گروه گفتگو: پوستر نهمین جشنواره ملی فیلم رضوی روز گذشته در نشست خبری جشنواره رضوی با اصحاب رسانه به عنوان کلید آغاز جشنواره رضوی رونمایی شد و پس از آن در تمام سطح شهر نسب گردید، طراحی این پوستر به عهده سعیدطامهری و ناصر خادم بوده است، با سعید طامهری در مورد پوستر جشنواره به گفتگو نشستیم.

ایده این طرح از کجا به ذهنتون رسید؟

با توجه به زمان اندکی که از طرف سفارش‌دهنده در اختیار من قرار گرفته بود، ایده‌ی اولیه‌ی پوستر در یک جلسه‌ی ایده‌پردازی با تیمی که پروژه‌های حرفه‌ای گرافیکم را با آنها انجام می‌دهم شکل گرفت. ایده‌ی اولیه با توجه به شرایط و درخواست‌های سفارش‌دهنده یعنی دبیرخانه نهمین جشنواره فیلم مستند و کوتاه رضوی و نیز در نظر گرفتن فضای پوسترهای جشنواره‌های فیلم شکل گرفت. من در پی ایده‌ای بودم که بتواند در فضای فیلم و سینما، حس و بیانی نزدیک به جشواره رضوی را با خود همراه داشته باشد.

از چه المانهایی در این طرح استفاده شده است؟

ایده‌ی اساسی ما این بود که ترکیبی از عناصر دنیای نوین فیلم و سینما و المان‌های مربوط به حرم رضوی را در پوستر داشته باشیم. در نهایت بریده‌ای از یک نگاتیو که عنصری چشم‌آشنا و مهم در سیستم‌های فیلم‌برداری است که درون یکی از قسمت‌های آن، گنبد رضوی تعبیه شده باشد - از میان تعداد زیادی ایده‌ی مطروحه توسط تیم - به عنوان ایده‌ی اصلی انتخاب شد. ساختار کلی المان‌ها، به صورت مربع‌هایی هستند که بر اساس نشانه‌ی نهمین جشنواره فیلم مستند و کوتاه رضوی به آن رسیدیم. اصل لوگوی جشنواره نیز، به عنوان یکی دیگر از قسمت‌های نیگاتیو درنظر گرفته شده است. به نگاتیو پرسپکتیو دادیم تا حس حرکت در فیلم‌های کوتاه و مستند در آن وجود داشته باشد و حرم رضوی دارای پرسپکتیو نیست و به نظر می رسد که محکم ایستاده است و نگاتیو با حرکت خود از مسیر گنبد عبور می کند. همچنین تعدادی کبوتر - با همان ساختار پیکسلی - به گونه‌ای که به نظر تکه‌هایی جداشده از گنبد رضوی هستد، در قسمت بالای پوستر قرار داده شده است. چینش پوستر نیز متناسب با فضای کلی طرح و به صورت واضح و خوانا در قسمت های مناسب قرار گرفته اند.

چه کسانی در طراحی این پوستر با شما همکاری داشته اند؟

من پروژه‌های مهم گرافیکی‌ام - همانند همین پوستر جشنواره ی فیلم مستند رضوی - را به صورت تیمی قوی طراحی انجام می دهم و دراین پروژه ازدوست هنرمند عزیزم ناصر خادم کمک گرفتم و کار رو به نتیجه رسوندیم.

با توجه به اینکه این پوستر مختص جشنواره رضوی است، حال و هوای خود را هنگام ایده‌پردازی و طراحی پوستر شرح دهید.

معنویتی که در موضوع این جشنواره وجود دارد، همراه با حال و هوای پوسترهای فیلم و سینما، باعث شد که با آرامش خاصی مسیر طراحی این پوستر طی شود. باید تأکید کنم که زمانِ کم برای چنین پروژه‌هایی، فشار و استرس زیادی بر من و تیم همراهم وارد می‌کند.

چه مدت زمان برای طراحی این پوستر وقت گذاشتید؟

تمام مراحل طراحی، یعنی از ایده‌پردازی تا طراحی اولیه و اجرای نهایی پوستر با توجه تغیرات پایانی در جزییات که سفارش‌دهنده در کار داد، تقریباً پنج روز زمان برد.

بصورت مختصر در مورد رزومه کاری خود، توضیح دهید.

من کار طراحی رو در دو بخش تجاری و فرهنگی انجام میدهم و با مجموعه ها و شرکتهای مختلفی همکاری داشته ام و الان نیز در آتلیه گرافیک مارلیک همکار هستم. مدیریت هنری و طراحی گرافیک پروژه های مختلفی رو بر عهده داشتم مثلا جشنواره فیلم رضوی سال گذشته و ..... اکنون نیز به صورت همزمان کار خوانندگی موسیقی پاپ کلاسیک و گوینـــــدگی را نیز انجام می دهم. آخرین اثر من در دنیای خوانندگی تیتراژ برنامه تلویزیونی گفتگوی تنهایی از شبکه 4 سیما در شبهای ماه رمضان بود.

و حرف آخر؟

فضای گرافیک و فرهنگ تبلیغات در یزد، هنوز به بلوغ و بالندگی نرسیده است، به‌ویژه در فضای تبلیغاتِ فرهنگی. امیدوارم که با اجرای حرفه‌ای تر و یک‌دست‌‌تر تبلیغاتِ پروژه‌هایی همچون گرافیک محیطی جشنواره فیلم مستند و کوتاه که سالانه در یزد برگزار می‌شود، قدمی در جهت بهبود اوضاع گرافیک و تبلیغات در یزد برداشته شود. این امر با افزایش سطح دانش و شناخت سفارش‌دهندگان و نیز رشد بیشتر تکنیک و خلاقیت در جامعه‌ی هنرمندان و دوستان عزیز گرافیستم میسر خواهد شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا