اجرای طرح های پیشگیرانه در حوزه طیور ضمن حفظ سرمایه مردم و کمک به معیشت روستائیان و عشایر، نقش مؤثری در کنترل و پیشگیری از بیماری های تنفسی طیور از جمله نیوکاسل و آنفلوانزای فوق حاد پرندگان دارد.

یزدفردا: علی اکبر حدادزاده در جمع مردم روستای بختیاری شهرستان خاتم گفت: بیماری نیوکاسل یک بیماری بسیار خطرناک و کشنده برای صنعت طیور می باشد که در صورت وارد شدن به یک روستا می تواند تمامی طیور را درگیر نماید.

حدادزاده تصریح کرد: نظر به آنکه پرورش طیور درآمد و اقتصاد مردم روستا را تشکیل می دهد؛ پیشگیری از ورود بیماری و حفظ این سرمایه نیازمند همکاری خود این عزیزان در امر واکسیناسیون نیوکاسل می باشد.

نامبرده در ادامه با تأکید برنقش اساسی آموزش، از دهیاران خواست: در آموزش مردم سایر روستاها از هیچ تلاشی دریغ نکنند و با آموزش همگانی نسبت به پیشگیری از بیماری نیوکاسل اقدام نمایند.

حدادزاده همچنین با اشاره به دو بیماری خطرناک تب مالت و تب کریمه کنگو بر رعایت نکات بهداشتی در راستای پیشگیری از بیماری پرداخت و خواستار رعایت جدی این موارد شد.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد گفت: تب مالت به عنوان یکی از مهمترین بیماری های مشترک بین انسان و دام است که با توجه به عوارض زیاد و علائم طولانی مدت و همچنین هزینه هنگفت درمان در انسان، لازم است توجه ویژه ای در رعایت نکات بهداشتی از زمان دوشیدن شیر تا تبدیل به محصول شود.

وی به اهالی محترم روستا تأکید کرد: به منظور پیشگیری از تب مالت حتما شیر را جوشانده و پنیر را به مدت سه ماه در آب نمک نگهداری نمایند و همچنین با نگهداری گوشت در دمای 0 تا 4 درجه یخچال به از بین رفتن میکروب و  سلامت گوشت اطمینان حاصل نمایند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا