گروه خبر: دبیر اجرایی نهمین جشنواره ملی مستند و فیلم کوتاه رضوی یزد از تمام کسانی که در طول مدت جشنواره و پس از آن از برگزاری جشنواره تشکر کرده اند قدردانی کرد.

گروه خبر: دبیر اجرایی نهمین جشنواره ملی مستند و فیلم کوتاه رضوی یزد از تمام کسانی که در طول مدت جشنواره و پس از آن به روش های مختلف تماس تلفنی و یا به صورت حضوری از برگزاری جشنواره تشکر کرده اند و خسته نباشید گفته اند قدردانی کرد و از تمام دستگاه هایی که در امر برگزاری جشنواره همکاری وکمک کرده اند تشکر نمود به خصوص اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، شهرداری یزد و استانداری یزد.

محمدرضا حاجی غلامی پس از مراسم اختتامیه، به توضیح برخی مسائل و بیان چند نکته پرداخت و اظهار امیدواری کرد که طی چند روز آینده طی مصاحبه ای مفصل ریز موضوع های مرتبط با جشنواره را به اطلاع مخاطبین محترم، فیلمسازان و هنرمندان استان می رساند.

وی در مورد جوایز جشنواره و تقسیم آنها اظهار داشت متن رای داوران با امضای تمام اعضای هیئت داوران در دبیرخانه جشنواره موجود است و درست طبق متن، جوایز ارائه شده است.

لازم به ذکر است هیچ کدام از گروه های داوری چه در مستند و چه در داستانی جایزه اول 6 میلیونی در بخش داستانی و 5 میلیونی در بخش مستند را برای هیچ کدام از فیلم ها در بخش اصلی انتخاب نکردند و مبلغ جایزه را به صورت تقسیم شده بین فیلم های دیگر هر بخش تقسیم کردند، به عنوان مثال در مستند جایزه 5 میلیونی بهترین فیلم بخش اصلی بین 5فیلم در بخش های تدوین، تحقیق، تصویر،تهیه کنندگی، طراحی صدا و ... به مبلغ های یک میلیونی تقسیم شده است.

نکته مهم دیگر که در این خصوص مجموع عدد جوایز اهدا شده ی جشنواره طبق همان میزانی است که در فراخوان اعلام شده است، یعنی در بخش داستانی جمع جوایز طبق فراخوان مبلغ 145 میلیون ریال و در بخش مستند مبلغ 130 میلیون ریال، بین فیلمسازان و عوامل فنی برخی فیلم ها تقسیم شده است و تقسیم این چنینی با نظر هیئت داوران صورت پذیرفته است و دبیرخانه اجرایی هیچ نقشی در این موضوع نداشته است، در بخش ویژه نیز جوایز فراتر از فراخوان توسط دبیرخانه اجرایی تامین شده و سعی شده جوایز ویژه ای بیش از مبلغ اعلام شده در فراخوان به فیلم سازان اهدا گردد.

گفتنی است: در مجموع 145 میلیون ریال در بخش داستانی و 130 میلیون ریال در بخش مستند و جمع جوایز اعلامی در فراخوان 275 میلیون ریال بوده است.

محمدرضا حاجی غلامی عنوان کرد: در بخش داستانی اصلی با توجه به اینکه هیئت داوران هیچ فیلمی را برای جایزه 60میلیون ریالی انتخاب نکرده بودند با درخواست دبیرخانه جشنواره تندیس طلایی جشنواره به اولین فیلم این بخش اهدا گردید، این در حالیست که قرار نبود تندیسی در این بخش اهداگردد.

وی ادامه داد: امسال به هیچ وجه هم درفراخوان و هم در روش اهدای جایزه، به شیوه ی اول، دوم و سوم وجود نداشته است و یک جایزه اصلی و مابقی جوایز دیپلم افتخار بوده اند، و طبق متن فراخوان دیپلم های افتخار در اختیار هیئت داوران می توانستند در بخش های فنی تقسیم شوند.

در ضمن در متن لوح تقدیر هم متنی چون اول، دوم و یا سوم نوشته نشده است، طبق این روند 3دیپلم افتخار در بخش اصلی داستانی با نظر هیئت داوران به صورت 20میلیون ریالی و 15 میلیون ریال اهدا شده است و همین مبلغ نیز در متن قرائت شده مجری برنامه آمده است.

وی گفت: این روش باسال گذشته که جوایز اول تا سوم داشتیم متفاوت است و در متن فراخوان امسال نیز آمده است.

دبیرخانه اجرایی باتوجه به کسوت اساتیدی چون محمدرضااصلانی، کیومرث پور احمد، اکبرعالمی، کیانوش عیاری و ... نظر این بزگواران را به عنوان نظر کارشناس مورد تایید قرار داده و این درحالیست که در بسیاری از جشنواره ها جایزه هاتوسط داوران تغییر می کند، به عنوان نمونه در جشنواره هشتم رضوی داوران جایزه فیلم رابه تیزر جشنواره اهدا نمودند.

دبیر اجرایی نهمین جشنواره ملی مستند و فیلم کوتاه رضوی یزد گفت: در مورد بیانیه ی داوران بخش داستانی نیز لازم به ذکر است هیئت داوران این بخش تصمیم داشتند از 13 بازیگر بخش داستانی تقدیر کنند که بنده به عنوان دبیر اجرایی جشنواره این موضوع را با توجه به تعداد آنها، نداشتن اسامی دقیق بازیگران در فرصت کم و نبودن منابع مالی برای این بخش، امکان پذیر ندانستم، بنابراین اهدای جایزه در این بخش حذف گردید.

وی ادامه داد: قرار بر این بود که در هر گروه داوری یک نفر به عنوان نماینده آن گروه بیانیه داوران بخش خود را روی صحنه بخواند و تمام این توضیحات در مورد تقسیم جوایز در بیانه باشد که متاسفانه بیانیه ی دوستان داور توضیح کافی درخصوص تقسیم جوایز را ارائه نکرده بود و خود هیئت داوران داستانی نیز بیانیه ی خود را به علی معلم، مجری کارشناس برنامه ارائه نموده بودند.

حاجی غلامی در مورد دو جایزه دیگر که یکی مربوط به رسانه ها و دیگری پوستر فیلم های جشنواره بود گفت: در این موارد صبر کرده ایم بعداز جشنواره در مورد آنها تصمیم گیری شود، یکی جایزه بهترین رسانه از  لحاظ پوشش خبری که با نظارت اداره ارشاد در جلسه ای از برگزیدگان تقدیرخواهد شد و در مورد جایزه بهترین پوستر جشنواره نیز با توجه به درخواست گروهی از فیلمسازان که مایل بودند پوستر آنها نیز در جشنواره حضور داشته باشد، و با توجه به اینکه از59 فیلم راه یافته به جشنواره تنها 30 عدد پوستر ارسال شده بود، نتیجه گیری در مورد مشخص کردن برنده جایزه 5 میلیون ریالی پوستر نیز در آینده اعلام خواهد شد.

حاجی غلامی اعلام کرد: در پایان از فیلمسازان استان انتظار می رود نظر به اینکه با توکل به خداوند متعال و عنایت خود امام رضا(ع) نهمین جشنواره ملی مستند و فیلم کوتاه رضوی یزد به بهترین شکل برگزار گردیده، خدای نکرده تحت تاثیر جو سازی ها و سوء تفاهم های نادرستی که گروهی در جهت تخریب خود جشنواره در حال ساماندهی و برنامه ریزی کردن هستند قرار نگرفته و فضای بوجود آمده که اثرات بسیار مثبتی را برای آینده سینمای یزد بوجود خواهدآورد را فدای حواشی کوچک و نادرست پیرامون جشنواره نکنند.

وی اظهار داشت: مشخصا برگزاری یک جشنواره ملی کار آسانی نیست، بخصوص در شرایط عدم ثبات مدیرت فرهنگی در استان، و بسیاری از این حاشیه سازی ها درگیری های درونی سیستم در تغییر و تحول مدیریتی است، لذا اینجانب به عنوان یک فیلمساز از دوستان خود در این بخش درخواست می کنم خدای ناکرده در این جو مسموم که در جهت منافع شخصی بعضی افراد می باشد قرار نگیرند و این نکته را هم بدانند که دبیرخانه اجرایی جشنواره در هر موضوعی که لازم به توضیح و ارئه مدرک باشد آمادگی همکاری با فیلمسازان گرامی را دارد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا