مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه ای یزد، با تاکید بر لزوم جلوگیری ازصدور مجوز احداث گلخانه در حریم کیفی منابع آب شرب، گفت: احداث گلخانه ها در حریم کیفی منابع آب شرب، سلامت مردم را تهدید می کند.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد، فرماندار اشکذر در جلسه شورای حفاظت منابع آب این شهرستان که با حضور مدیر دفتر مهندسی رودخانه ها و سواحل، مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه ای یزد، رئیس اداره منابع آب شهرستان های یزد و اشکذر و دیگر اعضا برگزار شد با اشاره به حساسیت زیاد زون آب شرب چرخاب در برابر منابع آلوده کننده، گفت: باید با واحدهای آلوده کننده  این منابع آبی به طور جدی برخورد شود چرا که سلامت و کیفیت آب مردم خط قرمز ما است و تمام توان خود را در مجموعه شهرستان برای حفظ سلامتی مردم به کار گرفته ایم.

در ادامه این نشست «ناهیدغلامنژاد» مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب با اشاره به خطرات ایجاد گلخانه ها در حریم چاه های شرب، اظهار کرد: ضروری است از صدور مجوز احداث گلخانه در حریم کیفی منابع آب شرب جلوگیری و با گلخانه های متخلف نیز برخورد شود.

وی با بیان این که تاثیر نفوذ مواد حاصل از کود و سموم در کشت گلخانه ای با کشت  باز قابل مقایسه نیست، تصریح کرد: محصولات کشاورزی در طول سال کشت نمی شوند و برای کشت آن ها نیز از کود و سم زیادی استفاده نمی گردد در حالیکه درکشتهای گلخانه ای بالاخص در گلخانه های مسقر در مجاورت زون های شرب موضوع نگران کننده نفوذ مواد سمی به داخل منابع آب زیرزمینی است

غلامنژاد به فعالیت کشتارگاه ها و دفع غیر بهداشتی فاضلاب برخی از واحدها اشاره کرد و گفت: کشتارگاه ها حجم فاضلاب و آلایندگی خیلی زیادی دارند و در اثر گذر زمان نیز به سفره های آب زیرزمینی نفوذ می کنند.

رئیس اداره منابع آب شهرستان های یزد و اشکذر شرکت آب منطقه ای یزد نیز با تشریح اقدامات انجام شده در راستای حفاظت از منابع آب این شهرستان اظهار کرد:  نصب کنتور های هوشمند بر روی تمامی چاههای صنعتی و کشاورزی تا پایان سال برنامه ریزی شده است. وی با اعلام خبر ارائه تسهیلات بانکی به چاههای کشاورزی در جهت خرید کنتور های هوشمند افزود: خوشبختانه طرح حاتم بانک انصار به منظور مساعدت با کشاورزان  مدنظر قرار گرفته و در حال حاضر کشاورزان با مراجعه به دفاتر منتخب پیشخوان دولت، ضمن معرفی به بانک، امکان عقد قرارداد کنتور هوشمند فراهم شده است.

باقری با اشاره به چاههای صنعتی شهرستان اشکذر نیز افزود: عمده چاههای صنعتی در حال حاضر مجهز به کنتورهای هوشمند حجمی شده اند و برنامه ریزی لازم برای تعداد چاههای فاقد کنتور نیز جهت نصب تا پایان سال جاری به عمل آمده است.

این مسئول در پایان با اشاره به ضرورت تعامل و هماهنگی بین ارگانها در صدور مجوزات گلخانه تصرح نمود: بنا بر مصوبات شورای حفاظت منابع آب استان و همچنین شورای حفظ حقوق بیت المال، ارگانهای صادر کنده مجوز گلخانه ملزم به استعلام از آب منطقه ای می باشد تا مباحث قانونی از قبیل رعایت حریم کیفی چاههای آب شرب و اثبات حقابه متقاضی مورد بررسی قرار گیرد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا