براي اولين بار در كشور آماربرداري از حيات وحش با استفاده از هواپيماي فوق سبك بمرحله اجرا در آمد

به گزارش واحد تامين خبر يزدفردا :هوشنگ ضيايي مدير ملي پروژه حفاظت از يوزپلنگ آسيايي ضمن اعلام اين خبر اظهار داشت به منظور آماربرداري از طعمه هاي يوزپلنگ از قبيل جبير، آهو و قوچ و ميش و همچنين ساير حيوانات منطقه نظير گورخر پس از انجام بررسيها و تحقيقات لازم تصميم گرفته شد كه به جاي استفاده از خودرو و شتر كه در آماربرداري به روش ترانسكت مورد استفاده قرار مي گرفت از هواپيماهاي فوق سبك استفاده شود.

 براي اين منظور پس از چند پرواز آزمايشي در پارك ملي توران كه توسط كايت موتوردار (از نوع پولاريس) انجام گرفت. با توجه به اطلاعات

 GIS

 و ساير اطلاعات و گزارشات موجود مجموعه توران براي آماربرداري به 8 منطقه تقسيم گرديد.

 در بررسيهاي هوايي انجام شده مناسب ترين ارتفاع جهت آماربرداري بين 70 تا 150 متر و عرض ترانسكت از هر طرف براي جبير و آهو 500 متر و براي گورخر 200 متر تعيين گرديد. استفاده از هواپيماي فوق سبك در امر آماربرداري از حيات وحش و همچنين كنترل منطقه با توجه به قدرت مانور زياد سرعت كم و ديد زياد و عدم نياز به فرودگاه مجهز بسيار مفيد مي باشد. تنها نكته منفي كه در امر استفاده از اين نوع هواپيما وجود دارد عدم قابليت پرواز مناسب در شرايط اغتشاش هوا (توربولانس) مي باشد كه در مناطق كويري به علت وجود لايه معكوس هوا (اينورژن و همچنين وجود كوهها بخصوص در زمان غير فصل مشاهده مي شود.

اخبار مرتبط:

 

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا