نمایندگی یزدفردا -زارچ : بخشدار زارچ با بيان اينكه اين بخش در سفر اول هيات دولت مصوبه‌اي نداشته است، برنامه‌های پیشنهادی این بخش جهت سفر دوم رئیس جمهور به استان یزد تشریح کرد.

به گزارش خبرنگاریزدفردا از زارچ :سید غلامرضا طبائی گفت: با توجه به درخواست ادارات و نهادهای منطقه 21، برنامه پیشنهادی ارائه شده که هزینه‌ای بالغ بر 106میلیارد ریال در برخواهد داشت.

وي در ادامه گفت: در آموزش و پرورش که بیشترین برنامه‌های پیشنهادی مربوط به این اداره می‌باشد سه برنامه پیشنهادی مربوط به توسعه فضای آموزشی دبستان 15 خرداد سرچشمه و دبستان شهیده کریمی و پیش دانشگاهی دخترانه سادات بوده است که با توجه به تراکم زیاد دانش‌آموزی در سه آموزشگاه نیاز است تا طبقه دوم آموزشگاه‌هاساخته شود که هزینه برای ساخت طبقه دوم سه آموزشگاه قریب به 5 میلیارد ریال برآورد شده است.

وی برنامه دیگر آموزش و پرورش را ساخت مجتمع فرهنگی و ورزشی برای دانش‌آموزان عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه هیچگونه امکانات فرهنگی، هنری و ورزشی برای دانش آموزان خوش استعداد این منطقه بالاخص بانوان وجود ندارد و همچنین با وجود زمین 12 هزار متری جهت این منظور، انتظار می‌رود با ساخت این مجتمع علاوه بر استفاده دانش‌آموزان این منطقه بتوان در برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌های استانی و کشوری از این مجتمع استفاده کرد که هزینه‌ای بالغ بر 20 میلیارد ریال برآورد شده است.

تکمیل راهنمایی خیری شهید ترابی سرچشمه زارچ با هزینه 500 میلیون ریال با توجه به کمبود شدید فضای آموزشی در سرچشمه، تکمیل آزمایشگاه و پژوهشسرای خیری شهید باقیان با هزینه 900 میلیون ریال با توجه به نبود آزمایشگاه و پژوهشسرای دانش آموزی در منطقه و نیاز مبرم دانش آموزان و بحران در این زمینه، ساخت آموزشگاه خیری پیامبر اعظم(ص) با هزینه 2 میلیارد ریال با توجه به کمبود فضای آموزشی در حد فاصله زارچ و روستای اله آباد از دیگر برنامه‌های پیشنهادی آموزش و پرورش می‌باشد که بخشدار زارچ به آن اشاره کرد.

طبائی، راه اندازی شبکه IT مدارس منطقه را از ديگر برنامه‌های پیشنهادی آموزش و پرورش عنوان کرد و مزایای آنرا ارتباط بهتر بین مدارس و اداره و سازمان متبوع و نظارت اداره بر عملکرد آموزشگاه‌ها، استفاده بهینه از امکانات فناوری جدید، صرفه جویی در هزینه‌ها، ارتباط خانواده‌ها با مدارس و اداره، بهبود کیفیت آموزشی و تقویت نقش خانواده‌ها در آموزش دانش آموزان بیان کرد.

وي برنامه پیشنهادی سازمان بهزیستی این منطقه را احداث مرکز توانبخشی و ساختمان اداری با هزینه ای بالغ بر 6 میلیارد ریال ذکر نمود و خاطرنشان کرد: با توجه به جمعیت 16 هزار نفری و متمرکز در شهر زارچ و وجود 600 نفر معلول، وجود مرکز تخصصی توانبخشی ضروری می‌باشد و همچنین ساختمان فعلی اداری این سازمان با قدمت 20 سال و در قالب منزل طراحی شده است و ساختمان جدید با ساختار مناسب با فعالیت‌های بهزیستی ضروری می‌باشد.

وی گفت: ساخت ساختمان جهت جامعه معلولین زارچ از دیگر برنامه‌های پیشنهادی منطقه می‌باشد که این موسسه از سال 84 تأسیس شده و تاکنون 400 نفر عضو فعال دارد که در این راستا زمین خیری به این موسسه واگذار شده که نیاز به 500 میلیون ریال هزینه جهت ساختمان موسسه می‌باشد.

طبائی از جمله طرح‌های پیشنهاد ورزشی در منطقه را احداث سالن ورزشی ویژه برای جانبازان و معلولین، سالن وررشی ویژه برای بانوان، احداث دو سالن ورزشی انفرادی، احداث زورخانه و استخر شنا عنوان کرد.

وی از برنامه‌های پیشنهادی در زمینه بهداشت و درمان برای این منطقه را ساخت مرکز بهداشتی، درمانی شبانه روزی برشمرد که 40 درصد آن توسط یک نیکوکار زارچی در زمینی به متراژ 2 هزار و 460 مترمربع و زیر بنای يك هزار و 460 ساخته خواهد شد که 4 میلیارد و 400 میلیون ریال اعتبار دولتی برای تکمیل آن نیاز می‌باشد.

بخشدار زارچ مهمترین برنامه اداره آب و فاضلاب زارچ را بازسازی تأسیسات شبکه توزیع آب این منطقه با توجه به فرسوده بودن و عمر بالای شبکه توزیع آب در زارچ ذکر کرد و افزود: تاکنون يك میلیارد و 98 میلیون ریال هزینه شده و 3میلیارد ریال اعتبار برای 12 کیلومتر شبکه فرسوده منطقه نیاز می‌باشد.

وی گفت: فعالیت‌های فرهنگی، تبلیغاتی و آموزشی در جهت کاهش مصرف آب و خرید و نصب شیرآلات کاهنده مصرف آب از دیگر برنامه‌های پیشنهادی اداره آب و فاضلاب این منطقه است که هزینه‌ای بالغ بر 4 میلیارد ریال در برخواهد داشت.

طبائی در ادامه تأکید کرد: تأمین اعتبار يك میلیارد ریالی جهت تنها سالن در حال ساخت چند منظوره هلال احمر زارچ که از سال 85 آغاز شده و نیاز ضروری این منطقه هم می‌باشد که باعث خواهد شد ادارات و نهادهای منطقه از این سالن استفاده نمایند.

وی در ادامه گفت: با توجه به اینکه منطقه زارچ قطب دامداری و کشاورزی بوده لذا ساخت مرکز آموزشی و ترویج خدمات جهاد کشاورزی از طرف جهاد کشاورزی این منطقه پیشنهاد گردیده که اعتباری قریب به يك ميلیارد و 500 میلیون ریال جهت ساخت سالن آموزشی با زیر بنای 185 متر مربع نیاز می‌باشد.

وی در بخش فرهنگ و ارشاد این منطقه ساخت سالن آمفی تئاتر چند منظوره با توجه به هنرمندان زیاد در این منطقه و علاقه وافر آنها جهت فعالیت‌های فرهنگی، هنری یک امر ضروری دانست و گفت: برای ساخت این سالن اعتباری نزدیک به 5 میلیارد ریال برآورد شده است.

طبائی اضافه کرد: احداث کتابخانه عمومی شهید بابایی با توجه به کمبود فضای فرهنگی و مطالعاتی منطقه با هزینه 5 میلیارد ریالی از جمله پیشنهادهای دیگر فرهنگ و ارشاد زارچ می‌باشد.

بخشدار زارچ در ادامه به توسعه روستای طامهر این بخش اشاره کرد و گفت: یکی از نیازهای این روستا احداث یک معبر اصلی به میزان يك هزار 500 متر و دو معبر فرعی به میزان یک هزار متر می‌باشد که عدم وجود معابر مذکور باعث عدم دسترسی اهالی به چشمه قنات عدم ماشین رو بودن از پائین به بالادست روستا و مشکلاتی برای کشاورزی و دامداری روستا شده است.

وی از جمله پیشنهادهای دیگر منطقه را مربوط به تأسیس ساختمان اداری جهت اداره برق زارچ بیان کرد و گفت: برای این منظور زمینی به مساحت 2 هزار و 500متر با زیر بنای 500 متر مربع با انبار و پارکینگ پیشنهاد شده که اعتباری حدود 4 میلیارد ریال نیاز است.

بخشدار زارچ گفت:یکی دیگر از نیازهای ضروری این منطقه با توجه تمرکز جمعیت در مرکز بخش، ایجاد پارک بزرگ شهر است که در این راستا زمینی به وسعت 6 هکتار در جنوب شهر زارچ در نظر گرفته شده که هزینه‌ای نزدیک 12 میلیارد ریال برآورد شده است.

وی همچنین تخصیص اعتبار 10 میلیارد ریالی برای قنات زارچ که طولانی‌ترین و یکی از قدیمی‌ترین قنات‌های کشور محسوب می‌شود و در حال نابودی است از جمله برنامه‌های پیشنهادی این منطقه می‌باشد.

طبائی در پایان اظهار امیدواری کرد: با توجه به اینکه این منطقه علاوه بر پیشنهادهای مذکور، نیازهای فراوان دیگری هم دارد نسبت به توجه خاص مسئولین استان به تنها بخش شهرستان یزد همانند سایر مناطق استان از مصوبات سفر رئیس جمهور بی بهره نماند و مایه خوشحالی مردم با ایمان و ولایت مدار بخش زارچ باشد

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا