توسعه گردشگری آب که که ایده ای بسیار جالب و نو است در حالی در یزد مغفول مانده که می تواند مهره تحول گردشگری این استان باشد.

 گردشگری که یکی از عناصر اصلی جهانگردی به شمار می رود و امروز به عنوان سومین صنعت درآمدزا در جهان شناخته شده ، بدون آب تعریفی ندارد و از بین می رود.

ایران یکی از کشورهایی است که با دارا بودن چهار فصل متفاوت می تواند هر ساله پذیرای گردشگران خارجی باشد و به واسطه این ویژگی آب و هوایی منحصر به فرد، به اقتصاد خود رونق بخشد.

توسعه گردشگری آب که ایده ای بسیار جالب و نو می باشد در مناطقی نظیر یزد که از مهمترین قنوات برخوردار است و زندگی مردمانش برپایه آن شکل گرفته می تواند نقطه آغاز تحولی بزرگ باشد.

البته اگر چه این صنعت می تواند باعث رونق گردشگری شود، ولی از طرفی عدم مدیریت صحیح آن، آسیب به منابع آبی مهم و محدود را در پی دارد که جلوگیری از این امر تنها با مدیریت صحیح و سیاست گذاری های مناسب امکان پذیر می گردد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد هم وجود بیشترین قنوات در این استان را عامل مهمی در توسعه گردشگری آب دانست و اظهار کرد: گردشگری آب به عنوان یک میراث فرهنگی، از این جهت مهم است که در گذشته ابنیه، تاسیسات و سازه هایی وجود داشته که اجداد ما به بهترین شکل آب را تأمین و مدیریت می کردند.

وی افزود: این سازه ها و میراث برجای مانده از گذشته با برنامه ریزی دقیق ایجاد شده تا از آب هر چقدر هم به میزان کم، بهترین استفاده صورت گیرد.

محمدمهدی جوادیان زاده با بیان این که ترویج فرهنگ گردشگری آب در دنیایی که برای همه مردم نحوه استفاده از آب در گذشته مبهم است، بسیار حائز اهمیت می باشد، گفت: سازگاری با اقلیم تنها راهکار نجات بشر امروزی است بنابراین لازم است افراد با شیوه های درست مدیریت مصرف آب آشنا شوند.

وی با اشاره به این که عمده سازه های استان در حوزه قنات می باشد و زیر زمین مدفون شده است، خاطرنشان کرد: این موضوع، گردشگری از آن ها را سخت می نماید و از دیدگاه فرهنگ نیز یک میراث ناملموس است و به سادگی قابل لمس کردن نیست.

جوادیان زاده با تاکید بر لزوم شفاف و روشن شدن این میراث ناملموس، بیان کرد: موزه آب یکی از اقدامات انجام شده در راستای این شفاف سازی است که به عنوان میراثی ارزشمند، ابنیه زیبایی را در چندین قرن قبل نشان می دهد.

وی با بیان این که موزه آب می تواند به عنوان مبنای توسعه گردشگری آب قرار گیرد، یادآور شد: طرح توسعه موزه آب یکی از اقدامات در دست اقدام شرکت آب منطقه ای برای توسعه گردشگری آب است.

این مسئول با اشاره به این که تا کنون میراث ناملموس آب مغفول مانده و فعالیتی جدی در این بخش انجام نشده است، گفت: اخیرأ وزارت نیرو به حوزه گردشگری آب توجه ویژه ای داشته و با سازمان میراث فرهنگی کشور تفاهم نامه ای منعقد نموده تا بر اساس آن بتوان در این زمینه اقدامات جدی تری نسبت به گذشته انجام داد.

وی در پایان با بیان این که گردشگری در حوزه آب، ظرفیت و پتانسیل بسیار خوبی برای جذب گردشگران خارجی دارد، تصریح کرد: به نظر می رسد که ظرفیت خوبی در یزد مدفون شده که به واسطه آن می توان گردشگری استان را متحول نمود.

 

 

 

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا