بقعه سید مصلا                    شماره ثبت ملي: _____

 

 

 

 

 

موقعيت مكاني

سید مصلی درمحله مصلی پشت کاروانسرای پشت سید واقع شده است.

منابع تاریخی

 

نام این بنا درکتاب یادگارهای یزد آمده است .

 

 

مشخصات

 

 مزار سید مصلی که درنزد اهالی محله به نامهای سید جمال وسید کمال به امام سجاد منتسب است . از یک شبستان زمستانی (گرمخانه) ، صحن وگنبد خانه نسبتاً کوچک تشکیل شده است ، ظاهراین بنا با توجه به تعمیراتی که درعهد قاجاریه صورت گرفته ، به بناهای دوران قاجاریه شباهت دارد . اما شالودۀ بنای آن به سده های هفتم و هشتم هجری بر می گردد .

بقعه سید مصلی دارای دو درب ورودی است که یکی از ورودیها به حسینیه سید مصلی راه می یابد . صحن مزار جزء الحاقات بقعه به شمار می رود کف آن با موزائیک فرش شده و بدنه دیواره های آن با آجر پوشیده است . هشتی وشبستان وگنبد خانه قسمت قدیمی بقعه را تشکیل می دهد که میان سقف هشتی یک نورگیر فلزی تعبیه شده است . شبستان زمستانی (گرمخانه) مسقف به تاق وتویزه با قد پای کوتاه و قوس جناقی می باشد . پوشش داخل بقعه با گچ اندود شده است و ستونهای قطور چهارگوش گچی که نمایانگر بناهای عهد قاجاریه است . درضلع جنوبی ، شمالی و  شرقی صفه هایی با قوس جناقی تعبیه شده است همچنین درضلع غربی یک اتاق که آنرا به صورت مسجدی کوچک  درآورده اند که دارای پوشش مسطح می باشد و درجبهه شرقی دو پنجره نصب شده است .

دراین بنای مختصر هیچ نوع سنگ تاریخی که قابل ذکر و معرفی می باشد و یا تزیینی جود ندارد و تنها  صورت دو قبر درآن دیده می شود . گنبد زیارتگاه کوچک است همچنین آهیانه گنبد کوچک سید مصلی مزین به شمسه ورسمی بندی می باشد . نمای خارجی بقعه دارای پوشش آجری ـ کاه گلی است و پوشش خارجی گنبد  کوچک (کلمبو) بقعه ، درزمینه لاجوردی وسفید، زیبا به نظر می رسد .داخل بقعه به صورت دو اشکوبه است که اشکوب فوقانی تنها نقش نورگیر برای فضای بقعه را بازی می کند و همچنین با بلندتر نمودن فضای بالای ضریح نسبت به فضاهای طرفین مرکزیت و توجه را به این فضا معطوف می دارد .پنجره های بزرگی که در اشکوب دوم نصب نموده اند از سنگینی فضای بالای ضریح کاسته و سبکی خاصی به فضا بخشیده به نحوی که علی رغم بلند تر بودن این فضا ،فضا روشن تر و سبک تر شده است.

 

 

 

 

كتيبه هاي تاريخي                   

 

درداخل این بقعه هیچ اثری از نوشته وکتیبه تاریخی دیده نمی شود .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا