مطالبات ِ فرهنگیِ دارالعباده صدها میلیارد تومان است!!!
آقای احمدی نژاد! مطالبات فرهنگی را از دیگر مطالبات ِ اجتماعی و تخصّصی جدا کنید (سفر سوم رییس جمهور به یزد (5))

رضا بردستانی

تقریباً تمامی دست اندر کاران فرهنگی کشور می دانند که رویکرد اساسی و اصلی دولت دهم، فرهنگی است و صد البته، همگان در این ارتباط مطلع و در جریان هستند که دولت، در یک حرکت کاملا امید بخش و خوشحال کننده! برای 5 سالِ پیشِ رو، مصوباتِ فرهنگیِ گسترده ای را تدارک دیده است و در قالب همین رویکرد و تزریق شوک گونه ی بودجه های فرهنگی! در نخستین سال و در ابتدایی ترین حرکت؛ 1500میلیارد تومان را اختصاص به امور و احوالات فرهنگی داده است. این بودجه به عنوان یک بسته ی کاملا هدایت شده و در نوع خود ویژه! خارج از بودجه های رایج سالانه تعریف و نهادینه شده است.

در 115 روز گذشته (5 مهر ماه 1389 و درج نخستین شماره از این سلسله نوشتار در همین سایت خبری "یزد فردا" )و پس از آگاه شدن از بودجه ی بسیار اندک فرهنگی یزد که در بسته ای نحیف! تعریف شده بود(18میلیارد تومان) ، البته با توجه به پتانسیل ها و آگاهی از بایدها و نباید ها ، دو هفته یک بار، یکی از لایه های این بودجه را مورد بررسی و کنکاش قرار دادیم و در هشتمین تلاش، برای تأکید بر باور این مهم که بودجه ی فرهنگی، بودجه ای مهم و تأثیر گذار در تمامی ابعاد اجتماعی می باشد و نیز اعلام آمادگی جذب این بودجه توسط سطوح متعدد و کارآمد فرهنگی استان دارالعباده، باید اذعان نمود که نیاز و مطالبه ی بودجه ی فرهنگی در این سرزمین سراسر خوبی، بالغ بر صدها میلیارد تومان است. اعتقاد و تأکید فراوان داریم بر لزوم توجه بیشتر به یکی از فرهنگی ترین و در عین حال تاریخی ترین استان های ایران نه برای پایه گذاری و آغاز به کار بلکه به منظور حفظ و ارتقاء مدل های فرهنگی که در طی قرون و اعصار مختلف، در تمامی لایه های اجتماعی نهادینه شده است و این پویندگی، در شرایط حالِ حاضر جامعه ی اسلامی ایران، مشهود و باور پذیر است . در سایه همین اندیشه ها و باورها، انتظار داریم که با هر نگاه و رویکردی که دولت در تعریف مدل پسندیده ی رویکرد فرهنگی برای خود تعریف نموده است ، نگاه و بینش خود را در مورد برخی استان ها، علی الخصوص یزدِ دارالعباده و دارالعلم، به سمت و سویی هدایت نماید که وضعیت حال، اگر مطلوب و مورد اقبال سیاستگذاران فرهنگی است ! این اقبال و مقبولیت حفظ، حراست و حمایت ویژه شود.

نوشتار فعلی در حالی به رشته ی تحریر در می آید که قطع به یقین، تمامی تصمیمات فرهنگی در قالب نگاه ویژه ی فرهنگی دولت دهم و با نام مصوبات دور سوّم سفرهای استانی، نهایی شده است و به تأیید و تصویب اولیه نیز رسیده است اما، در قالب این نوشتار که به انگار خود ، از طریق مرز های نامرئی رسانه ، رو در رو با بالاترین قدرت اجرایی ایران پر افتخار و سراسر اسلامی سخن می گوییم یک اختلاف و تفاوت کوچک بین این نوشتار با دیگر نوشته هایی که تاکنون رقم می خورده است وجود دارد و آن اختلاف اندک این است که اگرچه در هفت قسمت پیشین نیز روی سخنمان با تصمیم گیران محترم ِ دولتی بود اما اینک کمی بی پروا تر با شخص اول قوه ی مجریه به گفت و گو می نشینیم .

آقای احمدی نژاد!

در جایی از همین سلسه نوشتار یادآور شدیم که دولت های پیشین اگرچه در انگاره های خود به سازندگی و بسط و توسعه ی سیاسی اهتمام بیشتری ورزیدند اما یادمان نرفته و نمی رود که برای نخستین بار، آن هم در دولت دهم، فرهنگ نیز در ردیف دغدغه های کلان حکومتی قرار گرفت جالب تر آن که نه در قالب میزگردهای رادیو- تلوزیونی و نه در لا به لای مقالات متعدد و مکتوب! بلکه این بار بنا به هر دلیل که اصلی ترین محرک می تواند دغدغه ها و دل نگرانی های رهبر فرزانه انقلاب در مورد شبیخون فرهنگی و شروع گسترده ی جنگ نرم از جانب قدرت های استکباری باشد؛ فرهنگ و آسیب های فرهنگی در یک برنامه ی زمان بندی شده و مدوّن مورد مداقّه و ژرف اندیشی قرار گرفت.

اگرچه سپاسگزار و خرسندیم از این رویکرد اما، اعتقاد راسخ داریم، در این بررسی ها و پوشش دادن به مطالبات، آن چیز که نباید از نظر دور داشته شود، گذشته و حال سرزمین هایی است که بیشترین و بزرگ ترین آثار فرهنگی به ویژه در زمینه های علمی ، دینی و اجتماعی را با نام و مردمان خود همراه و باورداشته اند. تأیید می فرمایید که یزد اگر ملقب است به دارالعباده و به تعبیر زیباتر و هوشمنداته ترِ رهبر معظم انقلاب ، حضرت آیت الله خامنه ای (مد ظله العالی)دارالعلم؛ نتیجه ی مجاهدت های گذشتگانی است که باور های دینی را با آموزه های اجتماعی در هم آمیخته اند و در معجونی به نام دین و دین باوری به فهم آیندگان افزوده اند و اینک با تکیه نمودن بر این مهم که یزد از جمله استان هایی است که معضلات فرهنگیِ کمتری دارد! نمی توان مطالبات گسترده و به حق مردمان این دیار را نادیده گرفت.


رئیس جمهور محترم!

یزد اگر به تعبیر استاد فلسفی حسینیه ی ایران است، یزد اگر مهد قناعت و درستکاری است ، یزد اگر خلاصه ی تمام نیکی هاست ، یزد اگر شهر کار و کوشش خداجویانه است، یزد اگر پر است از نیکی و نیک اندیشی، یزد اگر مملو است از باور های یزدان اندیشی، یزد اگر مهد پرورش حضرت آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی(شیخ مؤسّس)، یزد اگر آوردگاه اندیشه های حضرت آیت الله حاج سید محمّد کاظم یزدی(صاحب اثر تکرار ناپذیر و ارزشمند عوره الوثقی) است ، یزد اگر پرچمدار سردارانی است که دلاوری هایشان به یادماندنی ترین لحظات هشت سال دفاع و سربلندی است ، یزد اگر وسعتی است نهفته در دل کار و کاریز و کویر و در نهایت اگر یزد ترکیبی است از قنات و قنوت و قناعت ، نتیجه و بازتاب باورهایی است که توده های مختلف همین مردم پاسدار و نگهبان آن بوده اند.

نگهبان حریم قانون اساسی !

پیشینیان تمام آن چه در دل داشتند بر زبان آوردند و آن چه باور داشتند را بر سرزمین تفتیده ی کویر به کوشش و رویش نشانیدند اما ، تمامی آن آثار که خود دانشگاهی است ملموس و عینی، باید که حفظ و حراست شود و این نگاهبانی و مراقبت در سایه ی اندیشه هایی ممکن است که باور نماید حفظ حرمت های پاس داشته شده و اعتقادات زلال و بی غل و غش، یعنی امتداد تمامی آن خوبی هایی که امروزها به آن می بالیم و در سایه ی نام و آوازه ی آن، به ساکنین دومین شهر تاریخی جهان و وسیع ترین سرزمین خشت خامِ تمامِ دنیا ملقّب به دارالعباده ، معروف و مشهور به دارالهلم والعمل ! گردیده اند.

جناب آقای دکتر محمود احمدی نژاد!

مطالبات گوناگونی در تمامی گستره ی ایران زمین وجود دارد؛ علمی، فرهنگی، اقتصادی، دینی، هنری، ... اما اعتقاد و باور داریم که مطالبات فرهنگی باید از تمامی مطالبات دیگر جدا شود و به نگاهی به رنگ و طرح خود نیازمند است یعنی این که مطالبات فرهنگی تنها با نگاه فرهنگی قابل پاسخگویی است و اگر نتوانیم این مطالبات را از دیگر مطالبات موجود تمییز دهیم آن گاه فهم و درک برخی مشکلات و معضلات دشوار و ناممکن می شود. این شهر اگر چه مثل تمامی سرزمین های دیگر این مرز و بوم مطالباتی عمومی چون، بیکاری، صنعت، مسکن، معاش و معیشت و غیره را بر دوش می کشد و اگر چه یزد بیشتر از هر چیز دیگر به آب، این مایه ی حیات و آبادانی نیاز و احتیاج دارد اما فراموش نباید نمود که این دیار به نگاهی عمیق و مهربان که لایه های پی در پی و پیچیده ی فرهنگی آن را مشاهده و باور کند نیز نیاز مبرم دارد.

هنر و اندیشه و فرهنگ این دیار به یک حیات مجدد؛ نیازی از نانِ شب واجب تر دارد! و اگر نپذیریم که فرهنگ به مراقبت، بیش از پایه گذاری نیازمند است! آن گاه استواری و پویندگی مکتبِ فرهنگی دارالعباده، دچار خدشه و توقف منجر به نابودی خواهد شد، پس بر پایه ی همین اعتقاد و باور ، سخت بر اندیشه ای استواریم که می گوید: مطالبات فرهنگی دارالعباده صدها میلیارد تومان است.

مفاخر دینی، علمی، ادبی و اجتماعی؛ همان هایی که در دارالعباده شدن این سرزمین نقش داشته اند، سرافرازان هشت سال دفاع مقدس، حاضرین در صف نخست انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، میراث گرانبهای مکتوب و مستند، آثار و ابنیه ی ماندگاری که هر یک خود نمادی از جلوه های پایدار و ارزشمند فرهنگ و باور های ارزشمند فرهنگی می باشند ، همه و همه سخت نیازمند توجّه و عنایتِ دولتی هستند که خود را ملزم به داشتن باور های فرهنگی و رفع نگرانی اندیشه های فرهنگ محور ، نموده است.

یزد را باید آیینه ای تمام نما در تمامی ِ ابعاد گسترده ی دینی و عقیدتی دانست، دیاری که علاوه بر تقدیم گلگون کفنانی بی شمار در جبهه ی انقلاب و نبر هشت ساله ی سراسر افتخار با رژیم منحوس پهلوی و بعثی ، حتی در تقدیم نخستین قربانی تروریسم دولتی - نزدیک به سه دهه پیش – پیشتاز و پرچمدار بوده است و اگرچه باور شهادت حاج احمد متوسلیان برای تمامی مردمان آزاد اندیش و بزرگوار ایران زمین و در رأس آن یزدی ها سخت و ناگوار است اما همان نگاه و اندیشه ی عمیق فرهنگی می تواند در سایه ی توجه به نام و اندیشه های جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان، یک جریان پویا و ارزشمند فرهنگی را پی ریزی نماید پس می توان نتیجه گرفت و باور نمود که مطالبات فرهنگی رابطه ای با بدی آب و هوا، فقر و نداری، توسعه یافتگی و دیگر استانداردهای امروزی ندارد.

میراث کهن پیشینیان را باید حفظ نماییم، واکاوی و رمز گشایی نماییم و در عین حال با حفظ ِسلامت و اصالت، به نسل های بعدی منتقل نماییم چرا که این میراث گرانبها قابل بازآفرینی و تولید مجدد نیست! پس همان نگاه فرهنگی در سایه ی تصمیماتی که می تواند بزرگ و اندیشه ور باشد این مهم را به انجام پذیر بودن هدایت و راهنمایی نماید.


رئیس جمهور محترم!

منتقدین در سطوح و رشته های مختلف، گاه از کاستی ها می گویند و در پاره ای از اوقات از بایدهایی که نادیده انگاشته شده است و نباید هایی که مغفول مانده است اما، در یک نقطه، اشتراکی باور ناکردنی پیدا می نمایند و آن مطالبه است ؛ مطالباتی که به آن دامن می زنند و پرداخته می شود . در این باره حرف و نگرانی بسیار است اما آرزومندیم که دیدگاه صاحبان قدرت و حاضران فعلی صحنه های علم، دین، مذهب، اندیشه و فرهنگ،به سمت و سویی سوق داده شود که مطالبات فرهنگی از دیگر مطالبات اجتماعی و تخصصّی جدا شود ودر مقوله ی خود به آن ها پرداخته شود.

سخن بسیار است و مجال گفتن نیز بسیار اما در این هنگام که شهر و دیار ِ مردمان خوبی دارالعباده مهیای پذیرایی گرم از شما هستند انتظار داریم در کنار تمامی نشست ها، دیدارها، گره گشایی ها و بازدیدهایی که توسط شما و دیگران نمایندگان ِ محترم شما به انجام خیر می رسد ، نیم نگاهی نیز به مطالبات تمامی کسانی که دل نگران ِ فرهنگ و معضلات متعدد ِ آن هستند نیز داشته باشید و به این باور منتهی شوید که بحثی را شروع نموده اید که مهم ترین، ژرف ترین و حساس ترین بحث امروزی جهان سراسر تکنولوژی و علم است و دیگر قدرت ها چون از مرز های لایتنهایی علم و پیشرفت به خود آمدند دریافتند خالی بودن از باور های فرهنگی کامشان را با وجود تمامی داشته ها و اندوخته ها برای همیشه ی تاریخ تلخ و دوست نداشتنی نموده است.ما اگر به ایرانمان، به دیارمان و به اندیشه هایمان می بالیم و سرافرازانه جهان را زیر بال و پر ِ نگاه خود مسخّر و مبهوت می سازیم چیزی نیست جز فرهنگی که ریشه در ایرانیت و تاریخ سراسر افتخار و خداباورانه امان دارد . اگر این تاریخ بالیندگی و افتخار دارد، اگر این فرهنگ غبطه و حسرت برای دیگر ملل دارد، نیاز به مراقبت و سرمایه گذاری نیز دارد . حال که تصمیم استوار نموده اید که به فرهنگ بیش از دیگر مقوله ها در این دولت بیاندیشید ، نگاهی مهربان تر به این دیار فرهنگ محور و خداباور داشته باشید.

باور داریم که این سفر نیز چون دو سفر قبلی برای این دیار خیر و برکت و نیز یادگار هایی دوست داشتنی و ماندگار بر جای خواهد نهاد ، برای به باور نشاندن تمام آرزوهایی که سرافرازی و سربلندی ایران و ایرانیان را با خود به همراه دارد دست به دعا بلند می کنیم و عزت و سربلندی را از درگاه ایزد منان طلب می نماییم اما به عنوان سخن پایانی و تأکید اندیشه هایی که بر آن استواریم بر این مهم پای می فشاریم که :

آقای احمدی نژاد! ضمن آن که مطالبات فرهنگی را از دیگر مطالبات ِ اجتماعی و تخصّصی جدامی نمایید باورمان نمایید بی راه نمی گوییم که ؛ مطالبات ِ فرهنگیِ دارالعباده صدها میلیارد تومان است!!! و نه بیست یا سی میلیارد تومان !

مقدمتان فرخنده و مبارک، خوش آمدید!

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا