائی به صراحت مشخص گردیده " افرادی‌ كه‌ صلاحیت‌ عمومی‌ آنها پس‌ از جلب‌ موافقت‌ خودشان‌ توسط‌ یك‌چهارم‌ از اعضای‌ شورای‌ شهر مورد تأئید قرار گیرد به‌عنوان‌ نامزد احراز مقام‌ شهرداری‌ معرفی‌ خواهند شد."حال نمی دانیم شورایی که تشکیل نشده چگونه شهردار انتخاب می کند؟وآنگونه که در خبرهای شنیده شده به گوش می رسد 8عضو شورا بدون حضور بقیه اعضا در جلسات غیر رسمی برای انتخاب شهردار رای گیری کرده و افرادی را انتخاب می کنند !!!!!

4-و جالب تر اینكه ماده 68 همین قانون به صورت خیلی واضح و شفاف وظیفه شورا را در انتخاب شهردار اینگونه بیان نموده است

"ماده 68- شورای‌ شهر طی‌ جلسات‌ علنی‌ پی‌درپی‌ به‌ مطالعه‌، نقد و بررسی‌ برنامه‌های‌ نامزدها خواهد پرداخت‌ و ضمن‌ دعوت‌ از نامزدها در جلسات‌ علنی‌، فرصت‌ لازم‌ جهت‌ پاسخگویی‌ و اظهارنظر به‌ ایشان‌ خواهد داد. تنظیم‌ وقت‌ جلسه‌ برای‌ صحبت‌ نامزدها به‌عهده‌ هیأت‌ رئیسه‌ خواهد بود.

وقطعا برای رای دهندگان مهم خواهد بود كه بدانند چه كسی وبا چه برنامه ای و در چه جلسه ای  شهردار تاریخی ترین شهر دنیا خواهد شد

 

5-پنجمین  مورد نیز با تكیه به ماده 69همان قانون یاد آور می شویم

ماده 69- پس‌ از پایان‌ مذاكرات‌ اعضای‌ شورای‌ شهر پیرامون‌ برنامه‌های‌ نامزدها و استماع‌ بیانات‌ ایشان‌، شورای‌ شهر با رأی‌ مخفی‌ با ورقه‌ به‌ هریك‌ از نامزدها و برنامه‌هایش‌ رأی‌ اعتماد خواهد داد.هریك‌ از اعضای‌ شورای‌ شهر می‌تواند حداكثر به‌ چهار نفر از نامزدهای‌ مقام‌ شهرداری‌ رأی‌ مثبت‌ (اعتماد) بدهد.درصورتیكه‌ یك‌نفراز میان‌ آنان‌ حایز اكثریت‌ مطلق‌ آراء گردد به‌ عنوان‌ شهردار معرفی‌خواهد شد.درغیراین‌صورت‌ دو تن‌ از نامزدهایی‌كه‌ بالاترین‌ میزان‌ رأی‌ را كسب‌ كرده‌ باشند مجدداًدرمورد آنان‌ رأی‌گیری‌ و نفر برگزیده‌ با رأی‌اكثریت‌ مطلق‌ به‌عنوان‌ شهردار انتخاب‌ خواهد شد و طی‌ اطلاعیه‌ رسمی‌ به‌ مردم‌ شهر معرفی‌ خواهد گردید.
تبصـره‌ دو: درصورتیكه‌ در هر مرحله‌ رای‌گیری‌ بین‌ دو نفر انجام‌ شود هر عضو شورا باید فقط‌ به‌ یك‌ نفر رای‌ دهد .
تبصـره‌ سه‌ : مهلت‌ انتخاب‌ شهردار در شورا نباید بیش‌ از ده‌ روز به‌ طول‌ انجامد و شهردار پس‌ از مراسم‌ تحلیف‌ رسماً كار خود را آغاز خواهدكرد.

حال آیا می توان گفت شورای پنجم شهر یزد با جلسات غیر رسمی  و در زمانی که هنوز شورا شروع به کار نکرده  ،شهردار را انتخاب و  با مردم و اطلاع رسانی  نیز بیگانه می باشد و به نوعی مردم را نامحرم می داند .
 آیا تصمیمات اتخاذ شده در این جلسات می توانند قانونی باشد و این روال در شورای دوم و سوم شهر هم تجربه شده بود وکه نتیجه آن را خیلی ها دیدند  .

 

در پایان امیدواریم هم شورائیان و هم ناظرین كار شوراها با تكیه بر قانون ،نمونه كامل احترام به قوانین باشندوتكیه بر قانون تنها راه رسیدن به توسعه پایدار در شهر جهانی  یزد  خواهد بود


جهت اطلاع

 

فصل هشتم معرفی‌ و رأی‌ اعتماد به‌ شهردار

 


ماده 66- شورای‌ شهر پس‌ از شروع‌ هر دوره‌ طی‌ اطلاعیه‌ای‌ از عموم‌ شهروندان‌ حوزه انتخابیه خود ‌، اشخاص‌ و گروههای‌ صاحب‌نظر دعوت‌ می‌نماید تا خود یا افراد واجد شرایط‌ را به‌ منظور تصدی‌ مقام‌ شهرداری‌ شهر پیشنهاد نمایند. این‌ افراد با ذكر خلاصه‌ای‌ از توانایی‌ها و برنامه‌ هایشان‌ برای‌ اداره‌ شهر  حداكثر ظرف‌ مدت‌ یك‌ هفته‌ به‌ دبیرخانه‌ شورا معرفی‌ خواهند شد.

ماده 67- افرادی‌ كه‌ صلاحیت‌ عمومی‌ آنها پس‌ از جلب‌ موافقت‌ خودشان‌ توسط‌ یك‌چهارم‌ از اعضای‌ شورای‌ شهر مورد تأئید قرار گیرد به‌عنوان‌ نامزد احراز مقام‌ شهرداری‌ معرفی‌ خواهند شد.


ماده 68- شورای‌ شهر طی‌ جلسات‌ علنی‌ پی‌درپی‌ به‌ مطالعه‌، نقد و بررسی‌ برنامه‌های‌ نامزدها خواهد پرداخت‌ و ضمن‌ دعوت‌ از نامزدها در جلسات‌ علنی‌، فرصت‌ لازم‌ جهت‌ پاسخگویی‌ و اظهارنظر به‌ ایشان‌ خواهد داد. تنظیم‌ وقت‌ جلسه‌ برای‌ صحبت‌ نامزدها به‌عهده‌ هیأت‌ رئیسه‌ خواهد بود.

ماده 69- پس‌ از پایان‌ مذاكرات‌ اعضای‌ شورای‌ شهر پیرامون‌ برنامه‌های‌ نامزدها و استماع‌ بیانات‌ ایشان‌، شورای‌ شهر با رأی‌ مخفی‌ با ورقه‌ به‌ هریك‌ از نامزدها و برنامه‌هایش‌ رأی‌ اعتماد خواهد داد.هریك‌ از اعضای‌ شورای‌ شهر می‌تواند حداكثر به‌ چهار نفر از نامزدهای‌ مقام‌ شهرداری‌ رأی‌ مثبت‌ (اعتماد) بدهد.درصورتیكه‌ یك‌نفراز میان‌ آنان‌ حایز اكثریت‌ مطلق‌ آراء گردد به‌ عنوان‌ شهردار معرفی‌خواهد شد.درغیراین‌صورت‌ دو تن‌ از نامزدهایی‌كه‌ بالاترین‌ میزان‌ رأی‌ را كسب‌ كرده‌ باشند مجدداًدرمورد آنان‌ رأی‌گیری‌ و نفر برگزیده‌ با رأی‌اكثریت‌ مطلق‌ به‌عنوان‌ شهردار انتخاب‌ خواهد شد و طی‌ اطلاعیه‌ رسمی‌ به‌ مردم‌ شهر  معرفی‌ خواهد گردید.
تبصـره‌ یك‌: درصورتی‌كه‌ در مرحله‌ اول‌ نیز تعدادی‌ از نامزدها دارای‌ رأی‌ مساوی‌ باشند رأی‌گیری‌ تا برگزیده‌ شدن‌ نفر اول‌ ادامه‌ خواهد داشت‌.
تبصـره‌ دو: درصورتیكه‌ در هر مرحله‌ رای‌گیری‌ بین‌ دو نفر انجام‌ شود هر عضو شورا باید فقط‌ به‌ یك‌ نفر رای‌ دهد .
تبصـره‌ سه‌ : مهلت‌ انتخاب‌ شهردار در شورا نباید بیش‌ از ده‌ روز به‌ طول‌ انجامد و شهردار پس‌ از مراسم‌ تحلیف‌ رسماً كار خود را آغاز خواهدكرد.



ماده 70- چنانچه‌ یك‌ یا چند نفر از اعضای‌ شورای‌ شهر به‌ عملكرد شهردار یا عملیات‌ شهرداری‌ اعتراض‌ یا ایرادی‌ داشته‌ باشند باید تذكرات‌ مربوطه‌ را بصورت‌ مستدل‌ و مكتوب‌ به‌ ریاست‌ شورا منعكس‌ نمایند، سپس‌ رئیس‌ شورا تذكر(ات‌) را به‌ شهردار انتقال‌ خواهد داد. در صورت‌ عدم‌ رعایت‌ موارد تذكر داده‌ شده‌ یا عدم‌ ارسال‌ پاسخ‌ مكتوب‌ قانع‌كننده‌، موضوع‌ به‌صورت‌ سئوال‌ مطرح‌ می‌شود كه‌ دراین‌صورت‌ رئیس‌ شورا سئوال‌ را كتباً به‌ شهردار اطلاع‌ خواهد داد و حداكثر ظرف‌ ده‌روز پس‌ از ابلاغ‌ قانونی‌، شهردار موظف‌ به‌ حضور در جلسه‌ عادی‌ یا فوق‌العاده‌ شورا و پاسخ‌ به‌ سئوال‌ می‌باشد.

تبصـره‌: درفاصله‌ بین‌ صدور رأی‌ عدم‌ اعتماد و بركناری‌ شهردار و یا خاتمه‌ خدمت‌ شهردار تا انتخاب‌ فرد جدید كه‌ نباید بیش‌ از سه‌ ماه‌ بطول‌ انجامد یكی‌ از كاركنان‌ شهرداری‌ با انتخاب‌ شورای‌ شهر عهده‌دار و مسئول‌ اداره‌ امور شهرداری‌ خواهدبود

 

 


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا