مهندس سیفی در واکنش به اعتراضات به ساخت طبقه فوقانی کتابخانه مرکزی یزد در بافت تاریخی

یزدفردا "مهندس سیفی مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان یزد ضمن تشکر از کلیه عزیزانی که جهت حفظ و حراست و پویایی بافت تاریخی با ارائه نظرات و بیانیه همراهی و همیاری نموده اند. در خصوص ساخت کتابخانه مرکزی جهت اطلاع عموم نکاتی را بیان نمود.
به گزارش یزدفردا بنابراعلام روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد:وی گفت این پروژه حدود 13 سال قبل توسط سازمان مسکن و شهرسازی استان شروع و بعد از انجام فعالیت های اجرایی ادامه کار متوقف گردید تا این که مجددا در سال 83 پروژه فعالیت خود را از سر گرفت و با اجرای اسکلت غیر مجاز توسط میراث فرهنگی دادخواستی علیه سازمان مسکن و شهر سازی به دادگاه ارائه شد که شعبه اول حقوقی یزد طی دادنامه شماره 861-84 سازمان مسکن و شهرسازی را محکوم نمود و ضمن تعطیلی کار روند کار را به حکم کمسیون ماده 100 شهرداری واگذار کرد و در تاریخ 5آبانماه86 کمیسون ماده 100، سازمان مسکن و شهرسازی را محکوم به جریمه 272812500 ریال می نماید که این رای اهداف میراث فرهنگی را تامین نمی کرد.
سیفی در ادامه افزود:با پیگیری فراوان نهایتا در تاریخ11خرداد87 جلسه ای با حضور

* معاون وزیر مسکن و شهرسازی
* معاون حفظ و احیاء سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور
* استاندار یزد
* معاون عمرانی استاندار و مدیران میراث فرهنگی و مسکن شهر سازی

تشکیل و موضوع کاهش ارتفاع یک طبقه از ساختمان مذکور به تصویب رسید و مقرر شد
نقشه بازنگری شده ساختمان تهیه گردد که نقشه های تهیه شده فاز یک با حضور مسئولین ذی ربط در تاریخ 26فروردین 88 در محل استانداری تایید می گردد و از طرفی دیگر با پیگیری مستمر میراث فرهنگی ،کمسیون ماده 100 شهرداری مجددا در تاریخ 29 اردیبهشت 88 طی شماره 221/88 ث رای به قلع و قمع ارتفاع اضافی داد.
سیفی افزود بر اساس صورتجلسه 11خرداد87 مسکن و شهرسازی می توانست کار خود را آغاز نماید و در سال 88 نیز بر این اساس عملیات اجرایی کار را پیگیری نمود.

وی در ادامه افزود:ولی متاسفانه با آغاز کار اجرایی در سال جاری پیمانکار اقدام به کار در ارتفاع ممنوعه می نماید که پس از اطلاع ، ضمن اعلام مراتب اعتراض ، با حضور نیرو های یگان حفاظت میراث فرهنگی دیوارچینی های انجام شده در ارتفاع ممنوعه تخریب و به پیمانکار و عوامل حاضر در پروژه اخطار انجام هرگونه کار اجرایی در ارتفاع ممنوعه صادر می گردد.لذا برابر ضوابط کاهش ارتفاع قطعی است و هیچ خللی در آن وارد نیست.
  سیفی در پایان ضمن تشکر مجدد از توجه خاص کلیه دوستداران میراث فرهنگی به حفظ و احیای بافت ارزشمند تاریخی ، اعلام نمود با تعدیل نمودن ارتفاع اضافی کتابخانه مرکزی مشکل خاصی متوجه بافت تاریخی نخواهد شد و از مسئولین ذی ربط خواست تا حذف طبقه اضافی در طرح تعدیل را در اولویت کار خود قرار دهند.


البته مهندس سیفی رییس میراث فرهنگی و فرماندارجدید یزد بعد از انتشار خبرآغاز بکار در طبقه فوقانی در یزدفردا با همکاری انجمن حافظان خشت خام یزدتحت عنوان "اختصاصی یزدفردا :آیا پس از سیزده سال توقف پروژه کتابخانه مرکزی یزد همان راه اول را می رود ؟؟!"در گفتگو با ایسنا ! اینچنین اظهار نظر نموده بود :
سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد:پس از پایان ساخت طبقات زیرین و اقدامات فنی، نسبت به كوتاه كردن طبقه‌ای كه باید كوتاه شود، اقدام می‌شود.
  سرپرست میراث فرهنگی،‌گردشگری و صنایع دستی استان یزد 24 خرداد 89 در گفت‌وگو با ایسنا یزد ؛ درباره‌ی كتابخانه‌ی مركزی یزد بیان كرد: طبق صورت‌جلسه‌ای كه به امضای معاون وزیر مسكن و شهرسازی، معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری كشور، استاندار وقت یزد و مسؤولان استان رسیده، قرار بود یك طبقه از كتابخانه‌ی یزد كه ارتفاع آن به حدود شش متر می‌رسید، كوتاه و بقیه‌ی طبقات ساخته شود.

او با اشاره به این‌كه این صورت‌جلسه به سال گذشته مربوط می‌شود، گفت: امسال اعتبار لازم برای این اقدام در نظر گرفته شده، ولی مسكن و شهرسازی تعهد كرده است كه پس از پایان ساخت طبقات زیرین و اقدامات فنی، نسبت به كوتاه كردن طبقه‌ای كه باید كوتاه شود، اقدام كند.

سیفی افزود: ساخت‌وسازهای ازسرگرفته‌شده طبق ضوابط ادامه می‌یابد و ما به هیچ‌وجه اجازه نمی‌دهیم در ارتفاع غیرمجاز، ساخت‌وسازی انجام شود. علاوه بر این، نیروهای یگان حفاظت به‌طور كامل اوضاع را كنترل می‌كنند و هیچ مسأله‌ای خلاف ضوابط میراث فرهنگی وجود ندارد.


یزدفردا :البته  همزمان با شروع مجدد طرح مدیرکل مسکن و شهرسازی استان مجری اصلی طرح بازنشسته شده و تا کنون هیچ پاسخی از سوی این اداره کل به افکار عمومی داده نشده است .


یزدفردا



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا