افراد مسلح در حمله‌ای مرگبار، روز شنبه ۳۱ شهریور (۲۲ سپتامبر) مراسم رژه نیروهای نظامی را در شهر اهواز به رگبار گلوله بستند.در رژه نیروهای مسلح در اهواز که به مناسبت هفته دفاع مقدس در حال برگزاری بود، حمله تروریستی شد، دقایقی پس از حمله خبرگزاری های ملی و بین المللی لحظه به لحظه اخبار حادثه را منتشر کردند.

 گردآوری:محمد حسین تقوایی زحمتکش

آخرین وضعیت شهیدان و مجروحان حادثه اهواز

  • حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم و رییس فراکسیون دفاع و اقتدارملی مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با فارس اعلام کرد حمله تروریستی اهواز ۲۹ شهید و ۵۷ زخمی برجا گذاشته است.
  • پیرحسین کولیوند سرپرست سازمان اورژانس کشور گفت: بر اساس اعلام مسئولان امنیتی و نظامی، در حادثه امروز، 25 نفر شهید و 60 نفر مجروح شدند و خدمات مورد نیاز مجروحین از جمله اعمال جراحی، پس انتقال آنها به مراکز درمانی، انجام شده است. بنابر اعلام وبدا، وی تصریح کرد: پس از این حادثه به دستور وزیر بهداشت به همراه معاون کل وزارت بهداشت و همچنین رییس سازمان انتقال خون ایران برای بررسی و نظارت بر درمان مجروحین، به اهواز سفر و از آنها عیادت کردیم و شرایط مجروحین پایدار است و هیچ کمبودی از نظر دارو، تجهیزات پزشکی، امکانات، خون و کادر درمانی تخصصی و پرستاری وجود ندارد.
    خبرگزاری ایسنا: حسن زاده، معاون استاندار خوزستان اظهار کرد: بر طبق آخرین گزارشهای رسیده تاکنون 25 نفر در پی حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح در اهواز شهید و 60 نفر مجروح شده‌اند.
  • پیش از این حسین زاده به ایسنا گفت: این شهدای حمله تروریستی شامل مردم عادی، نیروی نظامی و اهل رسانه بوده‌اند.
  • خبرگزاری مهر :ایرج نظری رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز در گفتگو با خبرنگار مهر تعداد مجروحان حادثه را ۶۰ نفر اعلام کرده است. مطابق اعلام مقامات ایران حال شماری از مجروحان وخیم گزارش می‌شود و احتمال می‌رود شمار کشته‌شدگان افزایش یابد.
  • در این حادثه تروریستی، جانباز سرافراز 75 درصد 8 سال دفاع مقدس حاج حسين منجزی بر اثر اصابت گلوله تروریست‌ها به شهادت رسید. وی اهل روستای بدیل بخش عقیلی در شهرستان گتوند بود
  • حسین علی حسین زا ده معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان گفت: مصدومان این حادثه در بیمارستان های اهواز بستری و تحت مداوا قرار دارند.
  • طبق گزارش ایسنا، آیت‌الله جزایری نماینده مردم خوزستان در خبرگان، آیت‌الله حیدری  نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، غلام رضا شریعتی استاندار خوزستان و جمال عالمی نیسی  فرماندار اهواز از جمله مسوولان حاضر در این مراسم بودند که اکنون در سلامت کامل هستند.
  •  مدیرکل پذیرش و امور اداری ایثارگران بنیاد شهید گفت: همه جانباختگان حادثه تروریستی امروز در رژه نیروهای مسلح شهر اهواز، شهید محسوب می شوند.حجت الله فرهادی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: با توجه به اینکه این حادثه به صورت تروریستی بوده است. براساس قانون هر فردی در حادثه تروریستی جان خود را از دست بدهد، شهید است و این افراد نیز چون در یک حادثه تروریستی جان باخته اند، جزو شهدا به شمار می روند.



آخرین اخبار از پذیرش مسئولیت حمله به رژه اهواز

  • اعماق، رسانه   گروه داعش، ادعای انجام عملیات اهواز را مطرح کرده است. داعش فیلم یا عکسی که نشانه وابستگی مهاجمان به این گروه باشد منتشر نکرده است. در آنچه در اعماق منتشر شده به حضور حسن روحانی در رژه اشاره شده است، در حالی که روحانی نه در رژه اهواز، بلکه در رژه تهران حاضر بود.
  •  شبکه اسکای نیوز به نقل از گروه تروریستی داعش گزارش داد که داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است. به گزارش ایسنا، شبکه اسکای نیوز عربی در بخش خبر فوری خود اعلام کرد که داعش مسئولیت حمله تروریستی صبح امروز در رژه نیروهای مسلح ایران در اهواز را به عهده گرفته است.این در حالی است که پیشتر سخنگوی گروهک تروریستی الاحواز گفته بود که این حمله کار آنها بوده است.
  • پیش از این خبری منتشر شد که در پی حمله تروریستی4  فرد مسلح  به  حاضران مراسم رژه نیروهای مسلح در اهواز،  سخنگوی سپاه پاسداران به خبرنگار ایسنا گفت: افرادی که در جریان رژه نیروهای مسلح اقدام به تیراندازی به مردم و نیروهای مسلح کردند وابسته به جریان "الاحوازیه" هستند.وی با اشاره به اینکه این جریان از عربستان سعودی تغذیه می‌کند، اظهار کرد: اقدام آنها برای تحت الشعاع قرار دادن عظمت رژه نیروهای مسلح است. سردار شریف  گفت: چنین اقداماتی پیش از این هم مسبوق به سابقه است و این جریان به سمت کاروان‌های راهیان نور در سال‌های گذشته تیراندازی کرده است.
  • یعقوب حر التسطری سخنگوی گروهک تروریستی الاحوازیه در گفت‌وگو با  شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال حمله تروریستی صبح شنبه در رژه نیروهای مسلح در اهواز را پاسخی به آنچه سرکوب عرب‌های اهوازی خواند ، دانست و گفت: ما راهی جز مقاومت نداریم. مقاومت ملی اهواز عملیات امروز را  علیه سپاه و نیروهای نظامی جمهوری اسلامی انجام داد.وی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر این که آیا الاحوازیه مسئولیت این حمله را بر عهده می‌گیرد، گفت: من می‌گویم که مقاومت ملی اهواز این کار را انجام داد.وی در ادامه این گفت‌وگو مدعی شد که فعالیت این گروه‌های تروریستی تنها علیه سپاه و در جاهایی بوده که غیرنظامیان در آن نبوده‌اند،




آخرین نقل قولهای از جزییات حادثه تروریستی اهواز

  • ایسنا:سرتیپ پاسدار ابوالفضل شکارچی سخنگوی ارشد نیروهای مسلح با بیان اینکه سلاح این تروریست‌ها کلاشینکف بوده ادامه داد: این ۴ تروریست با سلاح خود به سمت جایگاه رژه تیراندازی و مردم را به رگبار بستند که تعدادی از این تیرها به رژه روندگان و تماشاچیان حاضر در محل برگزاری رژه اصابت کرد و منجر به شهادت  و مجروح شدن عده‌ای از این افراد شد که در میان این افراد دختری خردسال و یک جانباز دیده می‌شود.
  • گزارش شده است که مهاجمان از «ساختمان و پارک پشتی محل برگزاری رژه» به سمت جایگاه محل سخنرانی و یگان‌های رژه رونده شلیک کرده‌اند.

 
آخرین خبر از وضعیت تروریستهای حمله کننده به رژه اهواز
  • سخنگوی ارشد نیروهای مسلح همچنین با اشاره به عکس‌العمل نیروهای امنیتی حاضر در محل برگزاری رژه خاطرنشان کرد: تروریست‌ها با عکس‌العمل خیلی سریع و قاطع نیروهای امنیتی مواجه شدند و این نیروها با وجود اینکه تعداد زیادی از مردم در محل حادثه حضور داشتند و در این شرایط محدودیت‌هایی برای مقابل با تروریست‌ها وجود داشت بلافاصله با دقت و سرعت عمل بسیار بالا سه تن از تروریست‌ها را درجا به درک واصل کردند و یک نفر را نیز مجروح و دستگیر کردند که این فرد نیز پس از انتقال به بیمارستان به دلیل جراحات وارده به درک واصل شد.
  • خبرگزاری ایسنا روز شنبه به نقل از سخنگوی ارشد نیروهای مسلح ایران از مرگ هر چهار مهاجم در رژه نظامی اهواز خبر داد. پیشتر در گزارش‌ها آمده بود که سه مهاجم در محل حمله کشته شده‌اند و مهاجم چهارم دستگیر شده است.
  • پیش از این سرتیپ ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح هم به صدا و سیمای ایران گفته است که «هم اکنون ۳ جنازه از این تروریست‌ها در اختیار نیروهای امنیتی است و یک نفر هم دستگیر شده است».
  • در حالی‌که خبرگزاری فارس مهاجمان را «۲ نفر موتور سوار» عنوان کرده و گزارش‌های اولیه از «گریختن» مهاجمان پس از تیراندازی حکایت داشتند، حسین‌زاده معاون استاندار خوزستان در گفتگو با ایسنا از کشته شدن ۲ مهاجم و دستگیری ۲ مهاجم دیگر خبر داده است.


وضعیت خبرنگاران واصحاب رسانه

  • خبرگزاری ایسنا:در حوزه اصحاب رسانه تاکنون دو تن از تکنیسین‌های واحد سیار صدا و سیمای مرکز خوزستان در این حمله تروریستی مجروح شده‌اند. "علی رشاد" و "اسفندیاری" مصدومان واحد سیار صدا وسیما این حمله تروریستی هستند که حال علی رشاد وخیم اعلام شده و در اتاق عمل، تحت جراحی است.
  • خبر شهادت یک خبرنگار در حمله تروریستی اهواز که ساعتی قبل منتشر شده بود، تکذیب شد.اسماعیل طرفی مدیرمسول پایگاه خبری عصر جنوب، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: خبر شهادت خبرنگار این پایگاه خبری در حادثه تیراندازی امروز (31 شهریورماه) صحت ندارد.وی افزود: خوشبختانه خبرنگار این پایگاه خبری در سلامت است.به گزارش ایسنا، پیش از این حسین‌زاده معاون سیاسی استاندار خوزستان گفته بود: یکی از کشته‌شدگان جریان حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح در اهواز، خبرنگار بوده است.


جزییات حادثه از زبان خبرنگاران و اصحاب رسانه و مردم حاضر در حادثه

  • خبرگزاری ایلنا: مرتضی جابریان، عکاس، که برای پوشش تصویری در مراسم حاضر بوده درباره چگونگی حادثه به خبرگزاری ایلنا گفته است: «در حال عکاسی بودیم؛ رژه تازه تمام شده‌ بود و سه چهار گردان رفته بودند و یک گردان زره‌ای باقیمانده بود که تیراندازی شروع شد. فکر کردیم طبق عادت در رژه‌ها که صدای تیر پخش می‌کنند این هم فقط صدای تیر است. به همین دلیل خیلی بیخیال بودیم و با خنده گفتیم مانور است. همان لحظه دیدیم همه در حال فرار هستند، شخصیت‌ها و محافظان در حال تحرک بودند.
  • یک شاهد عینی افزوده است: «در ابتدا برای یک زمان کوتاهی تیراندازی کمی آرام شد ولی دوباره صدای تیراندازی شدید شد. همه شوکه شده بودند. بچه‌های عملیات سپاه و حفاظت نیروی انتظامی و ارتش فهمیدند این حمله تروریستی است و با آنها درگیر شدند. ما فقط صدای تیر می‌شنیدم. خیلی از بچه‌ها در کانال‌های آب خوابیده بودند. من رفتم بالای سر شهدا و زخمی‌ها. یکی از کشته‌ها از تروریست‌ها بود. بچه‌های امنیت می‌گفتند این تروریست است. لباس شخصی پوشیده بود و خشاب کلاش به او وصل بود.»
  • بنابر اخبار منتشره، سی دقیقه پس از شروع مراسم رژه در صبح شنبه صدای تیراندازی به گوش رسیده است و برای چندین دقیقه ادامه داشته است. در فیلم‌های منتشره در خبرگزاری‌های داخلی ایران صدای ممتد تیراندازی شنیده می‌شود و حاضران در مراسم دیده‌ در حال درازکش روی زمین دیده می‌شوند. خبرنگار ایسنا حاضر در محل گفته است که مهاجمان لباس نظامی بر تن داشته‌اند.
  • طبق مشاهده خبرنگار ایسنا، این حمله  هنگام برگزاری رژه نیروهای مسلح به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس در منطقه لشکر ۹۲ زرهی اهواز صورت گرفت. گزارش اولیه خبرنگار ایسنا حاضر در محل حادثه حاکی از این بود که تیراندازی از پشت جایگاه مخصوص مسئولان انجام شده و حاضران برای احتیاط روی زمین خوابیدند.
 
آخرین لیست اسامی شهدای حادثه اهواز

 بنا بر اعلام حسین‌زاده معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان، اسامی این شهدا به شرح زیر است:
نبی دریس (بیمارستان آیت‌الله کرمی)
ابراهیم بنداوی(بیمارستان آیت‌الله کرمی)
خلیل هاشمی‌فر (بیمارستان آپادانا)
امید نریمیسایی (بیمارستان آپادانا)
علی سلمان‌وند (بیمارستان آپادانا)
حسین فاروق(بیمارستان آپادانا)
مهران زرافشان (بیمارستان رازی)
حسین ولایتی‌فر (بیمارستان رازی)
محمد افشنگی (بیمارستان رازی)
سعید زارع (بیمارستان رازی)
محمد عذاری (بیمارستان امام(ره)
یونس پورجلو (بیمارستان شهید نیاکی ارتش)
رضا شعیبی (بیمارستان شهید نیاکی ارتش)
اسماعیل شفیع‌نژاد (بیمارستان شهید نیاکی ارتش)
میلاد جهانگیری (بیمارستان شهید نیاکی ارتش)
سعید کریمی (بیمارستان شهید نیاکی ارتش)
امید فخری زنگنه (بیمارستان شهید نیاکی ارتش)
علی کمایی (بیمارستان شهید نیاکی ارتش)
علی لویمی (بیمارستان شهید نیاکی ارتش)
امید حسینی، (بیمارستان شهید نیاکی ارتش)
اقدامی، کودک خردسال فرزند سرگرد ارتش (بیمارستان شهید نیاکی ارتش)
مجهول‌ الهویه (بیمارستان بقایی)
سینا آغاجاری (بیمارستان بقایی)
حسین منجزی (بیمارستان بقایی)
محمد عوذاری (بیمارستان بقایی)
 

خبرگزاری فرانسه:
یکی از این رسانه ها خبرگزاری فرانسه است که همچون سایر رسانه های خارجی بیشتر بر جان باختن نیروهای نظامی و سپاهی بودن آنان تاکید کرد، هر چند که به نقل از رسانه های داخلی نیم نگاهی نیز به قربانیان غیر نظامی حمله تروریستی امروز داشت.
خبرگزاری فرانسه این حادثه را نادر خواند و استان خوزستان را هم مرز عراق معرفی و اعلام کرد که این استان ' جامعه پرجمعیتی از اعراب را در خود جای داده است که بسیاری از آنان اهل تسنن هستند.'
این خبرگزاری در ادامه خوزستان را یکی از مناطق مهم درگیری خسارت بار ایران و عراق در دوران صدام حسین معرفی کرد.
خبرگزاری فرانسه همچنین نوشت: حمله شورشیان کرد به گشت های نظامی مرزی در مناطق کردنشین شمال کشور به نسبت متداول است ولی حمله به اهداف نظامی در شهرهای بزرگ بسیار نادر است.
این خبرگزاری در ادامه گزارش خود به حمله پارسال تروریست های داعشی به مرقد مطهر امام (ره) و مجلس شورای اسلامی نیز اشاره کرد.


الجزیره انگلیسی
تارنمای بخش انگلیسی شبکه قطری الجزیره رسانه دیگری بود که در بازتاب وقایع امروز، با یک روزنامه نگار و صاحب نظر سیاسی مقیم تهران مصاحبه کرد و به نقل از وی خبر داد که سپاه پاسداران جنبش جدایی طلب احوازی را که از سوی عربستان سعوی آموزش و حمایت می شوند، مسبب اقدام تروریستی امروز می داند.
وی به الجزیره گفت: این گروه در چند سال گذشته فعالیت داشته و به دنبال آن است تا استان مملو از ذخایر انرژی خوزستان را از ایران جدا کند. این همان کاری است که صدام حسین به دنبال آن بود.
مهمان الجزیره گفت: آنها خود را ملی گرایان عرب می نامند اما ما می دانیم که روابط صمیمانه ای با مجاهدین خلق (منافقین) دارند.

 رویترز:
خبرگزاری انگلیسی رویترز، رسانه دیگری که همواره با جهت گیری خاصی اخبار ایران را پوشش می دهد، مدعی شد: خونریزی امروز به ایران که تولید کننده نفت عضو اوپک بوده و در قیاس با همسایگان عرب خود با ثبات تر است، ضربه زد.
به نوشته رویترز، تنش میان ایران و عربستان در سال های اخیر افزایش یافته است و دو کشور از طرف های درگیر در سوریه و یمن و احزاب رقیب سیاسی در عراق و لبنان حمایت می کنند.
رویترز نیز مانند خبرگزاری فرانسه حمله به نیروهای نظامی در ایران را نادر خواند و به حمله پارسال تروریست های داعش اشاره کرد.
این خبرگزاری همچنین خبر داد : 'یک گروه ضد دولتی ' مسئولیت حمله به رژه امروز را بر عهده گرفته است.

 بی بی سی:
بنگاه خبری بی بی سی انگلیس در حاشیه گزارش خود در مورد این حمله تروریستی نوشت که اهواز از جمله نقاطی بود که سال گذشته اعتراض هایی در آن روی داد.
این بنگاه خبری هم به بحث تروریستی بودن این حادثه اشاره نکرده است.

 آسوشیتدپرس:
خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس نیز در بخشی از گزارش وقایع امروز نوشت: اهواز مرکز استان نفت خیز خوزستان است که شاهد حملات جدایی طلبان به خطوط نفتی آن بوده است.
آن چنان که از اخبار و گزارش های این رسانه ها بر می آید، حمله تروریستی امروز در اهواز، صرفا از مساله تجزیه طلبی و ناآرامی های سال گذشته نشات گرفته است و گویی تروریست ها هیچ نقشی در رویداد آن نداشته اند.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا