علامت "شیرینی سنتی یزد" یک علامت قابل حمایت نیست، بنابراین شما نمی توانید شخص دیگری را از استفاده از آن منع نمایید و هیچ کس نیز نمیتواند از استفاده شما جلوگیری کند. این علامت کاملا توصیفی است. در مثالهای زیر فرض می کنیم که علامت تجاری دارای حداقل شرایط لازم و قانونی هستند و تنها سوال باقی مانده این است که چه کسی با علائم متضاد آشنا است. به یاد داشته باشید که دو کسب و کار ممکن است دارای برندها یا علائم یکسان یا مشابه باشند. مانند خطوط هوایی هما و هتل هما. اقدامات صورت گرفته در این مورد ممکن است موجب سردرگمی مصرف کننده گردد. اگر دو برند مشابه محصولات مختلف را شناسایی کرده و در بازارهای مختلف کار کنند، احتمال گیج شدن مشتریان کمتر است. با این حال، اگر تجارت یا صنعت در بازارهای مشترک و دارای نامهای مشابه باشند، ما باید مجموعه ای از عوامل را در نظر بگیریم تا بتوانیم شخص دارای حق تقدم و اولویت را تعیین نماییم.

 

    بانو حمیده زابلی – وکیل پایه یک دادگستری یزد -کارشناس ارشد حقوق مالکیت فکری

 

 برندها یا علائم تجاری یک ابزار ارتباطی موثر از لحاظ اقتصادی هستند. علائم تجاری به طور چشمگیری هزینه تصمیم گیری را کاهش می دهند. بدین نحو که به مشتریان امکان می دهد که محصول یا خدمات مورد نظر و مطلوب خود را از میان پیشنهادات رقابتی موجود در بازار به سرعت انتخاب کنند. برندها می توانند در یک علامت یا لوگوی تنها, ویژگی ها و پیام های فکری و احساسی مربوط به شرکت, شهرت, محصولات و خدمات شما و حتی سبک زندگی، آرزوها و خواسته های مصرف کننده و مشتری شما را پوشش دهند. برندها قادر هستند به طور مؤثری فراتر از مرزها، فرهنگ ها و زبان ها رفته و برای مالکان خود کار کنند. علامت و مارک های معروف می توانند به عنوان برند شناخته شوند، حتی زمانی که مردم بومی به زبان های مختلف صحبت می کنند و یک الفبای متفاوتی را می خوانند. مانند لوگوی منحنی مک دونالد و لوگوی ورزشی نایک. برندها با ارزش ترین دارائی شما هستند. آنها یکی از معدود دارایی هایی هستند که می تواند کسب و کار شما را با یک مزیت رقابتی بلند مدت تامین کنند. برندها معمولا تنها دارایی کسب و کار و حتی استارتاپ شما هستند که می توانند در طول زمان ارزش افزوده پیدا کرده و ارزشمندتر شوند. آنها بسیار قدرتمند هستند و ممکن است ارزشی فراتر از کسب و کار و تجارت اصلی شما پیدا می کنند و در صورت تمایل می توانند مسیر را برای توسعه کسب و کار شما هموار نمایند. در خصوص توسعه علامت تجاری در سطح داخلی می توان به شیرین عسل اشاره نمود که از “بیسکوئیت و شکلات” به “لبنیات , ماکارونی و غلات” توسعه یافته است و یا در سطح خارجی توسعه برند نایک از “کفش ورزشی” به “عینک و پوشاک” و برند VIRGIN از “خدمات خطوط هوایی” به “رسانه های سرگرمی و نوشیدنی های گازدار”.
علائم تجاری از حجم فروش قوی تر و حاشیه سود قوی تر حمایت می کنند و می توانند قانونا باعث ثبات قیمت شوند. اغلب دیدن تفاوت های اساسی موجود بین محصولات رقابتی دشوار است. اما برند و نام تجاری شما می تواند عامل مهمی در هدایت و کنترل تصمیم خرید مشتری شما باشد. تنوع قیمت در بین پیشنهادات رقابتی نیز اغلب با صددرصد و یا بیشتر در همان تنظیمات می تواند به اندازه زیادی تاثیر گذار باشد ، مانند یک روزنامه و مجددا، برند شما می تواند تفاوت ایجاد کند. در ایران حفاظت از برند وعلائم تجاری نسبتا ارزان هستند. هنگامی که شما موفق به ثبت یک علامت تجاری شده اید یک طول عمر بالقوه نامحدودی با تمدید برند برای خود به دست آورید. در ایران تمدید هر برندی می تواند هر ده سال یکبار بعد از ثبت انجام شود و تا زمانی که از آن برند در تجارت استفاده می شود نیز ادامه یابد. در صورت عدم تمدید به موقع, هر شخصی می تواند مالکیت آن را به دست آورد. (استثناهای خاصی برای این مورد استفاده وجود دارد که در اینجا مورد بحث قرار نخواهد گرفت (مانند برند آب حیات که برای اولین بار در سال ۱۳۸۵ ثبت شد.
http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/Brand-type.jpg

موضوع مقاله این هفته در باره گیجی و ابهامی است که اکثر صاحبان کسب و کار و تجار در ارتباط با برندشان با آن مواجه هستند. اکثر شما مراجعین سوال می کنید کسب و کار دیگری با همان برند مشابه برند شما در حال فعالیت است, تکلیف چیست؟! بد شانس تر از همه, یک نامه یا اظهارنامه تهدید آمیز نیز از طرف شخصی به شما ارسال گردیده است مبنی بر انکه شما متهم به نقض برند یا نام تجاری با کپی برداری از نام, لوگو یا علامت او می باشید. اظهارنامه و یا نامه های پی در پی توقف استفاده از برند و نام تجاری همه جا و در همه کشورها وجود دارند.
بنابراین پس از خواندن این مقاله، شما قادر خواهید بود تا خطرات بالقوه تجارت خود را مورد ارزیابی قرار داده و پاسخ آنها را هوشمندانه و با کارآیی بهتر بدهید. قبل از اینکه به موضوع مقاله  برسیم ، من باید این نکته را خاطر نشان سازم این مقاله, یک مشاوره حقوقی نیست و من صرفا اطلاعاتی در مورد قوانین به شما ارائه می دهم. بنابراین اگر با مسئله ای مربوط به برند و یا نام تجاری خود مواجه هستید، صرفا به این اطلاعات کلی اتکا نکرده و حتما با یک وکیل مدافع متخصص مشورت کنید. امیدوارم پس از خواندن این مقاله، شما بدانید که چه نوع اطلاعاتی را باید جمع آوری کنید و چه سوالاتی را باید بپرسید.
کسب و کار دیگری با همان برند مشابه برند ما در حال فعالیت است, تکلیف چیست؟! پاسخ کوتاه این است که "بستگی دارد". بستگی به اینکه آیا کسب و کار دیگر در همان تجارت, کسب و کار و یا صنعت شما است و اینکه آیا کسب و کار دیگر که دارای برند مشابه شما می باشد در همان بازار جغرافیایی قرار دارد . سوم آنکه چه کسی در ابتدا از علامت استفاده می کرده است و در نهایت چه کسی اولین بار علامت تجاری را ثبت کرده است.
بیایید چند فرض اساسی را بررسی کنیم:
1. این مقاله به همان اندازه که برای انواع علائم تجاری مفید است، برای نام های تجاری نیز دارای فوایدی است. بنابراین، شما در هر یک از مثال های زیر می توانید "شعار"، "آرم" یا "لوگو" را با "نام تجاری" جایگزین کنید.
2. هیچ یک از مثال های زیر در مورد "علائم مشهور" اعمال نمی شود. زیرا قوانین با برندهای مشهور به طور متفاوت رفتار می نمایند که از حوصله بحث خارج است. اما به طور خلاصه باید بگویم اگر نام کسب و کار خود را پس از یک برند یا نام مشهور نامگذاری کردید، بهتر است یک نام جدید را برای تجارت و یا صنعت خود انتخاب کنید. حتی اگر استدلال و دلایل خوبی در مورد اینکه چرا علامت مشهور را نقض نکرده اید نیز داشته باشید، شخص دیگر مطمئنا می تواند با صرف هزینه های زیاد برای وکیل و هزینه های دادرسی آن را از شما بگیرد. توصیه من اینست که تلاش کنید کار به آنجا نکشد زیرا ارزش ندارد.
3. در تمام مثالهای زیر فرض را بر آن بگیرید که نام تجاری شما واجد شرایط علامت تجاری است. بدیهی است، اولین گام در هنگام مواجهه با مسائل متعدد در مورد برند و علامت, تعیین این می باشد که آیا برندهای مورد ادعا,  قابل حمایت هستند.


  علامت "شیرینی سنتی یزد" یک علامت قابل حمایت نیست، بنابراین شما نمی توانید شخص دیگری را از استفاده از آن منع نمایید و هیچ کس نیز نمیتواند از استفاده شما جلوگیری کند. این علامت کاملا توصیفی است. در مثالهای زیر فرض می کنیم که علامت تجاری دارای حداقل شرایط لازم و قانونی هستند و تنها سوال باقی مانده این است که چه کسی با علائم متضاد آشنا است. به یاد داشته باشید که دو کسب و کار ممکن است دارای برندها یا علائم یکسان یا مشابه باشند. مانند خطوط هوایی هما و هتل هما. اقدامات صورت گرفته در این مورد ممکن است موجب سردرگمی مصرف کننده گردد. اگر دو برند مشابه محصولات مختلف را شناسایی کرده و در بازارهای مختلف کار کنند، احتمال گیج شدن مشتریان کمتر است. با این حال، اگر تجارت یا صنعت در بازارهای مشترک و دارای نامهای مشابه باشند، ما باید مجموعه ای از عوامل را در نظر بگیریم تا بتوانیم شخص دارای حق تقدم و اولویت را تعیین نماییم.
ادامه دارد...




مقالات مرتبط:

جستجو :

 

برند, قلب کسب و کار (47) 13 خرداد 1398

برند, قلب کسب و کار (47)

یزد فردا : آری, برند قلب تجارت, کسب و کار و استارتاپ شما است. در مقاله پیش رو تصمیم دارم دلایل اهمیت فراوان برندها یا علامت های تج ...

 

 درباره مبانی مالکیت فکری ورزش (46) 29 اردیبهشت 1398
مبانی مالکیت فکری

درباره مبانی مالکیت فکری ورزش (46)

یزد فردا : سازمان جهانی مالکیت فکری, سازمانی است که از جنبه های مختلف دارائی های ناملموس یا به عبارتی اموال و دارائی های فکری حمای ...

 

چند خطی درباره سال رونق تولید و حفاظت از اموال غیرمادی و فکری(45) 01 اردیبهشت 1398
حقوق مالکیت فکری

چند خطی درباره سال رونق تولید و حفاظت از اموال غیرمادی و فکری(45)

یزد فردا : با توجه به نامگذاری سال جدید به سال رونق تولید , حفاظت از اموال غیرمادی و فکری اهمیتی دوچندان یافته و شایسته توجه زیاد ...


 


 سرقت برند قديمی در يزد (44)
تاریخ: 27 اسفند 1397 - 23:56

 

 حفظ اعتبار برند در برابر سوء استفاده (43)
تاریخ: 12 اسفند 1397 - 23:50



 

 حمایت قانونی مناسب از طرح و بسته بندی کالاها (41)
تاریخ: 09 بهمن 1397 - 23:18



 مروری بر سوء تفاهمی در مورد ثبت جهانی شهر یزد (40)
تاریخ: 04 دی 1397 - 23:48


 
 کلاهبردارانی در شکل موسسات حقوقی و ثبتی در حوزه مالکیت فکری
تاریخ: 19 آذر 1397 - 00:20

 

 
 داستان حضور تاجر کویتی در نمایشگاه یزد و خطر سرقت نامحسوس صنایع دستی(38)
تاریخ: 28 آبان 1397 - 22:46

 

 

 ضرورت داشتن برند جهت صادرات (37)
تاریخ: 21 آبان 1397 - 00:03

 

 حقوق قانونی طراحان مد ولباس (36)
تاریخ: 13 آبان 1397 - 22:48

 

 آیا می دانید شرط حمایت از اختراع، افشای کامل آن است؟ (35)
تاریخ: 16 مهر 1397 - 00:09

 

 ممنوعیت تقلید نام و علامت نشریات الکترونیکی (34)
تاریخ: 08 مهر 1397 - 23:45

 

 حمایت قانونی از پایگاه داده ها با بهره از حقوق مالکیت فکری (33)
تاریخ: 02 مهر 1397 - 00:07

 

 پیش درآمدی بر حقوق قانونی آواز خوانان ایران (32)
تاریخ: 25 شهریور 1397 - 22:58

 

 نکات کلیدی درباره نحوه ایجاد , اجرا و توسعه ایده استارتاپی(31)
تاریخ: 19 شهریور 1397 - 00:06

 

 اساسی ترین راه حفظ استارتاپ(30)
تاریخ: 05 شهریور 1397 - 01:25

 

 آشنایی با کاسبان حق اختراع یا طرح صنعتی (29)
تاریخ: 07 مرداد 1397 - 23:52

 

  حقوق نشر،عرضه،اجرا و بهره برداری مادی از نرم افزار(28)
تاریخ: 03 تیر 1397 - 23:40

 

 تصورات اشتباه رائج در مورد برند (27)
تاریخ: 21 خرداد 1397 - 00:40

 

 بایدها و نبایدهای علامت تجاری و نام تجاری (26)
تاریخ: 06 خرداد 1397 - 23:34

 

 راه های جلوگیری از اشتباهات رایج علامت تجاری (25)
تاریخ: 30 اردیبهشت 1397 - 23:35

 

 چگونگي ثبت مراحل اختراع (24)
تاریخ: 24 اردیبهشت 1397 - 23:37

 

 چگونه بدانم اختراعم قابل ثبت می باشد؟ (23)
تاریخ: 16 اردیبهشت 1397 - 23:34

 

 
  اثر و پدیده قابل ثبت و حمایت قانون مالکیت فکری است؟ (22)
تاریخ: 09 اردیبهشت 1397 - 23:34

 

 حقوق مالکیت معنوی عکس توسط قانون کپی رایت محافظت می شود(21)
تاریخ: 27 اسفند 1396 - 23:35

 

 چرا مالکان برند حاج خلیفه رهبر از حق مالکیت انحصاری خود و آبروی یزد دفاع نمی کنند؟ (20)
تاریخ: 20 اسفند 1396 - 23:35

 

 حمايت قانوني از نرم افزارهای رایانه ای زیر چتر حقوق مالکیت فکری (19)
تاریخ: 13 اسفند 1396 - 23:36

 

 آثار ترجمه شده هم شامل حق مالکیت فکری می شود؟(18)
تاریخ: 06 اسفند 1396 - 23:35

 

 آشنایی با مبانی اسرار تجاری به عنوان یکی از مصادیق مالکیت فکری (17)
تاریخ: 23 بهمن 1396 - 23:35

 

  غفلت مالکان برند (16)
تاریخ: 15 بهمن 1396 - 23:35

 

 گزارش تصویری: كارگاه آموزشی برند(علامت تجاری) و ويژگی های لازم برای ثبت (15)
تاریخ: 01 بهمن 1396 - 23:35

 

 بي توجهي به اموال فكري ، تهديدي براي شركتها (14)
تاریخ: 24 دی 1396 - 23:35

 

 مجازات های پيش روی ايده دزدی و دستبرد فكری(13)
تاریخ: 03 دی 1396 - 23:35

 

 نحوه جلوگيري از سرقت اختراع (12)
تاریخ: 26 آذر 1396 - 23:35

 

 ثبت نشان جغرافیائی تنها راه گریز از خطر دست رفتن سرمایه های ملّی ایران(11)
تاریخ: 19 آذر 1396 - 23:35

 

 گزارش تصویری: آشنایی با موسسه حقوقی بیان، مرکز تخصصی در حوزه مالکیت فکری (10)
تاریخ: 12 آذر 1396 - 23:37

 

 برخی از چالشهایی که در ثبت مالکیت فکری ممکن است با آن روبرو می شوید (9)
تاریخ: 05 آذر 1396 - 23:08

 

 چرا برند معروف اكبر جوجه پس از سي سال ابطال ميشود؟ (8)
تاریخ: 23 مهر 1396 - 23:35

 

 
 اهمیت و ضرورت آشنایی با حقوق مالکیت معنوی (7)
تاریخ: 16 مهر 1396 - 23:35

 

 آیا می دانید چه علامت تجاری قابل ثبت و حمایت می باشد؟ (6)
تاریخ: 09 مهر 1396 - 23:35

 

 چرا ثبت اختراع امری حیاتی و ضروری برای مالک آن محسوب می شود؟ (5)
تاریخ: 02 مهر 1396 - 23:35

 

 علامت تجاری چیست و چه تفاوتی با برند دارد؟ (4)
تاریخ: 26 شهریور 1396 - 23:35

 

 از طرح جدید محصولات تولیدی خود یا بسته بندی منحصر به فرد آنها محافظت نمایید(3)
تاریخ: 19 شهریور 1396 - 23:35

 

 آیا ایده خلاقانه به خودی خود به عنوان اختراع قابل ثبت و حمایت قانونیست؟(2)
تاریخ: 12 شهریور 1396 - 23:27

 

 مالکیت فکری و اهمیت آن (1)
تاریخ: 05 شهریور 1396 - 23:43

 





  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا