تماشای تاریخ ایران، همیشه یکی از بخش های جذاب برای سفر گردشگران خارجی به این کشور است. خانه های تاریخی مشهد، نمایشی از گذشته شهر و بخش بزرگی از هویت آن هستند که علیرغم تمام ساخت و سازهای اتفاق افتاده، هنوز پابرجا و استوار باقی مانده اند.

یزدفردا؛ تماشای تاریخ ایران، همیشه یکی از بخش های جذاب برای سفر گردشگران خارجی به این کشور است. خانه های تاریخی مشهد، نمایشی از گذشته شهر و بخش بزرگی از هویت آن هستند که علیرغم تمام ساخت و سازهای اتفاق افتاده، هنوز پابرجا و استوار باقی مانده اند. این خانه ها ترکیبی از هنر، مذهب و الگوهای معماری هستند که هر ساله پای تعداد زیادی گردشگر را به سوی خود باز می کنند. خانه تاریخی ملک مشهد، یکی از همان سندهای تاریخی است که با بازدید از آن، بخشی از فرهنگ شهر را بهتر می شناسیم. برای آشنایی با این خانه، در این محتوا با سفر با تو همراه شوید.

 

 ویژگی های خانه تاریخی ملک

این خانه در تور مشهد یکی از بناهای بسیار شگفت انگیز و زیبا است که در دوره قاجار احداث شده است و در حال حاضر یکی از مراکز اصلی آموزش در خصوص هنر و صنایع دستی در شهر مشهد است. این خانه در سال 1998 میلادی به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مالک خانه فردی به نام حاج حسین ملک، از ثروتمندان و افراد نیکوکار شهر مشهد بود. حاج حسین در جوانی به اداره املاک پدر خود همت گمارد. وی در زمان حیات خود اموال زیادی داشت و از سال 1316 آغاز به وقف برخی از این اموال نمود. کتابخانه ملک، بیمارستان رضوی چناران، بیمارستان سجادیه تربت جام نمونه هایی از وقف های حاج حسن ملک می باشند. وی حتی در سال 1348 باغ وکیل آباد را نیز وقف مردمان مشهد نمود.

زیربنای خانه تاریخی ملک 600 متر مربع است. ساختمان اصلی خانه در گذشته بسیار وسیع تر بوده، ولی در حال حاضر تنها قسمت بیرونی آن که دارای دو طبقه می باشد، باقی مانده است. متأسفانه قسمت اندرونی خانه به صورت کامل تخریب شده است.

 نما، آجرکاری و کاشی کاری شده است و معماری بنا تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی است. سقف خانه چوبی و منبت کاری شده است و در پذیرایی خانه، یک شومینه زیبا که گچبری بر روی آن انجام شده، مشاهده می شود.

در محوطه حیاط، یک حمام قدیمی قرار دارد که بخش قابل توجه این خانه است و تنها نمونه به جای مانده از حمام های خصوصی در زمان قاجار است. زیرا در آن زمان وجود حمام در خانه به عنوان امری نایاب تلقی می شد. این حمام دارای بخش های مختلفی مانند گرمخانه، نمازخانه، آتشدان، سرویس بهداشتی، انبارهای چوب و سوخت است.

در بنای باقیمانده از ساختمان این خانه، موزه ای از اشیاء متعلق به زمان قاجار و همچنین صنایع دستی و سنتی استان خراسان در معرض نمایش قرار داده شده است.

مرکز آفرینش و پژوهش هنرهای سنتی (خانه ملک)

این مرکز که در خانه ملک قرار دارد، موزه ای زنده است که در آن می توان هنرمندان زیادی را مشغول خلق آثار خود مشاهده کرد و از نزدیک با بهترین استادان صنایع دستی آشنا شد و با آنها صحبت کرد. تعدادی از آثار نیز در این بخش به نمایش گذاشته شده اند.

 حتی در برخی ایام مانند ایام نوروز در تور مشهد سفر باتو ، کارگاه های آموزشی و هنری در این قسمت برگزار می شود. کارگاه هایی مانند میناکاری، نگارگری، حکاکی سنگ، قلم زنی، معرق، گلیم بافی، سوزن دوزی و غیره نمونه هایی از ورک شاپ هایی این مرکز هستند.

 فعالیت های فرهنگی و فعالیت های هنری که در این مرکز صورت می گیرد، همگی در راستای حفظ و ترویج صنایع دستی و هنرهای ایرانی هستند. به ویژه هنر سوزن دوزی یکی از محبوب ترین زمینه های کاری در این مرکز است. بسیاری از آثار سوزن دوزی شده و طرح های قدیمی که امروزه در صنعت مد استفاده نمی شوند، در این جا بسیار مورد توجه قرار گرفته اند.

در این بخش بازدیدکنندگان و گردشگران می توانند علاوه بر تماشای این آثار هنری زیبا، در صورت تمایل نسبت به خرید آنها نیز اقدام نمایند.

بسیاری از آثاری که توسط هنرمندان این مرکز خلق شده اند، در نمایشگاه های داخلی و خارجی به نمایش گذاشته شده اند. هر سال خانه تاریخی ملک در ایام تعطیلات به ویژه ایام نوروز میزبان هزاران گردشگر ایرانی و خارجی است. برخی از آیین های سنتی نیز در قالب تابلوهای نگارگری در این مرکز به نمایش گذاشته شده اند.

 آدرس و ساعت بازدید از خانه تاریخی ملک

خانه تاریخی ملک، در قسمت شرقی خیابان امام خمینی ( سه راه دارایی)، مشهد واقع شده است. این خیابان را در گذشته ارگ می نامیدند.

ساعات بازدید از خانه تاریخی ملک، همه روزه از ساعت 9 صبح الی 19 است.

 در هر تاریخی که به مشهد سفر می کنید، تماشای این عمارت مجلل و زیبا را از دست ندهید. می توانید قبل از سفر به سایت سفر با تو مراجعه نمایید و در قسمت تور مشهد، یکی را انتخاب و نسبت به رزرو آن اقدام نمایید.

در صورتی که در پی یافتن مناسب ترین قیمت برای تورهای گردشگری داخلی و خارجی می گردید، می توانید سری به سایت سفر با تو بزنید و با مقایسه قیمت ها بین آژانس های مختلف، مناسب ترین آنها را انتخاب و رزرو نمایید.   

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا