از رای گیری در شورای شهریزد تا اطلاعیه شهردار بیرجند و واکنش ها
سردبیر یزدفردا :با پخش مصاحبه شهردار بیرجند در بخش خبری 20 و 30  موضوع انتخاب شهردار یزد سوژه ای کشوری شد .
شاید خیلی ها در پی بروز اتفاقتی که در انتخاب شهردار جدید یزد گذشت به دنبال مقصر بگردند و یا این اتفاق را ملاکی برای نا کارآمدی شورای چهارم شهر یزد ،ولی آنچه که باید در قضاوت ها رعایت شود انصاف است .
 
به هر حال آقای مدیح توسط شورای شهر یزد انتخاب شد و انتخاب شهردار شهرها توسط شوراهای دیگر شهر ها  چیز نادری نیست و بارها اینگونه انتخاب ها انجام و با موافقت شهر قبلی شهردار استعفاء و در شهر جدید مشغول به کار شده است .
و نمونه آن را در شورای اول اسلامی شهر می توان مثال زد که مجید سریزدی شهردار زاهدان توسط شورای اسلامی شهر کرج به عنوان شهردار انتخاب و با موافقت شورای شهر زاهدان با استعفاء نامبرده وی در شهر کرج مشغول به کار و شورای زاهدان شهردار جدید خود را انتخاب نمود .
نکته ای که در انتخاب شورای شهر یزد مشکل ایجاد کرده است عدم موافقت شورای شهر بیرجند با استعفاء دکتر مدیح  است والبته در زمانی که وی به عنوان نامزد شهرداری یزد مطرح شده است هنوز در شورای شهر بیرجند انتخاب نشده بوده است و این  احتمال هم که شورای شهر بیرجند با استعفاء ایشان مخالفت کند ضعیف بود.
شاید اگر شورای اسلامی شهر یزد همانگونه که قبل از برگزاری جلسه با آقای مدیح هماهنگ کرده بودند با شورای شهر بیرجند هم هماهنگ می کردنداین اتفاق نمی افتاد .

ولی آنچه مسلم است شورای شهر یزد و نمایندگان منتخب مردم فرصت جبران را داشته و با قدری تامل و مدیریت بحران می توانند این تهدید را به فرصت تبدیل کرده و از فرصت پیش آمده برای انتخاب بهترین گزینه استفاده کنند .

انتخاب مدیح نکات مهمی را در مورد نواقص برنامه شورای شهر یزد روشن نمود که با کمی دقت می توان آنها را شناسایی و در انتخاب بعدی برطرف نمود .
در این گفتار تنها گزارشی از روند برگزاری انتخابات در شورای شهر یزد و واکنش های این انتخاب منتشر خواهیم کرد و در گفتار های بعدی نواقص را بررسی خواهیم کرد .
 
 
شهردار جدید چگونه انتخاب شد 

براساس اعلام شورای اسلامی شهر یزد روز 21 مهرماه 92 شورای شهر در جلسه علنی شهردار جدید را انتخاب خواهد کرد .

از خبرنگاران برای حضور در جلسه دعوت شده بود که تعداد محدودی از رسانه ها من جمله یزدفردا نمایندگان خود را برای پوشش جلسه اعزام نموده بودند

در ابتدای جلسه انتخاب شهردار نام افراد ی که به شورا برنامه ارائه داده بودند بر روی تابلو ثبت آراء نوشته شده بود که با اعلام مهندس شایق رییس شورای اسلامی شهر یزد هر عضو از ابین اسامی مطرح شده حداکثر 5 نفر را باید انتخاب می کرد .

خباززاده عضو شورای شهر یزد در یک تذکر  عدم حضور فقیه خراسانی را تاثیر گذار دانست و گفت:مردم یزد 13 نفر را برای شورای شهرر انتخاب نموده اند و عدم حضور اقای فقیه در نتیجه تاثر گذار است .

مهندس شایق در پاسخ به سخنان خباززاده گفت:اقای فقیه از شورا مرخصی گرفته اند و اکثریت شورا حاضر هستند و مانع قانونی وجود ندارد  و لذا رای گیری انجام خواهد شد .

انتظار پایان یافت و اعضاء با رای مخفی خود آراء خود را ثبت نموده که نتیجه آن انتخاب پنج نفر زیر شد :

رتبه نام و نام خانوادگی تعداد رای
1 عباسعلی مدیح  10
2  مهدی سالاری  8
3  محمدرضا عظیمی زاده  7
4  محمدرضا پیرنیا  4
5  سید ابوالفضل کشفی  4

 

 

 

در ادامه رای گیری براساس اعلام رییس شورا مقرر گردید که اعضا از بین 5نفر به 3نفر رای دهند که به دلیل رای مساوی عظیمی زاده و پیرنیا 4نفر زیر به دور بعد راه یافتند .

 

رتبه نام و نام خانوادگی تعداد رای
1 عباسعلی مدیح  10
2  مهدی سالاری  9
3  محمدرضا عظیمی زاده  5
4   محمدرضا پیرنیا  5

 

در فاصله بین رای گیری دور بعد خباززاده باز اعتراض نموده و گفت :هنوز هیچ یک از افراد مطرح شده برنامه ای زمان بندی شده برای اداره شهر و شهرداری نداده اند و ما به عنوان نماینده مردم شهر یزد باید کسی را انتخاب کنیم که بهترین باشد و اجازه بدهید از افرادی که به این دور راه یافته اند بخواهیم برنامه زمانبندی شده خود را به شورا ارائه دهند و سپس رای گیری کنیم .

و با اعلام رییس شورای شهر برای انتخاب دو نفر نهایی حاضر شدند و رای گیری با حق رای حداکثر دو نفر آغاز شد که در نتیجه آقایان مدیح و سالاری با رای زیر به دو نهایی راه یافتند .
رتبه نام و نام خانوادگی تعداد رای
1 عباسعلی مدیح  9
2  مهدی سالاری

 6

 

 


 

رای گیری نفس گیر انتخاب شهردار در دور پایانی با رفت آمد اعضاء شورا حساس تر شد.
حجت الاسلام مطهریان نایب رییس شورا طی سخنانی گفت :ما تنها رزومه ای از افراد را در اختیار داشته ایم و اگر اعضای شورا موافق هستند ادامه رای گیری در همین جا متوقف و از دو نفر نهایی برنامه بخواهیم و پس از بررسی رای گیری انجام شود .
خباززاده دیگر عضو شورای شهر نیز در ادامه با اعلام مخالفت خود برای ادامه رای گیری گفت :ما به عنوان نمایندگان مردم شهر یزد باید وسواس بیشتری داشته باشیم و اجازطه دهید رای گیری متوقف و افراد نهایی به شورا بیایند و برنامه های زمان بندی خود برای اداره شهر را ارائه دهند و ضمانت اجرایی بدهند و در صورت عدم تحقق برنامه هایشان شورا بتواند برخورد کند و تا برنامه دقیق افراد را نگرفتیم و بررسی نشده است رای گیری نهایی انجام نشود .
خانم یادگار عضو دیگر شورای شهر با رد سخنان خباززاده خطاب به خبرنگاران گفت :از همه نامزدها برنامه گرفته شده و همگی در شورا حاضر شده و برنامه ارائه دادن و ساعتها به صورت تخصصی برنامه های افراد بررسی شده و شورا با دقت  و با توجه به برنامه ها شهردار را انتخاب خواهد کرد .
سرکار خانم وزیری نیز طی سخنانی خواستار دقت اعضاء در انتخابشان شد و گفت:ما به عنوان نمایندگان مردم باید بدانیم که با رای خود که به نامیندگی از مردم است این انتخاب را انجام می دهیم و در برابر خون شهداء و مردم مدیون هستیم .
مدرسی دیگر عضو شورای شهر نیز در گفتگو با رییس شورا این سئوال را طرح کرد :که شنیده ها حکایت از عدم رغبت اقای مدیح برای حضور در یزد دارد و بهتر است که قبل از رای گیری با ایشان تماس گرفته شود که رییس شورای شهر از تماس صبح آن روز با اقای مدیح گفت و اظهار داشت که وی صبح امروز آمادگی خود برای حضور را اعلام کرده و گفته اند که مشکلی برای حضورشان جود ندارد .

با بیشتر شدن بحث رییس شورای شهر ادامه رای گیری را به شورا واگذار نمود و مقرر گردید که شورا تصمیم نهایی را اتخاذ نماید و رای گیری با ورقه انجام شد که در نتیجه 6 نفر از اعضا رای به ادامه رای گیری داده و 5 نفر مخالفت نموده و یک نفر هم رای سفید داد که در نتیجه رای گیری ادامه پیدا کرد و  نتیجه رای گیری انجام شده به انتخاب مدیح با 10 رای موافق یک رای مخالف  و یک رای سفید ختم شد و مدیح انتخاب شورای شهر یزد برای شهرداری یزد شد .

تشکیک در آمدن مدیح در جلسه رای گیری

عدم امکان حضور مدیح در شهرداری یزد در جلسه رای گیری بارها مطرح که با تاکید براینکه ایشان قول داده اند که اولویت ایشان یزد شهر زادگاهشان است کار ادامه پیدا کرد .

 پس از اتمام جلسه رای گیری خبرهایی که در رسانه ها منتشر شد .


حجت الاسلام عباس زارع یکی از اعضای شورای شهر یزد از انتخاب عباسعلی مدیح به عنوان شهردار یزد با اکثریت آراء خبر داد.

حجت الاسلام عباس زارع یکی از اعضای شورای شهر یزد در مصاحبه با خبرنگار یزد رسا از انتخب عباسعلی مدیح به عنوان شهردار یزد خبر داد.

زارع افزود: در جلسه ای که اعضای شورای شهر یزد عصر امروز برگزار کردند با اکثریت آراء یعنی ۱۰رأی از مجموع ۱۲ رأی شهردار یزد را  انتخاب کردند.

وی در خصوص نحوه شناسایی این فرد توسط شورای شهر به منظور در دست گرفت سکان شهرداری یزد گفت: اولین بار عباسعلی مدیح خود رزومه کاری خود را به بنده فکس کرد و اعضای شورای شهر پس از بررسی کارنامه این فرد وی را بهترین گزینه برای شهردار شدن انتخاب کردند.

این عضو شورای شهر در خصوص سابقه کاری شهردار جدید یزد عنوان کرد: مدیح هم اکنون به عنوان شهردار بیرجند مشغول به کار است و به منظور آمدن به یزد می بایست از پست شهرداری خود در بیرجند استعفا دهد.

زارع در خصوص مدرک تحصیلی شهردار جدید یزد نیز گفت: مدیح دارای مدرک کارشناسی جغرافیا و توسعه شهری، دکترای تخصصی جغرافیا و توسعه توریسم شهری از دانشگاه بین المللی هند و دکترای قوم شناسی تاریخی از دانشگاه ملی ایروان و دانشجوی کارشناسی مهندسی کشاورزی است.

وی ادامه داد: برای دو دوره پیاپی است که مدیح به عنوان شهردار بیرجند انتخاب می شود و در کارنامه ی خود شهرداری نیشابور به مدت چهار سال و ۸ سال عضویت در شورای شهر بیرجند و مشاور فرهنگی دبیر کل یونسکو را نیز داراست.

زارع مدیح را یکی از یادگاران ۸ سال دفاع مقدس عنوان کرد و اضافه کرد: حکم وی تا یک یا دو ماه آینده از سوی وزارت کشور ابلاغ خواهد شد و وی خواهد توانست کار خود را به عنوان شهردار جدید یزد آغاز کند.

وی عباسعلی مدیح را یزدی معرفی و وی را پسر عموی حجت الاسلام محمد رضا مدیح امام جمعه تفت دانست که اصالتاً اهل گنبد سبز یکی از محلات قدیمی یزد است که تحصیلات خود را در مدرسه امیر کبیر مجتمع رزمندگان پایان دادو  پس از اتمام مقطع دبرستان یزد را ترک کرد .


عظیمی زاده استعفاء و پیرنیا سرپرست شهرداری یزد شد

 عظیمی زاده استعفاء و پیرنیا سرپرست شهرداری یزد شد

  مهندس سالاری انتخاب دکترمدیح شهردار جدید یزد را تبریک گفت

 
 
 
 
 

 

 

 

 و البته این نکته خالی از لطف نیست :
معارفه شهردار بیرجند مشاهده در قالب پی دی اف چاپ فرستادن به ایمیل
سه شنبه ، 17 بهمن 1391 ، 16:00

alt

دیشب در مراسمی مدیح به عنوان شهردار بیرجند معرفی شد.

استاندار در این مراسم  بر رعایت اصل 44 مبنی بر خصوصی سازی و استفاده از بخش های خصوصی و مشارکت مردم در ساماندهی امور تاکید کرد و گفت: باید به دنبال جذب سرمایه گذار باشیم و اولویت را بر سرمایه گذاران بومی قرار دهیم.

رشید ایجاد فضای سبز ورزشی به ویژه برای بانوان، استفاده و بهره برداری بیشتر از امکانات برای ایجاد شور و نشاط و ساماندهی مبلمان شهری را از مهمترین اقداماتی دانست که باید در دستور کار شهردار جدید بیرجند باشد.

شهردار جدید بیرجند هم از افزایش بودجه شهرداری خبر داد و گفت:  پیش بینی می شود این بودجه که هفته آینده مشخص می شود به 55 میلیارد تومان برسد.

شهردار بیرجند پیش بینی احداث 4 خانه فرهنگ محله در نقاط مختلف شهر در سال آینده را اولین گام شهرداری در حوزه فرهنگی عنوان کرد .

مدیح نوید برگزاری با شکوه جشنها و اعیاد ملی ، مذهبی را داد وگفت : استقبال از نوروز 92 متفاوت تر از همیشه خواهد بود.

 

و نکته پایانی :اطلاعیه شهردار بیرجند :


اطلاعیه

 

همشهریان عزیز و با محبت بیرجندی

 

      در پی درج اخباری در رسانه ها مبنی بر انتخاب جناب آقای دکتر مدیح به عنوان شهردار یزد به اطلاع شهروندان عزیز بیرجندی میرساند

 

 

 

 

 

 

 

در پی درج اخباری در رسانه ها مبنی بر انتخاب جناب آقای دکتر مدیح به عنوان شهردار یزد به اطلاع شهروندان عزیز بیرجندی میرساند

از آنجاییکه شورای اسلامی شهر یزد بر اساس ماده 71 قانون وظایف و اختیارات شوراهای اسلامی نسبت به انتخاب جناب آقای دکتر مدیح به عنوان شهردار اقدام نموده است

شهردار بیرجند ضمن تقدیر ازحسن ظن و تماسهای مکرر شهروندان بیرجندی،

با عنایت به رای قاطع و حمایت جدی اعضای محترم شورای اسلامی شهر بیرجند ،

ضمن احترام به رای شورای اسلامی شهر یزد شهرداری این کلان شهر را نپذیرفته و همچنان در شهر بیرجند به خدمت خود ادامه خواهند داد.

پایانی بر یک شروع :

حال  باید دید شورای اسلامی شهر یزد که متشکل از 13 نماینده  منتخب مردم  شهر یزد هستند در انتخاب بعدی خود چگونه عمل خواهند کرد و هیچ شکی وجود ندارد که اعضاء توانمند شورای شهر یزد همگی تنها ملاک انتخابشان منافع شهر و مردم یزد بوده و شاید این اتفاق خود آغازی بر یک انتخاب منطقی از بین فرهیختگانی که در یزد هم کم نیستند، باشد .

امید واریم شورای شهر یزد در انتخاب آتی خود داشته هایمان را ناچیز نپندارد و بزرگانی که به واسطه حضورشان،دیده نشده اند به خوبی دیده شوند و توانمندانی که به واسطه حرف های بی سند در بین گزینه های موجود  مورد بی مهری قرار گرفتند در انتخاب بعدی تنها با ملاک منافع شهر و مردم محک زده شوند و چهار سال آینده با همت شورای شهری که نمایندگان مردم شهر یزد هستند  و شهردار منتخبشان که امید واریم بهترین گزینه از بین بهترین ها باشد  شاهد دگرگونی در ارائه خدمات به مردم و آبادانی شهر  باشیم .


تا بعد

خبر فوق را به زبان مورد نظر ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا