به گزارش روابط عمومی اداره کل استاندارد استان اصفهان : اولین دفتر استاندارد سازی فعالیت های فرهنگی هنری درکشور ، در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان افتتاح شد .

این اقدام با همکاری مشترک اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل استاندارد استان اصفهان و با حضور مسئولین و مدیران کل هر دو دستگاه صورت گرفت و در نوع خود اولین در سراسر کشور می باشد .

غلامحسین شفیعی مدیر کل استاندارد استان اصفهان در نشست مشترکی که در حاشیه این مراسم برگزار شد افزود :  اینگونه اقدامات مورد حمایت اداره کل استاندارد بوده و با تعامل بیشتر و در صورتی که موضوع را به صورت جدی پیگیری نماییم درآینده نزدیک می توانیم شاهد تدوین استاندارد فعالیت های فرهنگی هنری نیز باشیم .

وی اظهار داشت : بیش از 23 هزار استاندارد ملی تدوین شده در  کشور داریم که حدود 50% آنها مربوط به محضولات و صنایع غذایی است و مابقیه سایر مصولات و خدمات را شامل میشود .

شفیعی گفت : دغدغه سازمان ملی استاندارد سلامتی جسم و امنیت خاطر مردم و مصرف کنندگان است ولی نمیتوان به این بهانه ، از سلامتی روح و روان مردم و اهمیت فرهنگ غافل شد . چه بسا اگر فرهنگ و توجه به سلامت روح مصرف کنندگان بر سلامت جسم آنان مقدم نباشد ، حتماً اهمیتش از آن کمتر نبوده و باید به موازات یکدیگر به هردوی آنها پرداخت .

مدیرکل استاندارد استان اصفهان مانع اصلی در اجرای اینگونه حرکت های مشترک را فقدان تعاملات مطلوب بین دستگاه های اجرایی برشمرد و گفت : مباحث استاندارد ،‌ مباحث ملی است و مختص یک دستگاه یا یک استان نمیشود . بطور مثال وقتی در این دفتر ،‌ استاندارد یک رویداد فرهنگی تدوین شد ، این استاندارد بصورت ملی ثبت میگردد و در سراسر کشور هرکس بخواهد مطابق استاندارد تدوین شده عمل نمایند ،‌ الزاماً باید به این استاندارد رجوع کند .

وی استاندارد استان اصفهان را در استاندارد سازی محصولات فرهنگی و صنایع دستی در کشور پیشرو دانست و گفت : در مبحث استاندارد سازی در حوزه فرهنگی هنری دو رویکرد وجود دارد . یکی استاندارد سازی فعالیت ها و دیگری استاندارد سازی محصولات که استان اصفهان در رویکرد دوم پیشتاز بوده و تاکنون استاندارد تعدادی از محصولات صنایع دستی و فرهنگی اصفهان را نیز تدوین کرده و پروانه استاندارد نیز صادر شده است .

شفیعی با توجه به حساسیت حوزه ی فرهنگ و هنر ، لزوم استفاده از منابع استاندارد های خارجی کشورهایی که فرهنگ و آداب و رسومشان به مردم ما نزدیکتر است را متذکر شد و گفت : در تدوین استاندارد های فرهنگی هنری باید از دخالت سلایق شخصی و بومی مختص یک منطقه از کشور پرهیز نمود و نگاهی ملی را لحاظ کرد .

به گزارش روابط عمومی اداره کل استاندارد استان اصفهان : حجه الاسلام والمسلمین محمد قطبی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان نیز در این نشست با اشاره به اینکه فرهنگ وارشاد اسلامی به عنوان اصلی ترین دستگاه فرهنگی که سیاست گذار ، نظارت کننده ، هدایت بخش و حمایت کننده است ، گفت : در حوزه فعالیت های فرهنگی هنری امور بسیار مهمی وجوددارد  مانند حوزه های کتاب ، نشریات ، تبلیغات ، سینما ، تئاتر و ...که برای برخی استانداردهایی تعریف شده است ، اما تعریف و تدوین استاندارد ملی برای این حوزه ها متاسفانه مغفول مانده است .

وی با تاکید بر ضرورت رعایت استانداردها در مراکز و فعالیت ها و خدمات فرهنگی و هنری تصریح کرد : فعالیت ها وخدمات غیر استاندارد ممکن است بازدهی مورد انتظار رانداشته باشد و حتی ممکن است باعث  ایجاد آسیب و اثر منفی شود.

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا