شوراي شهر بر سر دوراهي ؛ شفافيت يا انسداد

محمد امامي


گفته مي شود راه اندازي وبلاگ « عضو نهم » شورای شهر یزد و طرح مطالبی پیرامون این شورا ، مقاومت و مخالفت برخی اعضای محترم شورای شهر روبرو شده است. فارغ از صحت و سقم این خبر این رویداد را از چند منظر می توان مورد بررسی قرار داد:

شیشه ی اتاق شورا ؛ شفاف است يا مشجر ؟
اينكه برخي از اعضاي محترم شوراي شهر، اطلاع رساني توسط يكي از اعضا را برنتابد، مي تواند به عنوان شاهدي بر فاقد پشتوانه بودن شعار يكي از اعضاي همين شورا تلقي گردد كه مضمون آن اين بود: شورا را براي مردم همانند اتاق شيشه اي مي كنيم.
اعضاي محترم شوراي شهر بايد شورا را از آنِ مردم دانسته و از باز شدن دريچه هاي گوناگون شورا به سوي مردم هراسي به دل راه ندهند . اينگونه ؛ شورا با قرارگرفتن مردم در جريان مباحث شورا، خواهند توانست از مواهب و نعمت مشاركت فكري و عملي آنان بهره جويد و با كمك به جريان اطلاعات در جامعه، از بروز شايعات بي اساس پيشگيري نمايد، چرا كه شايعه در بي خبري متولد مي شود.
به هر حال بايد به تشخيص عضوي از اعضاي منتخب مردم در شوراي شهر اعتماد كرد، چرا كه عضو نهم شورا، قدرت اين تشخيص را دارد كه چه نكات و موضوعي را مطرح كند و چه مطالبي را منتشر نكند.
توضيح اينكه وقتي خبرنگاران به عنوان نماينده ي افكار عمومي مي توانن در نشستهاي شورا حضور يابند، ايجاد محدوديت براي عضوي از اعضاي در مورد وبلاگ نويسي و رويكرد ارتباطي و شفاف سازي ، امري نادرست و مذموم است.

شوراي شهر وبلاگ خبري راه اندازي كند
از منظري ديگر ضرورتهاي شفاف سازي تصميم ها و اقدامات خدمتگزاران براي مردم كه ولي نعمتان جامعه هستند از يك سو و وظيفه و مسئوليتي كه خدمتگزاران در زمينه ي پاسخگويي به مردم دارند از سوي ديگر ايجاب مي كند تا سخنگوي شورا در كنار ساير مجاري ارتباطي غير رسمي اعضاي شورا، با بهره گيري از انواع روشها و كانالهاي ارتباطي از جمله وبلاگ خبري ، مسير ارتباطي خود را با مردم به طور رسمي بگشايد.
توضيح اين نكته ضروري است كه مؤسسات عمومي نظير شوراي شهر به ويژه آنان كه با راي مردم انتخاب مي شوند بايد دسترسي مردم به اطلاعات روند فعاليتها و تصميم گيري در شورا را يك حق قانوني آنان بدانند و بدون دليل از آنان دريغ نكنند.
با اين توضيح شورا نه تنها نبايد از دسترسي مردم به اطلاعات جلوگيري كند، بلكه بايد ضمن ارائه ي تسهيلات ، مردم را براي جستجو و بررسي اطلاعات و اظهار نظر پيرامون روند فعاليتها و تصميم گيري ها تشويق كند.
در اين خصوص تلاش براي دوسويه نمودن اين مسير ارتباطي و ارتباط و تعامل، بيش از ايجاد آن اهميت مي يابد. در اين فرايند، علاوه بر اينكه شوراي شهر مي تواند گزارش تصميم ها، محدوديتها، برنامه ها و فعاليتهاي خود را براي مردم ارائه نمايد، قادر خواهد بود از ديدگاهها، گرايشها، نيازها و انتظارات آنان آگاهي يابد و سمت و سوي شوراي شهر را مردمي تر سازد.

نقد؛ با انصاف و اخلاق، موثر مي شود
نكته ي ديگري كه در اين ميان نبايد از آن غافل بود، نوع برخورد منتقدان با رويدادهاست. منتقدان و قلم و كيبرد به دستان بايد با گرايش به سمت واقع نگري، بينش صحيح ، انصاف و اخلاق حسنه، از درغلتيدن به وادي گيردادن و نق زدنهاي مداوم و متوالي به هر چيز و هر موضوع و هر كس پرهيز نموده و نقد را به عنوان ارزيابي سره از ناسره و بازشناساندن جنبه هاي مثبت و منفي رويدادها به ابزاري براي شكوفايي و بالندگي جامعه و تقويت گرايشها، انديشه ها و اقدامات مثبت و به چالش كشاندن گرايشها، انديشه ها و اقدامات منفي با در نظر گرفتن شرايط اجتماعي و آثار و تبعات انتقاد بدل سازند.
بدون ترديد ايراد انتقادهاي غير منصفانه و غير اخلاقي و نكته گيري هاي بي مورد و بيش از حد و مجادله ي بيجا نه تنها كارآيي و اثربخشي مفيدي براي اجتماع ندارد، بلكه شرايط نامناسب و محدودكننده اي را براي گرايشهاي مثبت، منتقدان و نيز جريان اطلاعات در جامعه فراهم مي سازد.
بنابر اين با نقد منصفانه ي اخلاق گرا مي توان زمينه و فرهنگ پذيرش نقد را گسترش داد و جامعه را از مواهب تضارب افكار، انديشه ها و عقايد بهره مند ساخت.
بديهي است هرگونه سهل انگاري در اين خصوص منجر به ايجاد فضاي انسداد در جامعه شده و دود آن به چشم همه به ويژه مردم خواهد رفت.

منبع :وبلاك بهار نو

يزدفردا لازم به توضيح است :حجت الاسلام حميد رضا مطهريان در وبلاك عضو نهم آورده بود

دو روز يزد نبودم جهت شركت درجلسه هيئت مديره اتحاديه تشكلهاي قرآني به مشهد مقدس رفته و نايب الزياره همه دوستان بودم در آنجا هم امكان به روز كردن وبلاگم نداشتم به محضي كه به يزد آمدم وسري به وبلاگم زدم نظرات ومطالب ديگري از دوستان عزيز ديدم كه از همه آنان متشكرم ومطالبي را در اين زمينه تقديم مي دارم ؛ ايجاد اين وبلاگ وانتشارش مانند بسياري از حركتهاي جديد بازتاب گسترده اي داشت كه لازم مي دانم به آنها اشاره اي داشته باشم: اولاً در شورا همكاران عزيز شورايي ديدگاههاي متفاوتي داشتند ونظرشان اين بود كه اين وبلاگ نبايد به عنوان عضوي از شورا وديگاه آن شورا باشد كه قبول دارم واز همينجا اعلان ميكنم تمام مطالبي كه در اين وبلاگ منتشر مي شود صرفاً نظر شخصي اين حقير مي باشد وبه هيچوجه لزوماًديدگاه اعضاي محترم شورا وشوراي اسلامي شهر يزد نيست چرا كه شورا رييس و روابط عمومي دارد سخنگو هم دارد وانشاء الله در آينده اي نزديك داري سايت ونشريه هم خواهد شد بديهي است كه نظرات رسمي از اين طرق منتشر خواهد شد. ثانياً بسياري از دوستان مطبوعاتي وبلاگ نويس از اين حركت استقبال نموده اند كه از همه اين عزيزان تشكر نموده واز سايت يزد فرداهم كه در حمايت از اين اقدام مطالب خوبي را ارائه داده و حتي بعضي از پستها را هم منتشر نموده است سپاسگزارم اميدوارم با همه حرف وحديثهايي كه در باره اين حركت وجود دارد وبا حمايت دوستان در اين دنياي پر رونق مجازي بتوانم ذره اي از وظيفه اي كه قانون برعهده اين حقير به عنوان عضو شوراي اسلامي شهر گذاشته است را ادا نمايم. انشاء الله

مطالب مرتبط در يزدفردا

 لطفا موضوع را پيچيده نكنيد
تاریخ : پنجشنبه 17 خرداد 1386 - قبل‏ازظهر 12:16



 استقبال وبلاك نويسان يزدي از وبلاك عضو نهم
تاریخ : پنجشنبه 17 خرداد 1386 - قبل‏ازظهر 12:09





انتشار 13 جلد كتاب و پنج جزوه آموزشی در مهد قرآن يزد انتشار 13 جلد كتاب و پنج جزوه آموزشی در مهد قرآن يزد
تاریخ : چهارشنبه 16 خرداد 1386 - بعدازظهر 02:13





يزدفردا



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا