از سخنان رهبری تا عمل مسئولان دولت دهم در استان یزد

محمد رضا شوق الشعراء

منتقد

بودجه های فرهنگی در یزد، چگونه «جذب» و «خرج» می شود!؟

کارهای «تشریفاتی» و «ویترینی» همچنان در یزد ادامه خواهد داشت!؟

نظرات و «حساسیت» رهبری و عملکرد «سطحی» مسئولان استان یزد

عملکردهای بنری و نمایشگاه «بنری» هفته دولت در یزد، کارهای پرهزینه و بی فایده تشریفانی و ویترینی نبوده است!؟

هزینه چاپ شش جلد کتاب تشریفاتی «شمیم ولایت عشق در دیار عشق و علم و ولایت»، چند میلیون تومان بوده و از کدام محل تامین شده است!؟

رهبر معظم انقلاب اسلامی، که دغدغه هایشان در رابطه با مسائل فرهنگی و اجتماعی، بر هیچکس پوشیده نیست، در دیدار رییس جمهور و هیأت دولت، که در سالروز شهادت رجایی و باهنر برگزار شد، با ظرافت و تیزبینی همیشگی، به نکته خاصی اشاره نموده و با ابراز خرسندی از توجه ویژه دولت به مسائل فرهنگی و افزایش بودجه این بخش، «حساسیت» درباره چگونگی «جذب بودجه فرهنگی» را ضروری برشمردند و افزودند:« در تخصیص بودجه به کارهای فرهنگی، باید با توجه به اهداف و واقعیات، اولویتها را تعیین کرد و سپس به استحکام محتوایی و هنری کار، توجه کامل داشت چرا که کارهای «ویترینی» و «تشریفاتی» در مسائل فرهنگی نه تنها فایده ندارد بلکه ضررهای مشخصی به همراه می آورد. »

و اما اگر بیانات و رهنمودهای رهبری مورد توجه مسئولین سیاسی و فرهنگی شهر و استان یزد قرار می گرفت، آیا اینگونه بودجه های فرهنگی، با اهمال کاری به هدر می رفت و مورد حیف و میل قرار می گرفت!؟ و وضعیت فرهنگی یزد، اینگونه که هست بود!؟

در هفته دولت امسال، با هدایت و برنامه ریزی استانداری یزد، نمایشگاه عملکرد ادارات و سازمانهای دولتی یزد، با کلی هزینه و چاپ بنرهای رنگی فراوان در پردیس دانشگاه یزد و دور از مسیر رفت و آمد مردم برگزار شد، و اما این کار تشریفاتی و ویتریتی، که تنها در نصب بترهای رنگی مختلف خلاصه شده بود، چقدر هزینه و بازدید کننده و نتیجه و تاثیر داشت!؟

«کمیته تدوین سفر معظم له به استان یزد» که مسئول آن سرهنگ پاسدار علی هژبری است و مشخص نیست که دیگر اعضای آن چه کسانی و با چه مسئولیتی هستند و چگونه و توسط چه کسانی انتخاب شده اند، بدون توجه به خواست و نطرات رهبری، در دام یک «فرصت طلب» افتاده و با صرف میلیونها تومان بودجه، شش جلد کناب و آلبوم عکس را با مقدمه فلاح زاده، استاندار یزد، تحت عنوان ( سری مجموعه «شمیم ولایت در دیار عشق و علم و عبادت» ویژه تدوین جلوه ها، برکات و دستآوردهای سفر نورانی رهبر معظم انقلاب اسلامی به استان یزد) به نام رهبری، چاپ و توزیع نموده، که اگر رهبر فرزانه انقلاب، آن کتابهای تشریفاتی و ویترینی را ببینند، بطور حتم چاپ و تدوین کنندگان را بدلیل استفاده از بودجه بیت المال، مورد «سوال» و «مواخذه» شدید قرار خواهند داد! و اما این رنگین نامه های «کاغذ گلاسه ای» که با هزینه های کلان و طراحی های سوال برانگیز، به نام رهبری چاپ می شود، هیچگاه به رویت «مردم» و «رهبر انقلاب» خواهد رسید!؟ و آیا چاپ و توزیع این رنگ نامه های سفارشی و تبلیغاتی که در انبارها حبس خواهد شد، بنوعی توهین به مرام و اندیشه های رهبری نیست!؟

دغدغه های فرهنگی رهبری جدی است، و متاسفانه، بسیاری از مسئولان شهر و استان یزد، که داعیه پیروی از ولایت را دارند، این دغدغه ها را جدی نمی گیرند.

هزینه چاپ شش جلد کتاب تشریفاتی «شمیم ولایت عشق در دیار عشق و علم و ولایت»، چند میلیون تومان بوده و از کدام محل تامین شده است!؟ و براستی! مقام معظم رهبری، با چنین کارهایی موافق هستند!؟ و روحشان از انجام چنین کارهای سوال برانگیزی که بنام رهبری انجام می شود خبر دارد!؟

«شورای فرهنگ عمومی» و «ارشاد» و «سازمان تبلیغات اسلامی» و «حوزه هنری» و «دانشگاه یزد»، چکاره اند و چه نقش و سهمی در فرهنگ یزد دارند و «کمیته تدوین سفر معظم له به استان یزد» زیر نظر کجا و با تائید کدام نهاد فرهنگی، به انجام این مهم پرداخته و بر چه مبنایی و با چه آزمونی «مولف» انتخاب کرده است!؟

تبصره اول: شناسنامه کتاب

عنوان و نام پدید آورنده: تصویر آفتاب 2. آلبوم عکس (روایت تصویری پنج روز طلایی و استثتایی حضور مقام معظم رهبری در استان یزد، به کوشش محمد علی رخ

ناشر: بقیعه العتره- قم

مشخصات ظاهری: 168 ص: مصور: رنگی

طراحی و صفحه آرایی: هاشم توراللهی زاده- مهدی دهقان (دفتر نور داتش)

ناظر چاپ: سید محمد موسوی- احسان علیخانی (شرکت دارالعباده)

تاریخ نشر: بهار 1388

لیتوگرافی و چاپ: نقش جهان

نوبت چاپ: اول

شمارگان: پانصد نسخه

قیمت : 10000 تومان

«حق چاپ مخصوص کمیته تدوین می باشد»

با تشکر فراوان از: رئیس ستاد استقبال. استاندار محترم یزد و سرهنگ پاسدار علی هژبری مسئول محترم کمیته تدوین و سایر همکارانی که ما را در این مجموعه یاری رساندند.

این بحث ادامه دارد....

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا