در هفته گذشته خبری با عنوان تجاوز 25 افغانی به دختر بی پناه ایرانی در یزد، در ابراهای ارتباطی تلفن همراه شهروندان یزدی منتشر شد باوجود اینکه این خبر کذب محض بود اما تاکنون توسط مراجع ذیصلاح استان یزد به صورت رسمی تکذیب نشده است.

محمد حسین تقوایی زحمتکش :

در اوایل هفته دوم دیماه 1993، یزدیها در پلت فرم های واتس آپ، وایبر، تلگرام و دیگر شبکه های اجتماعی شاهد خبری بودند که د ان ذکر شده بود دختری 16 ساله توسط عده ای افغانی مورد تجاوز قرار گرفته و سپس به قتل رسیده است در حالی که با پیگیری صورت گرفته منابع آگاه این خبر را دروغ محض اعلام کردند اما تا تنظیم این یادداشت هیچ یک از مسوولین به صورت رسمی واکنشی نشان نداده است.

با بررسی سوابق، این خبر در تیرماه 1390 با همین عنوان،جزییات و  با متنی مشابه منتشر شد، خبری که  مبنی انتشار خبری در این خصوص بود که حتی با واکنش برخی شهروندان روبرو شد .

 چرا شایعه تجاوز 25 افغان به یک دختر یزدی به صورت رسمی  تکذیب نشد؟ محمد حسین تقوایی زحمتکش
به نظر می رسد تب داغ انتشار خبرها نامتعبر وگاه شایعات عجیب ازجمله خبر مرگ خوانندگان، بازیگران و افراد سرشناس این روزها محافل یزدی هم در بر گرفته ست، در تحلیل سطحی میتوان این موضوع را  گسترش کاربری شبکه های اجتماعی در بین شهروندان  دانست اما با مرور به سالهای نه چندان دور، حتی پیش از ظهور و گسترش تلفن همراه، بازهم چنین شایعات نقل محافل بود، شایعاتی نظیر عقرب شدن دختر یزدی و نمایش آن در پارک هفت تیر هنوز هم در اذهان یزدی ها باقی مانده است.


شاید بتوان گفت که با ظهور فناوری اطلاعات و گسترش ان در تمام سطوح جامعه، بستر و رسانه های انتشار اخبار و اطلاعات فراگیرتر، سرسعتر و گسترده تر شده است اما در مقابل توانمندی و قدرت رسانه ای صاحبان افکار عمومی  هم می تواند به همان میزان قدرتمندتر شود موضوعی که به نظر می رسد از سوی دولتمردان یزدی  در آن تعلل و کم کاری صورت گرفته است.


گرچه به نظر می رسد سکوت مقامات محلی در مقابل بروز چنین شایعه ای،  با تلاش بخشی از دولتمردان داستان تکراری در اخراج افاغنه از ایران چندان هم بی ربط نیست اما انتظار می رود با توجه به حساسیت این موضوع به خصوص جنبه بین المللی آن، مقامات محلی با تکیه بر رسانه های محلی یزد به محض شایع شدن چنین اخباری آن را تکذیب کنند.


فراموش نکنیم که بروز چنین شایعه و حتی اعلام زمان تجمع اعتراض امیز در میدان نعل اسبی یزد بیم آن می رفت تا این شایعه به بحرانی در سطح استان و حتی بین الملل رقم برند.
مقامات  روابط عمومی استانداری یزد، به عنوان متولیان اصلی اطلاع رسانی استان  بارها بر نقد عملکرد خود و دولت تاکید کرده اند، حال انتظار می رود که این مقامات دلایل تعلل و عدم انتشار تکذیبه خبر را اعلام فرمایند تا حداقل در موارد مشابه شاهد عملکرد به موقع و مناسبی از دولتمردان رسانه ای استان یزد باشیم.











  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا