ماه مهمانی خدا که فرا می رسد مردم ندوشن هر یک به نحوی در این مهمانی شرکت می کنند و رسومی دارند که گرچه برخی از آنها رنگ باخته اما هنوز هم برخی از آنها از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

آداب و رسوم ماه رمضان یکی از بارزترین نمونه های فرهنگ عامه به شمار می رود و بسیاری از این آداب و رسوم ریشه در دین و مذهب دارد و جالب اینکه برخی از این آداب حتی به دوران قبل از اسلام باز می گردد که این امر حاکی از پیوند عمیق فرهنگ اسلامی و ایرانی دارد.

صورک بیست و هفتم

آیین سنتی طبخ نان ویژه روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان  در ندوشن برگزار شد. مردم این منطقه همه ساله در این روز در منازل خود نان طبخ می‌کنند و به صورت خشک نان پخته شده را تا عید سعید قربان در خانه‌های خود نگهداری می‌کنند. مردم معتقدند: وجود این نان در منازل که به ” صورک “های بیست و هفتمی معروف است موجب برکت روزی خانواده می‌شود و نان و غذای افراد آن را حداقل در مدت یک سال تضمین می‌کند. برای هر یک از افراد خانواده یک عدد ” صورک ” پخته می‌شود و صورک‌ها را در داخل ظروف برنج ، گندم، آرد، قند و سایر مواد غذایی منزل می‌گذارند تا خداوند به آن برکت دهد.مردم این منطقه در روز عید قربان ، صورک‌های یاد شده را با آب گوشت نذری روز عید قربان مصرف می‌کنند.

 http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_60622.jpeg

احیای شب بیست و هفتم

برگزاری مراسم احیای شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان از دیگر سنتی‌های دیرینه مردم این دیار است که همه ساله برگزار می‌شود. مردم از نیمه‌های شب با حضور در مساجد و تکایا تا سحرگاه به راز و نیاز با خدا می‌پردازند و با سر گذاشتن قرآن ، این شب را نیز به‌احیا می‌گذرانند.

دوخت پیراهن مراد

در این رسم باستانی که ریشه در آیین نیکان و گذشتگان دارد و از آریایی ها به ارث رسیده است، درظهر ۲۷ ماه رمضان در میان نماز ظهر و عصر پارچه ای را به نیت شفا برای بیمار تهیه می کنند و آن پارچه را برش می دهند تا کار دوخت روی آن انجام شود.

دوختن پیراهن در این رسم که بیشتر توسط زنان انجام می شود، گاهی در مسجد انجام می شود و گاهی نیز به بعد از نماز موکول می شود و در منزل اقدام به دوخت آن می کنند.

 http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_60627.jpeg  

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارشها ومسندات خبری شماست.

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا