در آستانه هفته نهضت سوادآموزی و با حضور معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان، معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش و جمعی از مسئولان محلی و اعضای کتابخانه، بخش نوسوادان کتابخانه‌ عمومی علامه جعفری یزد دوشنبه سوم دی‌ماه افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد، در ابتدای این مراسم حامد عطارها، معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان با تبریک هفته نهضت سواد‌آموزی گفت: امروز در شرایط و موقعیتی هستیم که دیگر زیبنده نیست در جامعه شاهد بیسوادی به مفهوم خاص آن باشیم و جا دارد زمینه فراگیری سواد برای همه اقشار مردم فراهم شود.

وی بیان داشت: با عنایت ویژه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، در سال گذشته اتفاقات خوبی برای کتابخانه علامه جعفری یزد رخ داد و ساختمان کتابخانه نوسازی و بهسازی شد و هم‌اکنون شاهد محیطی جذاب و دلنشین برای علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی در منطقه حسن‌آباد هستیم.

عطارها توجه ویژه نهاد کتابخانه‌های عمومی به گروه‌های خاص جامعه و فراهم کردن زمینه بهره‌مندی همه مردم از کتابخانه‌ها را گامی در راستای عمومی‌تر شدن خدمات کتابخانه‌ای دانست و راه‌اندازی و تجهیز بخش‌های کودک، نوجوان و نوسوادن را در این راستا ارزیابی کرد.

معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان ابراز امیدواری کرد همکاری‌های این اداره کل با نهضت سواد آموزی زمینه‌ساز حضور بیشتر نوسوادان در کتابخانه‌های عمومی شود.

مرآت امین‌الرعایا، معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد نیز در این مراسم با بیان اینکه ایجاد بخش نوسوادان در کتابخانه‌های عمومی می‌تواند به تحکیم سواد در این گروه کمک کند، بیان داشت: در جلسه‌ای که با مدیرکل و کارشناسان اداره کل کتابخانه‌های عمومی داشته‌ایم، مقرر شده است دو دستگاه با مشارکت یکدیگر نسبت به تأمین منابع موردنیاز نوسودان استان در کتابخانه‌ها اقدام کنند.

وی با اشاره به تأکید ویژه قرآن کریم و روایات اسلامی به امر خواندن و نوشتن، گفت: تأکید بر سوادآموزی و علم‌اندوزی در سیره و منش نبی مکرم اسلام(ص)‌ و ائمه اطهار(ع) مشهود است و نهضت سوادآموزی نیز در واقع رسالت خود را در راستای تأکیدات قرآن کریم و روایات معصومین(ع) پایه‌گذاری کرده است.

امین‌الرعایا، استان یزد را چهارمین استان از نظر باسوادی در کشور اعلام و تصریح کرد: با نگاه بلند امام راحل(ره) در تشکیل نهضت سوادآموزی در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی، میزان جمعیت باسواد کشور از 48 درصد در سال 58 به حدود 90 درصد در سال 96 رسیده است و امیدواریم با همکاری همه دستگاه‌های فرهنگی و همت مردم، بی‌سوادی در کشور به طور کامل ریشه‌کن شود.

در ادامه این آیین، بخش نوسوادان کتابخانه‌ عمومی علامه جعفری به بهره‌برداری رسید.

گفتنی است، کتابخانه عمومی علامه جعفری در منطقه حسن‌آباد یزد واقع است و 760 نفر از مردم محل نیز عضو این کتابخانه هستند.

در مجموع 17 هزار و 660 جلد کتاب در مخزن کتابخانه علامه جعفری وجود دارد که از این تعداد 120 نسخه جزو منابع ویژه نوسودان است.

با توافق ادارات کل کتابخانه‌های عمومی و آموزش و پرورش استان، مقرر شده است در آینده‌ای نزدیک منابع ویژه نواسودان در این کتابخانه افزایش یابد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا