یزدفردا :حداد دادستان استان یزد در روز سردفتران ضمن تبریک این روز به سردفتران استان افزود:ای کاش نام دفاتر بر می گشت به اصل خود یعنی محضر که جامعیت و اعتبارش به این بود که این اسناد یک زمانی در نزد عالمان و بزرگان و شیخ الاسلام هایی بود که قطعا سردفتران هم توانستند این اعتبار را حفظ کنند .

به گزارش بنیامین عندلیب  خبرنگار یزدفردا "وی در ادامه افزود :حجم تخلفات سردفتران استان یزد نسبت به سایر استانها بسیار بسیار کم است و از این جهت خدا را شاکریم ،و امید واریم این اعتبار و اعتماد همچنان ادامه پیدا کند و دادگستری هم بتواند  تعامل با سردفتران استان را حفظ کند .

قاضی حداد در ادامه افزود:امید واریم در سطح کلان حقوق صنفی این عزیزان در قوه قضاییه پی گیری شود  و در بحث تقسیم اسناد و نظارت هایی که ممکن است صورت پذیرد، این انتظار وجود دارد  که مطالبات سردفتران را لحاظ کنند .

دادستان استان یزد در ادامه با اشاره به سخنان  دشتی رییس کانون سردفتران کشور مبنی بر این که بعضی از بی دقت ها بر سر دستمزدها و حق التحریرها و...شاید بستری باشد برای تخلف ،اظهار داشت :سخن سخن درستی است اما ما اعتقاد داریم اعتبار دفاتر اسناد رسمی را خصوصا در یزد باید حفظ کنیم .هم وکلا و هم قضات و سردفتران اسناد رسمی ممکن است  مشکلاتی را داشته باشند اما قاضی باید قضاوت کند،نه دلالی ،وکیل باید وکالت بکند نه دلالی ،سردفتر هم به همچنین !!! وامید واریم آن اندک مواردی که سردفتران از وظیفه خود غافل می شوند با کمک کانون کمک شود تا این اتفاق نیافتد .تا ما شرمنده دوستان خصوصا در بحث زمین خواری نشویم .

وی در ادامه به مواردی را که دکتر دهشیری  رییس کل دادگستری استان یزد لازم دانستند در امروز یاد آوری شود اشاره کرد و گفت:یکی از مواردی که ایشان فرمودند " با عنایت به اینکه رییس قوه قضاییه بررسی و اصلاح قوانین  را در دستور کاری خود دارند  ، اگر اصحاب ثبت  پیشنهاد و انتقادی در رابطه با  بحث کار آمدی قوانین مرتبط با اسناد و دفاتر اسناد رسمی  و بخشنامه ها  دستوالعمل ها را ،خصوصا بحث های مربوط به ثبت  را داشته باشند می توانند  از طریق رییس کل دادگستری  انتقال دهند  و اصلاح قوانین  پی گیری  شود .

دومین نظر ایشان  تنظیم  نظام نامه و مرامنامه حرفه ای برای سردفتران البته ضوابطی وجود دارد  ولی شاید در سطح استان با توجه به اموری که با آن  درگیر هستند، لازم باشد .

اهمیت نظام تمجید و تشویق سردفتران به صورت فصلی یا سالانه

اصلاح نظام اطلاع رسانی و نظام نوین اطلاع رسانی در انعکاس مزایای تنظیم اسناد رسمی  در نزد مردم

اصلاح نگاه عمومی مبنی بر هزینه زیاد تنظیم اسناد

بازخورد گیری از عملکرد اسناد رسمی در استان و میزان رضایت عمومی

ترویج فرهنگ صلح و سازش در دفاتر

گفتنی است : این مراسم که به مناسبت ششم دی ماه روز سردفتران در هتل ارگ یزد با حضور دکتر دشتی رییس کانون سردفتران کشور و دکتر دهشیری رییس کل دادگستری استان یزد و مدعوین دانشگاهی برگزار شد

 

 

 بنیامین عندلیب

 










  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا